הגל השני שבר את שבדיה: הממשלה מחריפה את ההגבלות

בפעם השנייה מאז פרצה מגפת הקורונה: היום נסגרו בתי הספר התיכוניים ברחבי המדינה • בעקבות שיעורי הדבקה גבוהים בקרב תלמידי בתי הספר התיכונים, ראש הממשלה פנה ישירות לתלמידי התיכון והפציר בהם "לא לחגוג במסיבות" • אפידמיולוג הראשי של שבדיה הודה שמספר המתים הגבוה עבר את התחזיות

לא נוגעים באורח החיים. סטוקהולם בקיץ / צילום: David Keyton, AP
לא נוגעים באורח החיים. סטוקהולם בקיץ / צילום: David Keyton, AP

אחרי חודשים של התעקשות לגבי היתרון שבעמדתה הייחודית, ואחרי שהפכה למדינת מודל למתנגדי סגר ברחבי העולם, משנה בשבועות האחרונים שבדיה בהדרגה את גישתה למאבק במגפת הקורונה. בעקבות העלייה העקבית במספר הנדבקים בשבועות האחרונים, הודיעה הממשלה על אימוץ הגבלות שעד כה היססה לאמץ: סגירת בתי ספר תיכוניים, איסור על מכירת אלכוהול ומניעת התקהלויות, המלווים בבקשה מהתושבים לא לצאת שלא לצורך ולעבוד מהבית. "אל תלכו לחדרי כושר. אל תלכו לספריות. אל תארחו חברים לארוחות. בטלו את האירועים", הפציר ראש הממשלה סטפן לוון בתושבי המדינה בנאום בחודש נרגש שנשא בחודש שעבר.

בעוד חלק מההגבלות כבר הוטלו בנובמבר, החל מהיום (ב') נסגרו בתי הספר התיכוניים ברחבי שבדיה, והם צפויים להישאר סגורים למשך יותר מחודש. התלמידים צפויים לעבור ללמידה מקוונת. זו תהיה הפעם השנייה שבה בתי הספר במדינה נסגרים, אחרי אימוץ צעד דומה בהתפרצות האביב. אולם אחרי שהלימודים התחדשו בהם בסתיו אמר אנדראס טגנל, האפידמיולוג השבדי שהוביל את הגישה המקלה כלפי המאבק במגפה, כי צעד כזה - סגירה ופתיחה של בתי ספר כפי שבוצע ביתר מדינות אירופה - יהיה "אסון" לחינוך בשבדיה.

כעת, לאור המספרים העולים בעקביות של מספר חולי הקורונה ביום, הממשלה "עקפה" אותו והודיעה על הצעד. בתי הספר יישארו סגורים עד ה-7 בינואר. בשבדיה נרשמו כ-4,000 מקרי קורונה ביום בממוצע השבוע. עד כה מתו במדינה יותר מ-7,000 בני אדם מהמגפה.

ראש הממשלה לוון אמר בימים האחרונים כי השעיית הלימודים היא צעד הכרחי, כדי לנסות ולהאט את התפשטות המגפה. הוא פנה ישירות לתלמידי התיכון והפציר בהם "לא לחגוג במסיבות", אלא לעבור ללמידה מקוונת ולא להתראות עם נערים ונערות מבתים אחרים. שרים בממשלה הבהירו כי המטרה היא להפחית את המפגשים החברתיים, אך הצעד מבוסס על שיעורי הדבקה גבוהים בקרב תלמידי בתי הספר התיכונים.

כלי התקשורת האירופיים דיווחו על מחלוקת חריפה בממשלה השבדית סביב המדיניות הדרושה, ועל "אובדן אמון" בדרך הייחודית שהוביל טגנל מתוקף תפקידו כאפידמיולוג הראשי של שבדיה וכמי שאחראי על פי חוק להתמודד עם מגפות. "יש קרע בממשלה", אמר ל"טלגרף" הבריטי פרופ' ניקולס איילוט, מומחה לפוליטיקה. "להערכתי יש רבים בממשלה שאיבדו אמון בסוכנות בריאות הציבור".

טגנל עצמו, שהעריך בין השאר כי ייתכן שיירשם אפקט של "חסינות עדר" בגלל התחלואה הגבוהה בשבדיה באביב, הודה בשבוע שעבר כי אין כל סימנים לכך. "אנחנו לא רואים שום סימנים לכך שחסינות עדר מאטה את התפשטות המגפה", אמר במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר. הוא גם הודה שמספר המתים הגבוה כעת עבר את התחזיות של הסוכנות לבריאות הציבור.

קרוב ל-1,000 קורבנות נרשמו בשבדיה רק בגל השני הנוכחי, לעומת כ-250 קורבנות בגל זה בדנמרק הסמוכה, ומספרים נמוכים הרבה יותר של קורבנות בפינלנד ונורבגיה. כבר מנובמבר החלו הרשויות להטיל הגבלות הדרגתיות על החיים הציבוריים במטרה להאט את התפשטות המגפה, אולם הצעדים לא שינו את המגמה באופן חד, נכון לעכשיו. ההגבלות כוללות איסור התקהלות של יותר משמונה בני אדם, שגרמו לסגירתם של בתי קולנוע ותיאטראות, למשל, ואיסור על מכירת אלכוהול בערב. עם זאת, רשויות הבריאות במדינה עדיין מתנגדות לשימוש במסכות.

מבחינה חוקית, חלק גדול מההגבלות בשבדיה הן וולונטריות, אך הציבור במדינה נענה להן באופן גורף. כך למשל, מספר המבקרים במסעדות ירד בחדות מאז הנאום שנשא ראש הממשלה בחודש שעבר, בו הפציר בתושבים להישאר בבית ולהפחית את האינטראקציות החברתיות שלהם. כעת עובדת סוכנות בריאות הציבור גם על תוכנית מקיפה לחיסון התושבים.