בהיעדר מועצה מתפקדת: מינויו של מנהל חטיבת החדשות בתאגיד יוארך בשלושה חודשים

עפ"י חוק תאגיד השידור הציבורי, אחת לארבע שנים אמור להתקיים מכרז על התפקיד, אלא שבהיעדר מועצה, לא ניתן לקיים מכרז לבחירת מנהל לחטיבת החדשות, ולכן מינויו של המנהל הנוכחי ברוך שי יוארך בשלושה חודשים

ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות של תאגיד השידור "כאן" / צילום: גילי שם טוב
ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות של תאגיד השידור "כאן" / צילום: גילי שם טוב

השבתתה של מועצת תאגיד השידור הציבורי ממשיכה להשפיע על ההתנהלות השוטפת: לגלובס נודע כי בהיעדר מועצה, לא ניתן לקיים מכרז לבחירת מנהל לחטיבת החדשות, ולכן מינויו של המנהל הנוכחי ברוך שי יוארך בשלושה חודשים.

על-פי חוק תאגיד השידור הציבורי, אחת לארבע שנים אמור להתקיים מכרז על התפקיד. מינויו של שי אושר על-ידי מועצת התאגיד בסוף פברואר 2017 והקדנציה שלו אמורה לפקוע בתחילת מרץ. אומנם הליך בחירת מנהל החטיבה מנוהל על-ידי ועדת איתור בראשה עומד המנכ"ל אולם התהליך אמור להיות מפוקח על-ידי חבר מועצה המשמש כמשקיף שאין לו זכות הצבעה ואת המועמדים הסופיים הנבחרים על-ידה מביאים לאישור המועצה. אלא שמאז חודש יולי השנה פועל התאגיד ללא מועצה המפקחת על פעילותו, ועל כן אין אפשרות לקיים את התהליך.

עד לאחרונה נדמה היה כי מועצת התאגיד שבה לפעול. אחרי תהליך של סחבת מתמשכת אושרו שבעה מתוך רשימה של שמונה חברי מועצה שאותרו על-ידי ועדת האיתור בראשותו של השופט אילן שיף. אחת מהן - דורית ענבר טרם אושרה ומינויה דורש קביעת הסכם ניגוד עניינים, מה שעלול לקחת זמן. אישור שבעה חברי מועצה אמור היה לאפשר למועצה מניין חוקי, אולם ממש לאחר הישיבה הראשונה נפטר מקורונה חבר המועצה חמיס אבולעפיה והמועצה נותרה שוב ללא אפשרות לקבל החלטות. בינתיים נבחרה מועמדת נוספת על-ידי ועדת האיתור, אולם נדרש ששר התקשורת יועז הנדל וועדת גילאור יאשרו אותה, וזה צפוי לקחת זמן.

עיתונאי מצטיין, מנהל חטיבת חדשות מורכב

מנהל חטיבת חדשות הוא אחד המינויים המשמעותיים ביותר בתאגיד השידור הציבורי ולכן מכרז לבחירת מי שיכהן בתפקיד אמור לקחת זמן, ובוודאי לא ניתן יהיה להשלים אותו עד תחילת מרץ.

בתפקיד מנהל חטיבת החדשות של התאגיד מחזיק בארבע השנים האחרונות ברוך שי, שזכה במכרז לאחר שמנהלת חטיבת החדשות הקודמת שלומית אברהם-גלוברזון עזבה את התפקיד בעקבות חילוקי דעות עם המנכ"ל אלדד קובלנץ. במסגרת המכרז התמודדו כ-15 מועמדים, ולשלב הסופי הגיעו בנוסף לשי גם טלי בן עובדיה, צ'יקו מנשה ואבי זילברברג. קודם למינויו לתפקיד כיהן שי במגוון תפקידים בערוץ עשר, ביניהם עורך ראשי של מהדורת החדשות, ראש מערכת החדשות בוואלה!, עורך "המגזין" עם אושרת קוטלר ועוד.

שי אומנם נחשב לעיתונאי מצוין, אך כמנהל חטיבת החדשות הקדנציה שלו נחשבת למורכבת. מהדורות החדשות של התאגיד לא זכו להצלחה ולמרות השקעה באולפן חדש, התוצאות, גם מבחינת רייטינג (בעת שהתאגיד עוד היה חלק מועדת המדרוג) וגם ביצירת הד ציבורי, היו דלות. חברי המועצה הקודמת ובראשם שלומי שטיין היו רחוקים מלהיות שבעי-רצון מהתוצאות, תפקודה של החטיבה עלה לדיון במועצה, ושי "חטף אש".

בהמשך החלה המועצה לעסוק בגבול הדק שבין סמכויות מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ לבין סמכויותיו של שי והוחלט לקדם החלטה שתחזק את מעמדו של המנכ"ל. במועצה נקבע כי מנהל חטיבת החדשות בתאגיד יחזיק בסמכויות העריכה וקביעת התוכן בלבד; ואילו סמכויות ניהוליות משמעותיות - כמו אישור העסקת עובדים או פיטוריהם, כל מה שקשור במראה והתצוגה של החטיבה (בעיקר בענייני המהדורה), האריזה והמעברונים - בכל אלה ההכרעה הסופית תהיה בידי מנכ"ל התאגיד קובלנץ.

עתה, כאמור על רקע הכאוס סביב מינוי המועצה יוארך מינויו של שי בשלושה חודשים נוספים. נזכיר כי עיכוב המכרז על בחירת מנהל לחטיבת החדשות איננו העיכוב המשמעותי היחיד שנגרם בעטיה של היעדר מועצה מתפקדת: מתעכב גם אישור התקציב השנתי של התאגיד שאמור היה להיות מאושר עד סוף חודש דצמבר.

מהתאגיד נמסר בתגובה: "כהונתו של סמנכ"ל החדשות, המסתיימת בסוף מרץ, תוארך בשלב זה, בשלושה חודשים. שי מבכירי העורכים בישראל, זוכה להערכה רבה בקרב הנהלת כאן ובעל זכויות רבות בהקמת חטיבת חדשות הישגית, עצמאית ומאוזנת".