"הקורונה הביאה לעלייה בכמות המתנות שארגונים גדולים נותנים"

סנאפי התחיל כאפליקציה למתנות בין חברים ובני משפחה, והפך לפלטפורמה שמאפשרת לארגונים להעניק לעובדים מתנות אישיות • הסטארט-אפים המבטיחים 2020 

מייסדי סנאפי, דביר כהן וחני גולדשטיין צילום: אלעד מלכה
מייסדי סנאפי, דביר כהן וחני גולדשטיין צילום: אלעד מלכה

הדיונים סביב המעבר של עובדים לעבודה מהבית עוסקים בדרך כלל בפרודוקטיביות שלהם - האם צוותים מסוגלים לעבוד ביחד, לסנכרן ביניהם משימות ולשמור על ההפריה ההדדית גם מרחוק. קושי נוסף הוא לשמור על האווירה הטובה. במשרד זה יותר קל - אפשר לאכול ביחד, לחגוג ימי הולדת, לציין הישגים בהרמות כוסית או כל דבר אחר שיגרום לעובדים להרגיש שהם מחוברים למעסיק ולמקום העבודה.

בימי הקורונה, מדובר באתגר לא קטן. זאת אחת הסיבות לזינוק בפעילות של חברת סנאפי, שפיתחה פלטפורמה המאפשרת לארגונים להעניק מתנות לעובדיהם. לא מדובר במתנה גנרית, גיפט קארד או בקבוק יין, אלא בהיצע מגוון, באמצעות ממשק מעוצב, ולא פחות חשוב - באופן שכולל גם פנייה אישית, ואולי אפילו רגש.

כך, למשל, היצע המתנות שעובד רואה קשור להשתייכותו לדרג או לקבוצה מסוימים. הוא יכול לקבל לינק שכולל פנייה אישית, ממשק של כרטיס גירוד (תחליף לאריזה הקלאסית) המאפשר לו לגלות מה בפנים, ואפשרות לבחור אלטרנטיבות. וזוהי רק דוגמה אחת לשלל פיצ'רים ואפשרויות.

"בלי קשר לקורונה הרגשנו את הצמיחה, אבל המגפה תרמה מאוד. היא הביאה לעלייה בכמות המתנות שארגונים גדולים נותנים. אם פעם היו שני אירועים שנתיים שבהם עובדים קיבלו שי, היום רואים כבר שלושה וארבעה", מספרת חני גולדשטיין, 35, מנכ"לית החברה, שייסדה אותה יחד עם דביר כהן, 35, סמנכ"ל הטכנולוגיות.

לחברה יש 800 לקוחות, בהם זום, סיילספורס, סוני מיוזיק, אובר ומיקרוסופט, והם מתכננים לסיים את השנה עם 1,000 לקוחות. בסך הכול שלחה השנה החברה 500 אלף מתנות. במהלך השנים גויסו 35 מיליון דולר מהקרנות 83North, סבן ונצ'רס, GGV Capital ו-Hearst Ventures. החברה מעסיקה כיום 100 עובדים, לאחר שלפני שנתיים וחצי העסיקה 10 עובדים בלבד.

את הצמיחה ניתן לראות גם בהכנסות. גולדשטיין אינה מספקת נתונים מדויקים, אך בחודש החולף הן היו גבוהות פי 7 מאלו של נובמבר 2019. במהלך השנה כולה הן צמחו פי 5.

יותר מגיפט קארד

לגולדשטיין וכהן אין רקע טכנולוגי - היא עורכת דין, שלמדה משפטים, מינהל עסקים ופסיכולוגיה, והוא שירת ביחידת המודיעין 8200 ולאחר מכן עבד במשרד ראש הממשלה. אולי דווקא בגלל זה, תחום הפעילות שלהם לא בדיוק מוגדר. "זה משהו היברידי - תוכנה, מרקט פלייס, ואם צריך עוד תיוג, אז אנחנו פועלים בתחום ה-HR", אומרת גולדשטיין. לדבריה, התחרות בארה"ב היא מול חברות גדולות ומיושנות. "מדובר בעיקר בחברות קטלוגים כמו O.C Tanner שנוסדה ב-1927, או Terryberry Gift card שנוסדה ב-1918. יש גם את Work Human שנוסדה ב-1999.

"סנאפי התחילה את דרכה בשנת 2015 כאפליקציה למתנות בין חברים ובני משפחה", מספרת גולדשטיין, שחיה ועובדת בניו יורק, שם ממוקם מטה החברה. "כשהשקנו את האפליקציה המטרה הייתה לעזור לאנשים לייעל את התהליך המורכב הזה שבו את יוצאת מהבית, מחפשת מתנה למישהו, קונה, והוא לפעמים מחזיר אותה כי הוא לא אהב את הבחירה שלך.

"בארה"ב, שוק החזרת המתנות בחגים לבדו מגלגל כ-100 מיליארד דולר בשנה. ברור שיש שם כשל שוק. אז נכון שהוא נפתר איכשהו עם המצאת הגיפט קארד, אבל הוא גרם למשהו שאמור להיות מרגש ומיוחד, להיות עוד תהליך העברה. כשקיבלתי גיפט קארד, תמיד הרגשתי שזה כאילו אומרים לי שאני שווה 100 שקל.

