זעם בענף הספורט: נציגי משרד הבריאות לא הגיעו, הדיון בוועדת הקורונה בוטל

הדיון היה אמור לעסוק בהשבת ענפי הספורט השונים לפעילות סדירה ובהגדרת חדרי הכושר והסטודיו כחיוניים • מדובר בפעם השנייה בה נציגי המשרד לא מתייצבים לדיון בנושא • משרד הבריאות: "שני נציגים הגיעו, אולם לא ניתנה להם רשות הדיבור"

יפעת שאשא-ביטון בוועדת הקורונה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יפעת שאשא-ביטון בוועדת הקורונה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

זעם בענף הספורט, הכושר והמחול על התנהלות משרד הבריאות: הבוקר (ב') היה אמור להתקיים בוועדת הקורונה דיון על מתווה להשבתם של ענפי הספורט השונים לפעילות סדירה, אך נציגי משרד הבריאות לא התייצבו לדיון ואף לא הודיעו על אי-התייצבותם. 

בלית ברירה נאלצה יו"ר הוועדה, חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון, להודיע על ביטול הדיון. נציגי ארגוני ענף הכושר השונים שהגיעו לדיון - לאחר שנערכו בימים האחרונים, ועד השעות הקטנות של הלילה אתמול, על-מנת להציג את נתוני הענף - זועמים על הזלזול בענף הקורס, ועל כך שלא מפעילים סנקציות נגד נציגי משרדי הממשלה שלא מתייצבים לדיונים ומזלזלים בכנסת ובחוק.

לטענת משרד הבריאות, "בניגוד לטענות שהושמעו, שני נציגים של המשרד הרלוונטיים לנושא הדיון, ד"ר אריק האס ומר אביחי שגב, הגיעו לוועדת הקורונה של הכנסת. לצערנו לא ניתנה להם רשות הדיבור".

משרד הבריאות מבזה את הכנסת

מדובר בפעם השנייה בה נציגי משרד הבריאות לא מתייצבים לדיון בנושא ענף הכושר והספורט. גם ביום שני שעבר בחרו נציגי הענף שלא להתייצב לאותו דיון, ויו"ר הוועדה נאלצה לדחות אותו. הדיון הנדחה נקבע להיום - וכאמור, גם הוא בוטל מאותה סיבה.

בתום הדיון הודיעה ועדת הקורונה כי "משרד הבריאות סירב לשלוח נציג בכיר לדיון", ולכן "יו"ר ועדת קורונה פיזרה את הישיבה". הדיון היה אמור לעסוק בהשבת ענפי הספורט השונים לפעילות סדירה ובהגדרת חדרי הכושר והסטודיו כחיוניים. לדברי ח"כ יפעת שאשא-ביטון, "משרד הבריאות מבזה את הכנסת ולא דואג לבריאות הציבור".

ירון סלע, יו"ר ארגון בעלי העסקים בענף הספורט והכושר, אמר בעקבות ביטול הדיון כי "בושה שמשרד הבריאות לא דאג לשלוח נציג מטעמו לדיון בוועדת הקורונה של הכנסת. זו דוגמה נוספת לזלזול ולהתעלמות המתמשכת מענף שהוא חיוני לבריאות הציבור הרחב".

סלע מבהיר כי בענף מתייחסים בכובד-ראש לנושא הבריאותי, אך מנגד, משרד הבריאות לא מתייחס כלל למצב הענף, לכך שהוא מהווה צורך עבור הציבור ולא מותרות וכן לכך שהענף אינו מהווה מוקד להדבקות. "איננו מקלים ראש בווירוס הקורונה, אך ראוי להתייחס אלינו כתחום בריאותי קהילתי. אין שום הצדקה לא לפתוח את חדרי הכושר, את בריכות השחייה ואת הסטודיו בערים ירוקות. אצלנו ישנו רישום מלא והעברת צ'יפ על-ידי המתאמנים, כך שיודעים בוודאות מי נכנס ומתי. ישנו תו סגול והגיע הזמן לאפשר למיליון וחצי לקוחותינו לחזור לפעילות ספורטיבית בצורה אחראית ומפוקחת".

"מתאמנים במחשכים"

לדברי סלע, "נכון להיום אנו עדים יותר ויותר לאנשים שמתאמנים 'במחשכים' בקבוצות קטנות, ללא שמירה על הנחיות הקורונה, כך שגם מפרים את השמירה על הימנעות מהדבקה וגם מתפתחת תעשייה של עבודה בשחור שמדרדרת אף יותר את מצב הענף. אני קורא לממשלה לגלות אחריות ולאפשר לנו פתיחה בערים ירוקות".

גם באגודה למחול, תרבות הגוף והתנועה, זועמים על היעדרות נציגי משרד הבריאות מהדיון. לדברי מישל חי פרידמן, ממייסדות האגודה, "זוהי בושה וחרפה. מדובר בזלזול בוטה בכל אחת ואחד מאיתנו. הן כבעלי עסקים והן כאזרחים.

"אנשים חיכו היום, התכוננו, הגיעו במיוחד, שוחחו עם חברי כנסת ובמשרד הבריאות אפילו לא טרחו להודיע שאין בכוונתם להגיע. משרד הבריאות ומדינת ישראל גוזרים היום על 200,000 אנשים העוסקים במחול, תרבות הגוף והתנועה להמשיך ולשבת סגורים בביתם ללא תנועה החיונית כל-כך לחייהם".

הזעם בקרב נציגי ענף הכושר על הזלזול רב כל-כך, עד כי לאחר ביטול הדיון בוועדת הקורונה התפרצה סטלה ויינשטיין לדיון מקביל שהתקיים בוועדת הכספים בעניין אחר וצעקה כי לא מתייחסים לענף הכושר. ויינשטיין הוצאה בכוח מהדיון, אך רק לאחר שיו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הבטיח לה כי יאפשר לה לדבר בפתח הדיון הבא - והוא אכן זימן אותה לדבר בהמשך.

