אתגרים חדשים: האם החוק מחייב לאשר תקציב 9 חודשים מראש?

רם שפע התנדב להסביר לצופים את חוקי התקציב. המורה לא גילה בקיאות בחומר • המשרוקית של גלובס

רם שפע, כחול לבן / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
רם שפע, כחול לבן / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

אבודים בוויכוחים על אישור תקציב המדינה? מתקשות לפלס דרך בסבך החוקים והתאריכים? ח"כ רם שפע מכחול לבן יעשה סדר. שפע שוחח עם טלי מץ ברשת 13 בבוקר שלפני ההצבעה על הקדמת הבחירות. מץ שאלה אותו למה סיעתו לא מסתפקת בהתחייבות של שר האוצר ישראל כ"ץ להביא לממשלה בפברואר את התקציב ל-2021.

"טלי, הוא עובד עליך - השר כ"ץ במשך שנה באופן מכוון לא הביא לממשלה את תקציב 2021", אמר שפע. "עכשיו בואו רגע נסביר את זה: ממשלה אמורה כל שנה מראש לסגור את התקציב שלה. מה שהיינו אמורים לסגור בתחילת שנת 2021 זה את תקציב 2022! רק שתבינו רגע מה קורה פה".

אכן, חשוב שתבינו מה קורה פה. אבל אולי השיעור של שפע הוא לא נקודת פתיחה מוצלחת. אנחנו יודעים על שני תקציבים במחלוקת: זה של 2020, שעוד מעט נגמרת; וזה של 2021, שמיועד לשנה הבאה.

אבל 2022? חסרות לנו צרות? שאלנו את שפע שמא הוא התבלבל במספרים. "בכל שנה אמורים לתכנן את התקציב של השנה הבאה", הדובר שלו התעקש. "על פניו, תקציב 21' היה אמור להיות מאושר במרץ 20'. תקציב 22' אמור להיות מאושר עד מרץ 21'".

הרשו לנו לתקן את המורה. לפי חוק יסוד משק המדינה, הממשלה חייבת להגיש תקציב לשנה מסוימת 60 יום לפני תחילתה. את תקציב 21', אלמלא הסיכומים המיוחדים בהסכמים הקואליציוניים, היה צריך להגיש לפני חודש. החוק קובע שהכנסת תאשר תקציב עד סוף דצמבר, אבל בפועל הדד-ליין הוא מרץ הבא. אם עד אז אין תקציב, חוק יסוד הכנסת קובע שהולכים לבחירות.

בדרך כלל הממשלה מאשרת טיוטת תקציב בקיץ, ומגישה אותה לכנסת כנדרש קצת לפני סוף השנה. לפעמים הדיונים בכנסת נגררים מעבר למועד החוקי, והשנה מתחילה בלי תקציב מאושר. תקציב 2019 היה יוצא דופן; שר האוצר משה כחלון הגיש אותו לכנסת בינואר 2018 והוא אושר באפריל.

מנין בא לשפע הרעיון שתקציב מאשרים "שנה מראש"? הנה אפשרות סבירה. ההסכם הקואליציוני המפותל בין הליכוד וכחול לבן הגדיר לוח זמנים לאישור תקציב 2022. סעיף 30 (שהופר מזמן) קבע שתקציב דו-שנתי לשנים 20' ו-21' יאושר 90 יום אחרי הקמת הממשלה, אבל בתחילת 2021 ייעשו בו עדכונים. באותה הזדמנות, אומר ההסכם, "יאושר כבר תקציב לשנת 2022". הלו"ז הזה נועד להיות חד-פעמי: לגבי תקציב 2023 נקבע מפורשות שהוא יאושר כרגיל "בסוף 2022".

בשורה התחתונה: דברי שפע לא נכונים ברובם. ממשלה חייבת להגיש תקציב חודשיים מראש, והכנסת צריכה לאשרו עד תחילת השנה שבה הוא נכנס לתוקף. בהסכם הקואליציוני הנוכחי נקבע, באורח חריג, שתקציב 2022 יאושר "בראשית 2021".

תחקיר: ארן רונדל