מה שהיה חסר לבורסה: עוד חברת אשראי חוץ בנקאי וניקוי פאנלים סולאריים בדרך להצטרף למסחר

אקסיו של שגיב ביטון בוחנת גיוס כמה עשרות מיליוני שקלים בהנפקת מניות לפי שווי חברה של כ-160-170 מיליון שקל • בלייד ריינג'ר כבר פרסמה טיוטת תשקיף לגיוס  כ-21 מיליון שקל

IPO / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
IPO / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שטף הנפקות ההון הראשוניות (IPO) בבורסה בתל-אביב לא נפסק, ולרשימת החברות המועמדות להצטרף לזירת המסחר המקומית באמצעות הנפקת מניות ראשונית מתווספים שמות נוספים, עם גיוסים מתוכננים בהיקפים מצומצמים יחסית.

אחת מהחברות ששמן הוזכר בהקשר זה היא חברת האשראי החוץ בנקאי אקסיו (AXIO), בבעלות ובניהולו של שגיב ביטון, שהקים אותה בשנת 2011. ככל הידוע, אקסיו בוחנת אפשרות לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים בדרך של IPO לפי שווי חברה שהוערך בכ-160-170 מיליון שקל, או לחלופין לבצע מיזוג לשלד בורסאי.

אקסיו פועלת בתחום האשראי החוץ בנקאי וניכיון הצ'קים ומתמחה בהלוואות במח"מ קצר, ועל פי ההערכות בשוק תיק האשראי שלה מסתכם בכמה עשרות מיליוני שקלים.

לקראת מהלך הצטרפותה לבורסה שכרה אקסיו את בית ההשקעות ווליו בייס, ומינתה ליו"ר החברה את שלמה זהר, בעברו בין היתר יו"ר בנק דיסקונט.

בלייד ריינג'ר צוברת הפסדים וזקוקה למימון המו"פ

מבין העומדות על הפרק ונמצאת בשלב מתקדם לקראת הנפקתה, ואף פרסמה כבר טיוטת תשקיף - היא חברת בלייד ריינג'ר, יצרנית רובוט נייד אוטונומי לניקוי פאנלים סולאריים בגגות ומתקנים מסחריים. ככל הידוע היא מעוניינת לגייס כ-21 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-67 מיליון שקל "לפני הכסף".

בלייד ריינג'ר, שהוקמה בשנת 2015 על-ידי המנכ"ל אסף פרידלר ושותפו פרופסור גל קמינקא, המכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות ראשי, "מפתחת טכנולוגיה ייחודית לניקוי וניטור מתקנים סולאריים פוטו-וולטאיים". עד אמצע שנת 2018 החברה פעלה תחת חממת חברת הון הטבע, ואת הנפקתה מובילה רוסאריו קפיטל.

בשלב הנוכחי בלייד ריינג'ר לא מייצרת הכנסות ורואי החשבון שלה מפנים את תשומת לב המשקיעים בדוחותיה להפסדי החברה, שהצטברו עד כה לכ-6.5 מיליון שקל, בעיקר לנוכח השלב המוקדם שבו נמצאת פעילותה, של מחקר ופיתוח.

עוד הם מציינים בדוחות, כי פיתוח פעילותה של בלייד ריינג'ר ויצירת פעילות רווחית תלויים בין היתר בהזרמת הון "למימון פעילות הפיתוח", וכן מדגישים כי יכולתה להמשיך ולפעול מותנית במימוש תוכנית ההנהלה לגיוס כספים.

הנפקתה של בלייד ר יינג'ר, אם תצא לפועל כמתוכנן, תגיע לאחר שבשבועות האחרונים הצטרפה למסחר חברת אקופיה, הפועלת גם היא בתחום המערכות הרובוטיות לניקוי מתקנים סולאריים, אשר השלימה גיוס גדול בהרבה מזה המתוכנן לבלייד ריינג'ר.

אקופיה, שהוקמה בשנת 2013 על-ידי משה מלר ובנו ערן, גייסה כ-280 מיליון שקל לפי שווי חברה של 1.2 מיליארד שקל "אחרי הכסף".