"תתחילו להתארגן מהיום. הולכים לבחירות!": דיון סוער בוועדת הכנסת

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית טוענת שהם צריכים 90 יום כדי לארגן את הבחירות ושאין לקצר את המועד • לעומתה, יו"ר וועדת הכנסת רוצה לקיים את הבחירות לפני חג הפסח, בתחילת מרץ • מחלוקת נוספת עלתה בנוגע לחוק מימון המפלגות, שכחול לבן ביקשה להקטין

אורלי עדס / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
אורלי עדס / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הדיון הארוך בחוק פיזור הכנסת בוועדת הכנסת עלה בשעות האחרונות לטונים צורמים במיוחד סביב ההחלטה על קביעת מועד לבחירות. יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג העלה את הצורך בהקדמת מועד הבחירות כדי לא להגיע צמוד לחג הפסח, ועל רקע הערכות ועדת הבחירות למבצע ספירת קולות ארוך מהרגיל. לפי הצעתו של גיזבורג הבחירות ייערכו באחד מהתאריכים הבאים: 2.3, 9.3, 16.3, לעומתו מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס חזרה על עמדתה העקבית לפיה אין לקצר את ימי הבחירות מתחת ל-90 יום הקבועים בחוק.

ח"כ אופיר סופר הציע כי 90 הימים יספרו מהרגע שבו הצעת החוק תעבור בקריאה ראשונה כדי לקצר בכל זאת את לוח הזמנים במעט. אולם גם במקרה הזה חזרה עדס על הטענה לפיה יש צורך בהעברת התקציב ולא לקצר תהליכים במיוחד בבחירות מורכבות בזמן קורונה. בוועדה נקבע כי הצעת החוק תעבור בקריאה ראשונה רק ביום שני הבא, מה שמותיר עוד שבוע אולי, לנסיון פשרה בין הליכוד לכחול לבן שימנע את הבחירות כלל. עם זאת, לפי הקולות העולים מהמערכת הפוליטית - הסיכוי לכך הולך וקטן מיום ליום.

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית עו"ד אורלי עדס אמרה בדיון כי "כולם מבינים מהם האתגרים של מערכת בחירות בתקופת קורונה, מערכת בחירות רביעית. מערכת בחירות זה מגה פרויקט שנוטלים בו כמאה אלף עובדים ובתקופת קורונה יהיו הרבה יותר עובדים. האתגרים עצומים. אנחנו זקוקים להיערכות של 90 ימים כדי לאפשר קיום מערכת הבחירות ולנהל אותו באופן תקין ולשמור על בריאות הציבור. ואין לנו תקציב".

ח"כ גינזבורג השיב לעדס, "תתחילו להתארגן מהיום. אנחנו הולכים לבחירות! לא צריך להמתין ליום שבו החוק יעבור בקריאה השלישית". יו"ר הוועדה הציבורית למימון מפלגות, שופטת בית המשפט העליון בדימוס איילה פרוקצ'יה, שהשתתפה גם היא בדיון התייחסה לנושא מימון מפלגות וטענה כי עמדת הוועדה היא להותיר את יחידת המימון בשוויה הנוכחי. היא דחתה את הצעתו של ח"כ רם שפע מכחול לבן להקטין את מימון המפלגות בטענה שהן במצב כלכלי קשה נוכח ארבע מערכות הבחירות האחרונות.

"בעקבות ניתוח הקשיים והצרכים הגענו למסקנה שאין מקום לנגוע בתעריף יחידת המימון המקורית. מחד, צריך להבטיח חופש פוליטי, ולמנוע קריסת פעילות פוליטית כתוצאה מארבע מערכות בחירות ואנחנו בפני מערכת חמישית. ומאידך, המשבר הכלכלי הכולל, מצריך הידוק החגורה. באיזון הכללי, הגענו לכלל מסקנה שלא לגעת בתעריף ולהותיר את הסכום הנהוג היום".

מיו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין נמסר שהוא "מצפה שכפי שנהוג היה מאז ומתמיד, תגובש הסכמה רחבה בין כל סיעות הבית על מועד קיום הבחירות. יו"ר הכנסת לא יאפשר מצב בו בצעד חסר תקדים, תאריך הבחירות ייקבע באופן חד צדדי ללא הסכמה רחבה כנהוג".