הרצליה, הוד השרון ורמת השרון החליטו לצאת נגד תוכנית עיר תע"ש השרון

אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון: "מיליוני אזרחים מצפים מאיתנו לבצע מהלך היסטורי של שימור הנוף הבתולי ובניית פארק מטרופוליני מדהים"

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה / צילום: שלומי יוסף
משה פדלון, ראש עיריית הרצליה / צילום: שלומי יוסף

הרצליה, הוד השרון ורמת השרון העבירו היום פניה משותפת לוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה ת"א ומרכז, בבקשה לעצור את תכנון הבנייה של עיר התע"ש. הכוונה היא למתחם המשתרע על שטח בהיקף של כ-7,500 דונם הנמצא בתחום השיפוט של הערים הרצליה, רמת השרון, הוד השרון, ושל המועצה האזורית דרום השרון ועליו מתוכננות כ-35 אלף יח"ד וכ-2 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה.

העבודה על התוכנית החלה בשנת 1992 על ידי צוות מתכננים שרוכז על ידי משרדי האדריכלים פירשט-מזור ולייטרסדורף. התוכנית שגיבשו מציעה בינוי של כ-23,000 יחידות דיור ושטחי תעסוקה ומוסדות ציבור בהיקף של כ-1,650,000 מ"ר. התוכנית הופקדה בשנת 2012 ונתקלה בכ-600 התנגדויות. הסוגיה המרכזית שהועלתה על ידי המתנגדים נגעה לזיהום החמור של הקרקע ושכבת מי התהום בתחום התוכנית ואף מעבר לה, כתוצאה מפעילות התעשייה הצבאית. בין היתר, קראו עמותת התושבים אחל"ה (איכות חיים לתושבי השרון) ועמותת אדם טבע ודין לפעול לטיהור הקרקע המזוהמת לפני תחילת הבנייה. בחברה להגנת הטבע ובעמותת ריב"ה (ריאה ירוקה בתע"ש השרון) ביקשו לאפשר שימור מרבי של השטח לצורך יצירת פארק טבע.

בחודש פברואר 2017 התוכנית אושרה על ידי ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, תוך הבהרה שחומרת הזיהום במקום וגודל השטח, אינם מאפשרים טיהור מיידי של השטח. במילים אחרות, הוועדה קבעה שאת הטיפול בזיהום יש לבצע בשלבים. המתנגדים לתוכנית לא היו שבעי רצון מההחלטה ובחודש מאי 2017 הוגשו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב עתירות של ראשי העיריות רמת השרון, הוד השרון והרצליה, והעמותות חלה"ט, אט"ד, אחל"ה וריב"ה בדרישה לבטל את החלטת ועדת הערר הארצית. טענת העותרים היתה שיש לסקור את הקרקע ולטהר אותה לפני תחילת תכנון.

"שוב מוכיחה המדינה כי ניתן לדרוס ברגל גסה את סמכויות הרשויות המקומיות"

כך או כך, פנייתם הנוכחית של ראשי הערים של הרצליה, הוד השרון ורמת השרון, היא חדשה מסוגה בגלל הבקשה לאפשר להם לשמר את שטחי מפעל תע"ש כפארק מטרופוליני. לטענתם, הבנייה הצפויה תהיה בסדר גודל של עיר בינונית, המוקמת ללא תשתיות מתאימות תחבורה, ניקוז וביוב.

אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון: "עומד בפנינו אחד משטחי הטבע הפראיים האחרונים באזור השרון וחובה עלינו לשמר אותו למען התושבים ולטובת הדורות הבאים. לצערי, האזור סגור לציבור ולכן אין דיון ציבורי ראוי בשימור השטח כפי שהוא, אך ברור שהאינטרס הציבורי הוא בהשארת המקום כפארק טבע. מיליוני אזרחים מצפים מאיתנו לבצע מהלך היסטורי של שימור הנוף הבתולי ובניית פארק מטרופוליני מדהים".

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה ציין כי "שוב מוכיחה המדינה כי ניתן לדרוס ברגל גסה את סמכויות הרשויות המקומיות. אנחנו אלו שצריכים בסופו של יום לתת את המענה הטוב ביותר לתושבים החיים בשטחנו ולתושבים שאותם נרצה לקלוט בעתיד - שוב אנחנו רואים תכנון גס וברוטלי, כשבראש מעיניהם של המתכננים ניצבים מספרי יחידות הדיור שניתן להעמיס על שטח קרקע תוך התעלמות מוחלטת מהזיהום השורר בו והצורך של גוש ערי השרון בריאה ירוקה והשמירה על ערכי הטבע הנדירים שבה".

ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי: "אנו נפעל לקבלת החלטה אמיצה שתפזר את שטחי הבניה באזורי הפיתוח הקיימים של הרשויות ותייצר פארק מטרופוליני עם שטחי ציבור לטובת כל תושבות ותושבי הסביבה ותיתן מענה גם לבעיות הניקוז הקשות של אגן הירקון תוך שימור ערכי קיימות ומתן מענה מרחבי לאתגרי האקלים״