בנק ישראל מאריך ומגדיל ההקלות למתן אשראי לבינוי ונדל"ן, בדגש על אשראי לפרויקטי תשתית

בבנק ישראל מעריכים כי הארכת והרחבת הוראת השעה שפורסמה במרץ השנה תוסיף פוטנציאל אשראי של 18 מיליארד שקל • המפקח על הבנקים יאיר אבידן: "הקלת המגבלה תאפשר למשק להתאושש באופן טוב יותר לאחר היציאה מהמשבר"

המפקח על הבנקים יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל
המפקח על הבנקים יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל

בנק ישראל מאריך ומרחיב את ההקלות שנתן בחודש מרץ השנה, בשיא משבר הקורונה, לשם "המשך מימון ענף הבינוי והנדל"ן" לצורך "תמיכה בצמיחה במשק". על פי אומדני הפיקוח על הבנקים, שבראשות המפקח יאיר אבידן, "פוטנציאל גידול האשראי לענף של סך הצעדים הוא כ-18 מיליארד שקל" בסך הכול (כ-2.3%), וזאת "עם שונות מסוימת בין התאגידים הבנקאיים".

כתשעה חודשים לאחר שבנק ישראל פרסם הוראת שעה לתקופה קצרה יחסית שבמסגרתה אפשר לבנקים להגדיל את האשראי שהם מעמידים לענף הבינוי והנדל"ן מ-20% ל-22% מהאשראי הכולל, כשהתקרה למתן אשראי לענף זה יחד עם תשתיות הועלתה ל-24%.

היום הודיע בנק ישראל, כי הוא מתניע טיוטה שמטרתה להאריך בחמש שנים את התוקף של ההקלה בהוראת השעה, שאפשרה לבנקים להגדיל את החשיפה לענף בינוי ונדל"ן מ-20% ל-22% (לא כולל תשתיות לאומיות), "עד לשנת 2025".

במקביל הבנק המרכזי מגדיל את החשיפה המקסימלית המותרת לענף בינוי ונדל"ן כולל תשתיות לאומיות מ-24% מתיק האשראי הכולל ל-26%. בסוף הרבעון השלישי השנה עמד תיק האשראי הבנקאי על רמה של 1.11 טריליון שקל, כך שכל אחוז מתוכו שווה 11.1 מיליארד שקל באשראי.

אך לא רק זאת, עוד קובע הפיקוח, כי "אשראי בגינו ניתן ביטוח אשראי כשיר יסווג לפי הענף המבטח. כך שלצורכי מדידת המגבלה הענפית, אשראי לבינוי ונדל"ן המכוסה בביטוח אשראי כשיר (פוליסות ביטוח של חברות ביטוח בינלאומיות) יופחת מהחבות הענפית של ענף בינוי ונדל"ן". מטרת מהלך זה היא להגדיל את השימוש בביטוח אשראי על-ידי הבנקים, דבר שישחרר הון להגדלת אשראי "אחר" על-ידי הבנקים.

לדברי המפקח על הבנקים אבידן, "הקלת המגבלה במתן אשראי לענפי הבינוי, הנדל"ן והתשתיות תאפשר למשק להתאושש באופן טוב יותר לאחר היציאה מהמשבר", בכוונו לכך שבבנק ישראל חוששים שהשלכות משבר הקורונה יישארו עם המשק גם הרבה אחרי 2021.

גורם במערכת הבנקאית ציין, כי "האשראי הנוסף שהבנקים יעמידו יוכל לתמוך במימון הקמת דירות, ובכך לתמוך במתן מענה לצורכי הדיור של ישראל. בנוסף יתאפשר מענה מימוני רחב לפרויקטים הלאומיים בתחום התשתיות - רכבות, כבישים וכו'. זה אשראי שתומך בצמיחה הכלכלית ויסייע ביציאה ממשבר הקורונה".