דוח: סך גיוסי ההון של ההייטק הישראלי ב-2020 יגיע ל-10 מיליארד דולר; הגיוסים בסייבר זינקו ל-2.5 מיליארד דולר

על פי מחקר שערך ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל, סך גיוסי ההון בהייטק הישראלי עלה השנה ב-20 אחוזים • הגידול בגיוסי ההון בישראל בולט על רקע עליות מתונות וירידות בשאר העולם • אך מנכ"ל הארגון מזהיר: "נמשכת מגמת הירידה במספר הסטארטאפים החדשים וגיוס סבבי הון ראשונים"

יוג'ין קנדל \ צילום: איל יצהר
יוג'ין קנדל \ צילום: איל יצהר

סך גיוסי ההון של ההייטק הישראלי צפוי לחצות לראשונה את רף ה-10 מיליארד דולר: עלייה של כעשרים אחוזים בהשוואה לשנה שעברה, אז הגיע סך הגיוסים לכ-7.7 מיליארד דולר. כך עולה מדוח של ארגון סטארטאפ ניישן סנטרל (SNC) שפורסם היום. סבבי הגיוס הגבוהים, של מעל 25 מיליון דולר, הם שהובילו את העלייה הדרמטית. סך הגיוסים ב-11 החודשים מאז תחילת השנה הגיע סך הגיוסים ל-9.55 מיליארד דולר. על פי הדוח, תוך 6 שנים סך ההשקעות בחברות ישראליות יותר משילש עצמו.

עוד על פי הדוח, אחד המגזרים בהייטק שנהנה מהצמיחה המרשימה ביותר הוא הסייבר. סך גיוסי ההון של חברות הסייבר הישראליות זינק מ-1.66 מיליארד דולר בשנה שעברה, לכ-2.5 מיליארד דולר השנה.

הזינוק החד בהשקעות בחברות ישראליות, שמרביתו, כך הם מציינים ב-SNC, מבוסס על משקיעים זרים, בולט השנה בהשוואה לנתונים שנרשמו ברחבי העולם. בארה"ב נרשמה עליה של 5% בלבד, ובאירופה עליה משוקללת בשיעור של כ-1% בלבד. ירידה חדה בהיקף ההשקעות נרשמו באסיה - כ-15 אחוזים, ובמדינות דרום אמריקה - ירידה של 21% מתחילת השנה ועד תחילת דצמבר בהשוואה לשנה שעברה.

ב-SNC ביקשו להדגיש כי לצד הנתונים המרשימים, נמשכת מגמת הירידה במספר הסטארטאפים החדשים וגיוס ההון בסבבים ראשונים. לדברי מנכ"ל הארגון פרופ' יוג'ין קנדל, "יש לשים לב לנורת האזהרה הזו". לדברי פרופ' קנדל "נתוני ההשקעות המרשימים בשנת משבר עולמי קשה מעידים על אמון גלובלי רב ב'סטארט-אפ ניישן' שהופך במהירות רבה לענף בוגר וכי המאמצים לחיזוקו בעשור האחרון נושאים פרי". עם זאת לדבריו, "ניכרת ירידה זו השנה השלישית במספר הסטארט-אפים החדשים הנפתחים מדי שנה, זאת לצד ירידה משמעותית בגיוס סבבי הון ראשוניים ב-2020 - מגמה המחייבת תשומת לב של הממשלה על מנת להבטיח הובלה מתמשכת של ישראל בתחומי חדשנות טכנולוגית".

SNC היא חברה לתועלת הציבור השמה לעצמה מטרה לחזק את תעשיית הייטק והחדשנות הישראלית, לחשוף את יכולותיה ולעודד שיתופי פעולה עסקיים עם האקוסיסטם הטכנולוגי בישראל. למימוש חזונה, החברה פועלת אל מול תאגידים וחברות פורצ'ן 500, משקיעים וקרנות הון סיכון, ממשלות וארגונים חברתיים ברחבי העולם. פעילות החברה ממומנת מפילנתרופיה בלבד.

נתוני הדו"ח מבוססים על פלטפורמת איתור החדשנות של החברה, "Finder", המכילה מידע על מעל 6,600 חברות טכנולוגיה ישראליות במגוון סקטורים, תאגידים פעילים בישראל, משקיעים ומוסדות אקדמיים.