הכנסת | דעה

גם מקצועית וגם מוסרית: הגיע הזמן ליועמ"שית בכנסת

מערכת המשפט כולה סובלת באופן עקבי מתת-ייצוג נשי, ונראה כאילו המסלול לקבלת גלימה עובר לא אחת דרך קליקות גבריות ואליטיסטיות • מינויה של אפיק ליועצת המשפטית של הכנסת ראוי כשלעצמו, אך גם יפעל להוביל את המסר האזרחי לגברים ולנשים בדבר כבודן של נשים באשר הן

שגית אפיק בוועדת הכספים / צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
שגית אפיק בוועדת הכספים / צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

אחרי תשעה חודשים ללא יועץ משפטי קבוע לכנסת, יו"ר הכנסת יריב לוין יידרש להכריע בקרוב את מי ימנה לתפקיד החשוב, דווקא בימים בהם חשה הרשות המחוקקת בחולשתה הגדולה ביותר מול הרשויות המבצעת והשופטת. השבוע ועדת האיתור הביאה בפניו של לוין המלצות על ארבעה מועמדים מתוך ה-13 שהוגשו, השניים עם הסיכויים הגבוהים מביניהם להיבחר הם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי והיועצת המשפטית של ועדת כספים ומ"מ היועמ"ש לכנסת שגית אפיק.

מערכת המשפט כולה סובלת באופן עקבי מתת-ייצוג נשי, ונראה כאילו המסלול לקבלת גלימה עובר לא אחת דרך קליקות גבריות, אליטיסטיות, מה שנקרא בימים אלו בפי כל: "ישראל הראשונה". לא סתם רק שמותיהם של שתי מועמדות מצאו את עצמם לרשימת הפתיחה של ה-13, ורק אחת מהן הגיעה לקו הסיום. אם היה צריך לתאר זאת באופן ציורי לראיון איתה שיתקיים בעוד כמה שנים, הכותרת ודאי תהיה: "איך הגיעה הנערה ממקיף ג' באשדוד, בת לעדות המזרח, אל לב מערכת ההכרעה וההנעה המשפטית של כנסת ישראל"?

אם נשים לרגע את ענייני המגדר בצד, לאפיק ניסיון עתיר שנים במערכת הייעוץ בכנסת. היא הגיעה למשכן כבר ב-2001 ומאז מילאה שם תפקידים שונים, בתפקיד הבכיר כיועצת משפטית של ועדת הכספים היא מחזיקה כבר למעלה מ-15 שנה. היא מכירה את הכנסת וועדותיה, את המליאה ומלאכת החקיקה לפנים ולאחור. כמי שהעבירה 18 חוקי הסדרים ואת התכניות החברתיות כלכליות המורכבות ביותר שעברו ב-15 השנים האחרונות בכנסת היא מחזיקה בניסיון רב שאין להשוות עם המתמודדים מולה על התפקיד.

היא הייתה עוזרת ליועצת המשפטית לכנסת לאחר שעברה ממשרד המשפטים ללשכה המשפטית עם תיקון חוק הכנסת והפיכת הייעוץ המשפטי למחלקה עתירת משאבי אנוש כדי לחזק אותה. היא המועמדת הטבעית לתפקיד מבחינת היכרותה עם מערכת הלחצים הפוליטית בתוך משכן הכנסת ומביאה איתה לתפקיד לא מעט יכולות שנחשבות "נשיות" בשדה הזה - היכולת להיות הוגנת, חותרת לפשרות ולשיתופי פעולה מימין ומשמאל, מבלי לוותר על המקצועיות הנדרשת. כאמא, הגיעה לא אחת תוך כדי חופשת הלידה עם תינוק רך והתייצבה לצדו של יו"ר הוועדה כדי למלא את תפקידה, כך מעידות מצלמות חדר הוועדה.

היא מכירה את העבודה והדרישה לעצמאות מחשבתית אל מול לחצים פוליטיים בוועדה הכי מרכזית בכנסת, שבה האינטריגות הם עניין שבשגרה - כולם רוצים להתחלק בשלל. ולמרות, או בגלל הכול, במהלך עשרים שנותיה במקום הכי פוליטי, אפיק איננה מזוהה עם איש מהפוליטיקאים או המפלגות. למעשה האינטרס המובהק של הכנסת כמי שחפצה במעמד עצמאי אל מול לחצי הממשלה ומערכת המשפט הוא מינוי אפיק למשרה. כמי שהוכיחה עצמה במשך כל השנים כשומרת סף של עצמאות הכנסת מול הרצון לכרסם במעמדה חדשות לבקרים ובייחוד בעת האחרונה כשהיא מייצגת את הכנסת בעתירות נגדה לבג"ץ.

דווקא עכשיו, אל מול ההמלצה על מינויו של עמית איסמן בשבוע שעבר לתפקיד פרקליט המדינה בגיבוי שר המשפטים ניסנקורן, חרף התבטאויותיו השובינסטיות כלפי נשים מולן עבד. חרף התנצלותו של איסמן על הדברים בימים האחרונים, טוב תעשה מערכת המשפט הכלל ישראלית אם תצמיח מתוכה שדרת מנהיגות אחרת - של נשים חזקות ועצמאיות. כך שגם אם את המינוי של איסמן מאוחר מדי לעצור, מינויה של אפיק ליועצת המשפטית של הכנסת ראוי כשלעצמו, אך גם יפעל לכל הפחות לאזן את המינוי האחר ולהוביל את המסר האזרחי לגברים ולנשים בדבר כבודן של נשים באשר הן.