חודש אחרי שאילת הפכה לאי ירוק: בכמה זינקו הגיהוצים בכרטיסי אשראי?

הרכישות באשראי בקטגוריית ההלבשה וההנעלה בסוף השבוע האחרון באילת זינקו בשיעור של 159% בהשוואה לסוף השבוע ערב הפיכת העיר ל"אי ירוק" • יוזמה חדשה תנסה לדחוף להרחבת המסחר לשעות מאוחרות תוך ויתור על מע"מ

אילת ירוקה - נופשים בים, בדיקות קורונה, עסקים פתוחים / צילום: שלומי יוסף
אילת ירוקה - נופשים בים, בדיקות קורונה, עסקים פתוחים / צילום: שלומי יוסף

כיצד הושפעו הגיהוצים בכרטיסי האשראי חודש אחרי שאילת הפכה ל"אי ירוק" וקיבלה אישור לפתוח את בתי המלון שלה?  מנתוני שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים) מפעילת מערכת התשלומים בכרטיסי אשראי שהגיעו לידי גלובס עולה כי פתיחת אילת והגדרתה כאי תיירות הביאה לעלייה חדה בהיקף העסקאות בכרטיסי אשראי בעיר, כשהזינוק המשמעותי ביותר בקטגוריות שבחנו נרשם בביגוד והנעלה.

לצורך הבדיקה, נבחנו נתונים של שב"א בסוף השבוע האחרון (2-5 בדצמבר) בהשוואה לסוף השבוע שקדם להפיכתה של העיר אילת ל"אי ירוק" (11-14 בנובמבר).

היקף הרכישות בכרטיסי אשראי בסוף השבוע האחרון על ביגוד והנעלה בעיר גדל ב-159% ביחס לסוף השבוע שקדם להפיכתה של העיר לאי ירוק לסך של כ-4 מיליון שקל. אגב, בשבוע שקדם לכך, בבלאק פריידי נרשם זינוק משמעותי עוד יותר בקניות בכרטיסי אשראי של 349%, בהשוואה לסופ"ש טרום הפיכתה של אילת לאי ירוק, כך שמדובר בתוספת כספית של כ-3 מיליון שקל.

הפיכתה של אילת לאי ירוק הגדילה את הרכישות באשראי גם במסעדות ובמזון מהיר בעיר. מהנתונים של שב"א עולה כי היקף הרכישות באשראי בין סוף השבוע טרום ההכרזה על אי ירוק לבין סוף השבוע האחרון גדל ב-41% לסך של 3.3 מיליון שקל.

צמיחה (גם אם בקצב נמוך יותר) נרשמה גם בקטגוריית הפארמה בשיעור של 23% לסך של כ-1.9 מיליון שקל, ובקטגוריית החשמל והאלקטרוניקה נרשם גידול של 16% לסך של כ-4.1 מיליון שקל.

הצעה: להפעיל את הקניונים גם בשעות הלילה

בתוך כך נציין כי אתמול אישר קבינט הקורונה סגר לילי החל ממחר (ד') לצד פתיחת הקניונים בישראל. בנוסף, אושר כי יישמר המעמד של אילת ושל ים המלח כאי תיירותי ירוק. הפתיחה של הקניונים תתאפשר כעת לאחר שבוע של פיילוט במסגרתו נפתחו 15 קניונים ברחבי המדינה, ולמרות העלייה בהיקף התחלואה.

על הרקע הזה, ובניסיון לדלל עומסים על המסחר, ולהגדיל את הרכישות בכל רחבי הארץ פנתה חברת הייעוץ הכלכלי צ’מנסקי בן שחר לנציגים במשרדי האוצר והכלכלה עם פתרון יצירתי שלהערכתה אמור להגדיל את הצריכה בחנויות בימי הקורונה.

במסגרת ההצעה שהעביר תמיר בן שחר למשרדי האוצר והכלכלה הוא מציע להפעיל את הקניונים בישראל גם בשעות הלילה המאוחרות כדי לפזר את העומסים ולצמצם את הסיכון בהדבקה. על מנת לייצר תמריץ לקניות בשעות מאוחרות, ההצעה שהועלתה מול האוצר היא להעניק פטור ממע"מ לקונים בשעות הללו.

לדבריו, "במדינת ישראל כולם מצמצמים את הפעילות לשעות מאוד מצומצמות בין ארבע לשמונה אחר הצהריים, והרעיון הוא לפרוס את שעות העומס, שלקוחות יגיעו לא רק בפיק. אנו מקווים כי משרדי הממשלה יהיו נכונים לאמץ פתרונות יצירתיים אפשריים בעת הזו, בדומה ליוזמות שאומצו במדינות אחרות, כמו לעודד את הצריכה במסעדות באנגליה או לתת שוברי כסף במדינות המזרח".

כדי לאפשר את ההטבה הזו שאמורה לעודד צריכה, מציע בן שחר לשלם לעובדים עבור שעות הלילה, בדומה לתגמול על סופי שבוע וחגים - 150%. בכך, טוען בן שחר כי ההצעה תוכל גם לעודד עובדים לעבוד, וגם תאפשר את הגדלת הפדיונות.