הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס שהצליחו בגדול

במהלך 15 השנים האחרונות ערך גלובס סקר משקיעי הון סיכון כדי לבחור את הסטארט-אפים המבטיחים בישראל • ההנפקות של למונייד ו-JFrog והזינוק של פייבר בשנה האחרונה מוכיחים שהמשקיעים צדקו • בלא מעט מקרים אחרים, נטל ההוכחה עדיין קיים

אבישי אברהמי וניר זוהר צילום: שלומי יוסף
אבישי אברהמי וניר זוהר צילום: שלומי יוסף

במהלך השנה החולפת התברגו שתי חברות הייטק חדשות לרשימה המצומצמת של חמש החברות הישראליות הגדולות ביותר (במונחי שווי שוק) - חברת Wix, שמפתחת מערכת לבניית אתרי אינטרנט בקלות; וסולאראדג', שמפתחת טכנולוגיה למיצוי הספק של פאנלים סולאריים.

דבר נוסף משותף לשתי החברות הללו: לפני כעשר שנים, ב-2010, הן נכללו ברשימת הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס. באותה שנה הרשימה הייתה טובה במיוחד, כשגם שמונה החברות האחרות נמכרו, רובן בעסקאות מוצלחות יחסית. כך, למשל, Waze נמכרה לגוגל תמורת כמיליארד דולר; פריימסנס נמכרה לאפל תמורת 350 מיליון דולר; ופרוביג'נט נמכרה לברודקום בכ-300 מיליון דולר.

העולם עובר לדיגיטל

שלוש חברות נוספות שבלטו השנה הופיעו ברשימה לאורך השנים - פייבר, למונייד ו-JFrog. הסיבה שהן מככבות השנה קשורה לקורונה, וליתר דיוק למעבר מואץ של ארגונים לדיגיטל ולציפייה כי הם יאמצו יותר טכנולוגיות. אבל - זו רק הבשלה של התקוות שהיו כלפי אותם סטארט-אפים במשך השנים.

מייסדי Jfrog, שלומי בן חיים פרד סימון ויואב לנדמן צילום: Jfrog
 מייסדי Jfrog, שלומי בן חיים פרד סימון ויואב לנדמן צילום: Jfrog

פייבר, שפיתחה זירת מסחר לפרילנסרים, נבחרה למקום הראשון ב-2012. החברה הונפקה לפני כשנה וחצי לפי שווי של 650 מיליון דולר, וכעת היא נסחרת בשווי גבוה מ-7 מיליארד דולר, לאחר שזינקה בקרוב ל-800% מתחילת השנה. פייבר נהנית מכך שבעלי מקצוע עברו להציע שירותים בדיגיטל, לצד העובדה שהמשבר הכלכלי הוביל לפיטורים ששלחו אנשים להיות עצמאים.

שתי החברות האחרות היו ברשימה באותה שנה, 2017. למונייד, חברת הביטוח הדיגיטלי; ו-Jfrog, שמפתחת טכנולוגיה המאפשרת עדכוני תוכנה רציפים. שתיהן הנפיקו השנה, והן נסחרות כעת לפי שווי של 4 ו-6 מיליארד דולר בהתאמה. למונייד נהנית מכך שמשתמשים נאלצו לבצע פעולות בדיגיטל וכך "נשבר" חסם בנושא, ו-JFrog מכך שתקופה שבה יש יותר ביקוש לטכנולוגיה היא גם תקופה שבה יש הרבה יותר פיתוחים טכנולוגיים, ובהתאם, יש ביקוש למוצריה.

שי וינינגר ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד צילום: שלומי יוסף
 שי וינינגר ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד צילום: שלומי יוסף

באותה שנה, אגב, נכללו גם כמה חברות בולטות נוספות - דאטורמה, שנמכרה לסיילספורס תמורת יותר מ-800 מיליון דולר לפני כשנתיים, ומאז מתרחבת בישראל; דינמייק יילד, שנמכרה למקדונלד'ס תמורת 300 מיליון דולר, ומובילה בתוך חברת המזון המסורתית פיתוחים טכנולוגיים שמאפשרים להכיר טוב יותר את הצרכן; ומאנדיי, שמפתחת מערכת לניהול פרויקטים ארגוניים, שקיבלה השנה תג שווי של 2.7 מיליארד דולר.

השווי של מאנדיי הכניס אותה למועדון היוקרתי של 2 מיליארד דולר (שווי חברות פרטיות), שלמעשה נבנה השנה. במועדון הזה יש כמה חברות נוספות שנכללו ברשימה לאורך השנים - Via, שמפתחת טכנולוגיה לתחבורה ציבורית חכמה; גונג, שמסייעת לאנשי המכירות לשדרג את השיחות שלהם; ואפספלייר, שבודקת יעילות של קמפיינים שיווקיים.

להצדיק את הכסף

רשימות הסטארט-אפים המבטיחים נבחרות על ידי משקיעי הון סיכון. כך, הסיכוי שאותם סטארט-אפים יגייסו את סבב הגיוס הבא הוא גבוה - אחרת הם לא היו זוכים לקולות המשקיעים. אולם כל החברות הללו מוכיחות כי לא מדובר רק בכך, אלא בהצלחה ארוכת טווח. כמובן שלא כל הבחירות של המשקיעים הוכיחו את עצמן - חלק מהסטארט-אפים עדיין מחפשים את דרכם, ויש כאלו שפרצו בשלב מאוחר - או יפרצו.

צריך גם לזכור: חברות פרטיות שעדיין קיימות ומגייסות עוד ועוד הון לפעילותן יצטרכו יום אחד להצדיק את הכסף שהושקע בהן. מבדיקה מדגמית, החברות לא נסגרו - חלקן עדיין ממשיכות לבצע מאמצים לפתח את הטכנולוגיה והשוק, או שהן נמכרו (ככל הנראה, חלקן במחירי הפסד).