לדברי ויינשטיין, "פעם אחר פעם משרד הבריאות מזלזל בציבור, לא רק שאינו מקיים ומפר את ההנחיות שהוא קבע לציבור ענף הבריאות והכושר, הוא גם לא טורח, פעם שנייה, לתת את הכבוד הראוי לכנסת ולהגיע לתת תשובות בדבר סגירתו הבלתי חוקית בעליל של ענף הכושר. משרד הבריאות מתעלם בעקביות ממתווה שמונח על שולחנם כבר למעלה מחודש, מתווה שהוגדר על-ידי בכירי הרופאים והאפדיומולוגים במדינה כבטוח ביותר בענף, הוא מתעלם בעקביות מכך שע"פ הנתונים שהוא מציג, סיכויי ההדבקה הם 0.01% בענף הכושר.

"50% מהענף כבר פשט את הרגל, 3 מתאמנים כבר התאבדו, מאות נמצאים בפת לחם ורעב. אבל במגדל השן של משרד הבריאות עולם כמנהגו נוהג, עבד כי ימלוך! מותר להם הכל, גם לבזות את הכנסת, מהמקפצה כבר אמרנו".

לדברי עינת בזק מפורום הכושר, שהגיעה אף היא לדיון בוועדת הקורונה ונדהמה לגלות שהוא בוטל, "זה זלזול באזרחים ובענף. הגענו עד כאן כדי להסביר את המצב של הענף ולא מתייחסים אלינו. אנחנו רוצים לשמוע את תגובת משרד הבריאות לטיעונים שהשמענו היום בוועדת הקורונה. אם הם לא ישמעו אותם בוועדת הקורונה הם ישמעו אותם מעל כל במה אחרת".

בענף זועמים גם על כך שאף אחד לא ייתן את הדין על כך שנציגי משרד הבריאות עשו דין לעצמם כשהחליטו לא להתייצב לדיון שנקבע מראש.

על-פי תקנות הכנסת קיימת חובת התייצבות ומסירת מידע לוועדות הכנסת. על-פי התקנון, הוועדה רשאית להודיע על כך לשר או לראש הגוף שבאמצעותם הוא בידיעתם נעשה הזימון או נדרש המידע. עוד נקבע בתקנון כי ניתן לפתוח בהליך משמעתי בעקבות אי-התייצבות לוועדה. על-פי התקנון: "לא הודיע מי שזומן, בהתראה הולמת מראש, על אי-התייצבותו או על אי-מסירת המידע, רשאית הוועדה, באישור יושב ראש הכנסת, לפנות לנציבות שירות המדינה או לגורם אחר המוסמך לדון בתלונות בענייני משמעת, בבקשה להפעיל את סמכותם כלפי המוזמן, ואלה יודיעו לוועדה על הפעולות שנקטו בעניין; העתק הפנייה יימסר גם לשר או לראש הגוף כאמור".

לטענת ארגוני ענף הכושר, הבעיה היא שאף אחד לא מפעיל סנקציות נגד משרדי הממשלה, ולכן הם ממשיכים להתעלם מהדיונים.

הפסד חודשי של 160 אלף שקל לחודש

דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שפורסם בגלובס לאחרונה, שפך אור על המשבר האדיר שפוקד את ענף הכושר. מהמסמך שנכתב לבקשת חבר הכנסת עידן רול, עלה כי הענף שהיה בפריחה, צנח בעקבות מגבלות הקורונה.

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה הוטלו סגרים ומגבלות על המשק, בין היתר על ענף הכושר, אשר עד כה טרם נפתח באופן מלא לאחריהם. מרבית העסקים בתחום סגורים בשל המגבלות החמורות המוטלות על הענף. התוצאה - אבטלה מוגברת בתחום. מנתוני האוצר המוצגים בדוח עולה כי שיעור דורשי העבודה במשק בחודש מרץ ובתחילת אפריל, עמד על כ-19.2%. לעומת זאת, בענף שמוגדר "פעילויות ספורט בילוי ופנאי" היו בתחילת אפריל 2020 כ-27 אלף דורשי עבודה, שהיוו כ-55.5% מכלל המועסקים בענף, השיעור הגבוה ביותר בענפי המשק.

מנתונים שנאספו על-ידי ארגון בעלי העסקים בענף הספורט, ההפסדים אשר נגרמו לחברות הפועלות בענף מהווים סכנה קיומית ליכולתם להיפתח מחדש.

ללא סיוע משמעותי, פתיחת המועדונים תגדיל את ההפסדים ואת הגירעון התזרימי של המועדונים עד שתגרום לחלק משמעותי מהם לסגירה לצמיתות. על-פי הנתונים, בתקופת הסגירה הפער בין ההוצאות הקבועות האמיתיות של סניף ממוצע לבין הפיצוי הממשלתי הוא הפסד של כ-86 אלף שקל לחודש. גירעון זה הצטבר לסכום של כ 344 אלף שקל מתחילת המשבר ועד לסוף חודש אוקטובר 2020.

על-פי הבדיקה, הבעיה צפויה להחמיר עם פתיחת המועדונים. זאת משום שמבנה ההוצאות של סניף הוא בעיקר הוצאות קבועות, ולכן בחודשים הראשונים לפתיחה המחודשת יגדלו ההפסדים. ההפסד החודשי הצפוי לסניף ממוצע עם הפתיחה צפוי להיות כ-160 אלף שקל ויגיע להפסד מצטבר של כ- 480 אלף שקל עד להגעה לאיזון.