משנה גישה: משרד האוצר צפוי להגדיל את הסיוע לאל על

היקף ההלוואה של המדינה לאל על יגדל ככל הנראה ל-300 מיליון דולר מ-250 מיליון דולר והערבות שתעמיד המדינה תגדל מ-75% ל-82.5%, כך נודע לגלובס

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

מסתמן: משרד האוצר יגדיל את הסיוע לאל על, היקף ההלוואה יגדל ככל הנראה ל-300 מיליון דולר מ-250 מיליון דולר והערבות שתעמיד המדינה לאל על תגדל מ-75% ל-82.5%, כך נודע לגלובס. אל על ביקשה ממשרד האוצר את הגדלת הסיוע עוד לפני מספר חודשים ברקע לקושי של החברה למצוא בנק מממן להלוואה שעליה ליטול, עד כה האוצר התנגד אולם כעת הגישה צפויה להשתנות.

מתווה הסיוע של האוצר לאל על כלל שני רכיבים: גיוס הון באמצעות הנפקה שהתבצעה באמצע חודש ספטמבר כאשר אל על הנפיקה מניות בשווי של 150 מיליון דולר בהנפקה שגם שינתה את מבנה הבעלות על החברה: השליטה עברה לידי חברת כנפי נשרים של אלי רוזנברג (43%) וגם המדינה הפכה לבעלת מניות (14%) אחרי שהשתתפה בהנפקה ורכשה מניות בהיקף של 116 מיליון שקל.

בשלב השני, על פי הסיכום של אל על עם משרד האוצר החברה אמורה הייתה לגייס חוב של 250 מיליון דולר באמצעות הלוואה מגוף מממן. אלא שבדוחות האחרונים שפרסמה אל על שאליהם התלוותה הערת עסק חי, החברה ציינה כי לא הצליחה למצוא בנק מממן לשם גיוס החוב ועל היא עשויה לפנות לגיוסו באמצעות מכירת אג"ח. ככל הידוע, במקרה של גיוס החוב בדרך של אג"ח, האוצר לא צפוי לאשר את העלאת ערבות המדינה ל-82.5%. זאת ועוד, אל על גם ציינה כי התמשכות המשבר תחייב אותה להגדיל את היקף גיוס החוב מ-250 מיליון דולר ל-400 מיליון דולר, אולם ככל הנראה במשרד האוצר ניאותו להגדיל את הסיוע להלוואה ב-50 מיליון דולר להיקף של 300 מיליון דולר.

ממשרד האוצר נמסר: "נושא ערבות המדינה להלוואה נמצא במשא ומתן בין המדינה לחברה, לצד נושאים נוספים הקשורים ביישום מתווה הסיוע".

מאל על נמסר: "אנחנו לא מתייחסים לשיח עם האוצר".