זה לא נגמר עד שזה נגמר: ההצעות לנושי ישראייר ממשיכות להשתפר

מוטי בן משה משדרג הצעתו, שהוגשה באמצעות דור אלון, ומציע שתי חלופות • קדמו לו קרן פורטיסימו, גלובל כנפיים ובי.ג'י.איי, ששיפרו את הצעותיהן, המשקפות לחברת התעופה שווי של יותר מ-50 מיליון דולר

זה לא נגמר עד שזה נגמר: גם לאחר שהנאמן לנכסי אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, המליץ על ההצעה של רמי לוי ושלום חיים לרכישת ישראייר, ההצעות עבור חברת התעופה ממשיכות להשתפר ולתפוח. התחרות הזו מטיבה עם החברה, שההצעות המשופרות כבר משקפות לה שווי של יותר מ-50 מיליון דולר. תג מחיר כזה יוחס לישראייר עוד לפני משבר הקורונה, שטלטל בחדות את ענף התעופה העולמי ואשר ההתאוששות ממנו עשויה להימשך עוד שנים.

לאחר שקרן פורטיסימו, גלובל כנפיים ליסינג של תמי מוזס בורוביץ' ובי.ג'י.איי, שבאמצעותה מתמודדים לוי וחיים על ישראייר, כבר שדרגו את ההצעות שלהן, מגיע התור של מוטי בן משה. באמצעות חברת דור אלון הגיש בן משה הצעה משודרגת, שכוללת שתי חלופות: תשלום של 135 מיליון שקל במזומן, לצד ויתור על החוב של אי.די.בי לישראייר (שהיקפו 5 מיליון דולר); או שילוב של תשלום במזומן בסך 100 מיליון שקל והקצאה של 395 אלף מניות דור אלון לנושים (2.4% מהחברה) בחבילה בשווי של כ-165 מיליון שקל, לטענת דור אלון.

עוד על פי הצעתו החדשה של בן משה, הנושים יקבלו אופציית מכר למניות דור אלון שתינתן להם לתקופה של עד שלוש שנים, עם שלוש נקודות מימוש: בתום 12 חודשים במחיר מניה של 84.8 שקל, בתום 24 חודשים במחיר מימוש של 92.5 שקל, ובתום שלוש שנים, אז מחיר המימוש למניה יעלה ל-101 שקל. מניית דור אלון נסחרת כיום במחיר של 77.1 שקל, שמשקף לחברה שווי של כ-1.22 מיליארד שקל. גם במתווה הזה תוותר דור אלון על החוב של אי.די.בי לישראייר.

הנאמן נאור העביר בשבוע שעבר המלצה על ההצעה של רמי לוי וחברת טעמן, שכוללת תשלום של 75 מיליון שקל במזומן עבור מלוא מניות ישראייר והקצאה של 20% מהון המניות המונפק והנפרע של בי.ג'י.איי. גם פה המציעים מספקים לנושי ישראייר מוצא מההחזקה במניות שיקבלו בעסקה, כשאחרי 24 חודשים תינתן הצעת רכש ל-15 אלף מניות בי.ג'י.איי ב-1.7 שקל למניה, ולנושי ישראייר יהיה מנגנון שיבטיח תמורה נוספת של 5 מיליון שקל, אם המניה תהיה גבוהה ממחיר המימוש. גם הצעה זו כוללת ויתור על החוב של אי.די.בי לישראייר.

עם הכרזת הנאמן על העדפתו להצעת בי.גי.איי, זינקה מניית החברה בבורסת תל אביב ב-26% בשלושה ימים, אבל מאז תיקנה וירדה בכ-20%. ואולם המלצת הנאמן עשויה להשתנות לאור ההתפתחויות האחרונות, לנוכח הלכה שקבע בית המשפט לגבי מציעים מאוחרים, ולפיה אפשר לדון בהצעה אם ההצעה המאוחרת גבוהה ב-20%-25% מההצעה שעל הפרק.

שיפור ההצעה של גלובל כנפיים

כאמור, בן משה אינו היחיד שמשפר עמדות ועדיין לא ויתר על ישראייר. גם גלובל כנפיים ליסינג של דדי ותמי מוזס בורוביץ׳, שעד לאחרונה שלטו באל על, שיפרה את הצעתה, כך שהיא משקפת לישראייר שווי של 174.4 מיליון שקל, היות שהיא כוללת 29.3% ממניות גלובל כנפיים. כנפיים ציינה גם כי באפשרותה להגדיל את היצע המושבים של ישראייר ב-50% ולהגדיל את מפת היעדים בזכות מטוסים שמצויים בצי שלה. לא מדובר בהצעה קונבנציונלית, אבל כמה ממחזיקי האג"ח בישיבה שנערכה בשבוע שעבר, ציינו כי היא תאפשר להם ליהנות מתשואות ולהשאיר את אופציית האפ-סייד.

נציין כי כנפיים גלובל היא היחידה מבין המציעות שמגיעה מענף התעופה, כשנראה כי שאר המציעים שמים את יהבם על המנכ"ל הדומיננטי של ישראייר, אורי סירקיס. אלה כוללים גם את קרן פורטיסימו, שהציעה לרכוש 90% ממניות ישראייר ב-75 מיליון שקל במזומן ועוד השקעה של 25 מיליון שקל עם הקלוזינג, בלי לדלל את שיעור ההחזקה של מחזיקי האג"ח, שיישאר 10%. עוד התחייבה להשקיע 50 מיליון שקל בשנתיים הקרובות. השיפור של הצעת פורטיסיסמו כלל הגנה על הרכיב המנייתי, כך שמחזיקי האג"ח יוכלו לממש את המניות שלהם בתוך שנתיים תמורת 25 מיליון שקל.

לצד כל אלה יש הצעה גבוהה שיצאה מהמשחק, עם ניחוח בינלאומי: בנק ההשקעות הקנדי Wadish Capital, שנמצא בבעלות הישראלי ד"ר שלמה עובדיה והחברה האוסטרלית Amrock Aviation, הציעו תשלום של 170 מיליון שקל במזומן ובונוס של 7 מיליון שקל לעובדים. אלא שהנאמן ביקש הפקדת ערבות מבנק ישראלי לצד הבהרות נוספות - שאותן לא קיבל, כאשר ללא ערבות או מזומן בישראל, ההצעה יוצאת מהמרוץ.

בכל אופן, לאור הדינמיות של ההצעות והתחרות הנמשכת בין הרוכשים, ההצבעה של מחזיקי האג"ח נדחית בפעם השנייה - והיא צפויה לצאת לפועל ביום רביעי, כשמורגשת תנודה גם בעמדות מחזיקי אג"ח. עוד תידון האפשרות שלא למכור כלל את ישראייר. גם תמיכת מחזיקי האג"ח משתנה בהתאם. עד לאחרונה קרן הגידור אלפא של גבי דישי ומיכאל וייס המחזיקה באג"ח ט' נתנה עדיפות להצעתה של גלובל כנפיים אולם כעת תמיכת הקרן נוטה לכיוון הצעתו של בן משה. מהקרן נמסר כי "באלפא בוחנים כל הצעה ומשווים אותה להצעות אחרות. אין לקרן העדפה לשום הצעה ולשום מציע כשהמטרה היא לחפש את המענה הטוב עבורנו כמחזיקי סדרה ט'". מנהלי הקרן נפגשו עם מוטי בן משה שהצעתו הוגדרה על ידם כ"מעניינת וטובה" אולם הם ממתינים להבהרות לגבי מבנה ההצעה. ○