ח"כ יאיר גולן הודיע כי הוא מצטרף למפלגת מרצ

גולן מכהן בכנסת מטעם המחנה הדמוקרטי • ח"כ מרצ לשעבר עיסאווי פריג' יצא נגד הצטרפותו: "הוא לא מצא אופציה אחרת, עכשיו והבחירות בפתח אז הוא במרצ"

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ וח"כ יאיר גולן
יו"ר מרצ ניצן הורוביץ וח"כ יאיר גולן

מהמחנה הדמוקרטי למרצ: ח"כ יאיר גולן הודיע בצהריים על הצטרפותו למרצ, זאת לאחר שבמשך חודשים סרב להפוך לחלק אינטגרלי מהמפלגה ולהזדהות עם עמדותיה. רק לפני ימים ספורים אמר גולן לעיתון "הארץ" כי "מרצ מתעקשת להישאר מפלגה קטנה, בדלנית וטהרנית. אין בה אנרגיות, אין בה תאווה לשלטון, או להיות חלק מהשלטון. יש בה כוחות שמנסים לגרור אותה לכיוונים של מפלגה יהודית־ערבית. את הכוחות האלה חייבים להרגיע, להשתיק ולדכא. זה מה שאני אעשה בכל הכוח בחודשים הקרובים".

היום הוא כבר נשמע אחרת. בפתח ישיבת סיעת מרצ קיבל את רשות הדיבור מיו"ר המפלגה ניצן הורוביץ ואמר "מרצ בהנהגת ניצן הורוביץ היא המפלגה היחידה שלא שיקרה ולא בגדה בבוחריה לאורך כל שנות קיומה. היא מפלגה שנותרה לאורך כל הדרך נאמנה לערכי היסוד שלה: חתירה לשלום, שוויון, צדק חברתי, שותפות יהודית-ערבית, חופש דת וחופש מדת".

עוד אמר גולן כי "אין מקום להקמת מפלגות נוספות בשמאל. מרצ חייבת לשאוף לייצג את הציבור הדמוקרטי בישראל ולקדם את ערכיו ותפיסת עולמו. אי אפשר יותר לשבת מנגד כשמדינת ישראל מתדרדרת לתהומות של שחיתות, לאומנות, גזענות והדתה. אין לנו יותר את הפריווילגיה לטהרנות. בישראל 2020 מרצ היא הבית היחיד של השמאל הציוני".

מאחורי הקלעים נערכו בימים האחרונים שיחות בין הורוביץ לגולן על הצטרפותו העתידית למפלגה. למעשה נראה כי הראיון ב"הארץ" היה טעות טרגית, בזמן שהוא מכוון לכניסה למרצ. אם כי נשמע שהורוביץ וגולן רואים עין בעין את עתידה של מרצ כמפלגת שמאל, אך לא כזו שתהפוך להיות "מפלגה יהודית-ערבית", כפי שדרשו חלק מחברי מרצ בשבועות האחרונים. מאחורי הקלעים נערכים גם מגעים על שריון ברשימה הקרובה, עם זאת בסביבתו של הורוביץ טוענים כי טרם החליטו האם לערוך בחירות לרשימה.

הורוביץ אמר בישיבת הסיעה כי "מרצ היא מפלגת השמאל היחידה, והכוח היחיד בין יש-עתיד והמשותפת. היא גדולה מספיק ותגדל עוד יותר בשביל להכיל בתוכה את השמאל הציוני וגם לחזק את השותפות היהודית-ערבית ולהיות הבית הפוליטי של המחאה. בבחירות הבאות, מרצ תהיה הציר המרכזי של השמאל הישראלי והיא שמה לה למטרה להחזיר מנדטים שנכזבו ממפלגות שקרסו כמו העבודה וכחול-לבן. לח"כ יאיר גולן תפקיד חשוב במאמצים אלו".

פריג': "ריקנות מוחלטת מאידיאולגיה"

מי שלא מקדם בברכה את הצטרפותו של גולן למרצ, הוא ח"כ לשעבר עיסאווי פריג' שכבר עתר בעבר נגד שיבוצו ברשימה לכנסת. פריג' אמר ל"גלובס" הערב כי "יאיר גולן משבח היום את מה שביקש לדכא רק בשבוע שעבר (השותפות עם הערבים). מי שמחליף עמדה בנושא כל כך חשוב בתוך כמה ימים זה סימן לריקנות מוחלטת מאידיאולגיה".

פריג' אמר כי הוא וקבוצה נוספת בתוך מרצ מתכוונים לדרוש בחירות הן לראשות המפלגה והן לרשימה. "עכשיו צריך במרצ התחדשות ופתיחת שורות. מרצ צריכה ללכת לבידל וחידוש, ולחפש קהלים חדשים. בפעם הקודמת הם העדיפו לשים ברשימה אלוף על פני איש מרצ אידיאולוגי 30 שנה, וראינו את התוצאה. כל ניסיון לנצל את הכוח במרכז כדי לקבע את הרשימה יביא לפגיעה עצמית במרצ ובגידה בבוחר".

עוד תקף פריג': "למה יאיר גולן לא התפקד כבר לפני שנה? הוא לא מצא אופציה אחרת, עכשיו והבחירות בפתח אז הוא במרצ. אבל במפלגה הזו צריך אידיאולוגיה ותפיסת עולם. לעסוק כל הזמן בלתקוף את ביבי זה לא הערכים של מרצ. אחרת מה ההבדל בין ליברמן ליאיר גולן? שניהם רוצים להחליף אותו. השינוי היחיד זה שת"פ יהודי-ערבי".