"אנחנו חשבנו על דרך לשלב את הרגש שכרוך במתן מתנה אמיתית, במשהו מהיר ויעיל. רצינו שלכל הצדדים יהיה כיף, ואנחנו נהיה אלה שבאמצע. אלא שאז, כשהשקנו את המוצר, הגיעו המון חברות שביקשו להשתמש באפליקציה ללקוחות שלהן ולעובדים. זיהינו כאן צורך אחר שהוא גדול ולא ממומש, והבנו שיהיה הרבה יותר נכון ללכת לשוק מהכיוון הזה. פיתחנו מערכת שתתמוך בחברות גדולות, תיתן להן אוטומציות ודוחות".

מאגר המתנות שמציעה החברה מתעדכן כל הזמן. "יש לנו צוות שלם שכל מה שהוא עושה זה ללכת לחפש את המתנות הכי עדכניות בשוק, מה פופולרי ומה נוטים לבחור. אלה לא אנשים טכנולוגיים בהכרח. הם צריכים להיות בעלי עין טובה לעיצוב. כרגע מדובר בצוות של חמישה, והם מוגדרים בתרגום חופשי כ'תחקירני מתנות'.

"אנחנו מקושרים לכל הסוחרים והמותגים הגדולים בארה"ב כמו אמזון, בסט ביי, ועוד חברות שיש להן מוצרים. המערכת שלנו מקושרת אליהם לייב, ומה שמוצג בממשק אלה דברים שיש לחנות בסטוק. אנחנו מקשרים בין כל החלקים שבתהליך הרכישה, כמו Airbnb. חברות יכולות להגדיר תקציב שונה, נגיד לפי ותק - דבר שנהוג בחברות אמריקאיות. המערכת שלנו תעשה זאת באופן אוטומטי, ובתקציב שהחברה הגדירה מראש".

מחוברים בזמן אמת

"הרעיון בפלטפורמה הוא שהיא מאפשרת לחברות לשלוח עשרות אלפי מתנות אישיות לכל רחבי העולם, בלחיצת כפתור אחת", מרחיב כהן על הטכנולוגיה. "המערכת מתחברת מצד אחד למערכות ניהול משאבי האנוש של החברה, מה שמאפשר מעבר חלק של הדאטה של העובדים ומקל על שליחת המתנות, ללא צורך באיסוף פרטים ידני. מהצד השני, הפלטפורמה מתחברת בזמן אמת לאתרי הקניות המובילים בעולם.

"כיוון שישנם שינויים רבים, אפילו מדי שעה, למחיר המוצרים ולמלאי הקיים, הצורך בחיבור בזמן אמת לכל הספקים והיכולת של המערכת לבצע הזמנה אוטומטית של המוצרים הם קריטיים. על ידי חיבור בין שלושת הגורמים - החברה, מקבל המתנה והספק, הפלטפורמה מתאימה לעובדים את המתנה. היא עושה זאת באמצעות שימוש בקריטריונים כמו מקום מגוריו של מקבל המתנה, גילו, תחביביו ותקציב החברה, ומציעה לו לבחור מתנה מבין האופציות העונות על הקריטריונים האלו". כהן מדגיש כי שיטת העבודה שלהם חוסכת לחברה 20% מעלות המתנות והבירוקרטיה שסביבן.

מה המודל העסקי שלכם?
"הארגון שמעניק את המתנה משלם על המוצר, ונותן עמלה לסנאפי על השימוש בפלטפורמה. אנחנו הרי פתרון מקצה לקצה, משירותי תמיכה ועד עיצוב ממשק המתנה. יש אפשרויות לשדרג לחבילות שנתיות, מה שפותח גישה לעוד פיצ'רים - למשל הענקת מתנה עם מייל אישי או סרטון קצר, כשהכול יכול להיות ממותג בשפת החברה.

באובר, למשל, נראה את דמותו של 'סנאפי' נכנסת לתוך מכונית. חברות יכולות להרכיב קולקציות של מתנות, לקבל גישה למדינות נוספות ויעדים רחוקים. יש גם פיצ'ר שמאפשר להמליץ על אנשים בתוך החברה, שאת חושבת שכדאי לפרגן להם. נניח שראית מישהי שעבדה קשה כל הסופ"ש, את יכולה להמליץ עליה. במחלקת HR יקבלו דוח של כל אלה שהחברים שלהם מפרגנים להם, וכדאי לצ'פר אותם במתנה".

ומה מקור שם החברה? "סנאפי היא מפלצת מתנות, שמטרתה לחבר בין אנשים בקלות ולגרום להם לחייך", אומרת גולדשטיין. "באנגלית Snappy זה מהיר, וזה גם מתחרז עם המילה Happy, כי זו בעצם המהות שלנו - לייצר אושר בקלות, לעזור לאנשים להוקיר תודה אחד לשני, ולשמח בלי לגרום לתחושת אי נעימות ולהכביד". 

Snappy

פלטפורמה שבאמצעותה חברות מעניקות מתנות משודרגות לעובדיהן ● הסטארט-אפ הוקם ב-2015 על ידי חני גולדשטיין שמשמשת כמנכ"לית, ודביר כהן שמכהן כ-CTO ●
100 עובדים נמצאים במשרדים בניו יורק (המטה, ובו 70 עובדים), בתל אביב (פיתוח), באוקראינה ובלונדון ● עד כה גויסו 35 מיליון דולר, בין היתר מהקרנות Hearst Ventures, GGV Capital וסבן ונצ'רס