גואטה: " המוסדיים הפכו לבנקים החדשים של המגזר העסקי"

מחקר של רשות ני"ע מעלה כי המשקיעים המוסדיים הפכו לכוח דומיננטי בשוק ההון • בעשור האחרון היקף הנכסים של הגופים המוסדיים הוכפל לשני טריליון שקל, בזמן שגודלו של שוק המניות נשאר ברמה דומה

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה  / צילום: ענבל מרמרי
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

בעשור האחרון היקף הנכסים של הגופים המוסדיים הוכפל לשני טריליון שקל, וזאת בזמן שגודלו של שוק המניות נשאר ברמה דומה, כך עולה ממחקר חדש שפרסמה היום רשות ניירות ערך, בראשות ענת גואטה. עוד לפי המחקר, שווי החזקות המוסדיים גדל לכ-36% משוק המניות המקומי (נכון ליוני 2020), מרמה של 25% לפני כעשור, זאת בזמן שמספר הגופים המנהלים הלך וירד. כיום 11 גופים שולטים בכ-90% מסך כספי הציבור לעומת כ-15 גופים לפני כעשור.

המחקר, שבוצע על ידי המחלקה הכלכלית בניהולו של הכלכלן הראשי אילן גילדין, נועד לבחון את המגמה המסתמנת, במסגרתה גוברת הריכוזיות בהקצאת ההון והאשראי במשק. הרשות יזמה את המחקר "על מנת להתריע על מגמות אלו ולבחון נתיבי פתרונות אפשריים". רוב מסקנות המחקר מתייחסות לגופים ולשוק שתחת פיקוח רשות שוק ההון ושאינם כפופים לרשות ניירות ערך, שמרבה להתייחס אליהם ולרגולציה לגביהם.

נתון נוסף שנמצא במחקר הוא כי בעשור האחרון שווי הנכסים המנוהלים על ידי קרנות הפנסיה הישראליות יותר מהוכפל. על פי נתוני יוני 2020, שווי הנכסים הכולל עומד על כ-900 מיליארד שקל (כ-43% מסך כספי הציבור המנוהלים וכ-64% מהתמ"ג), כאשר קצב הגידול השנתי הממוצע עומד על כ-13%. אם מוסיפים לכך את נתוני קופות הגמל, אשר במידה רבה משמשות כמוצר תחליפי לקרנות הפנסיה, יסתכם השווי הכולל של כ-1.4 טריליון שקל ובקצב גידול שנתי ממוצע של כ-10%.

ברשות מציינים כי הנתח היחסי שתופסים המשקיעים המוסדיים משווי השוק הציבורי וההשפעות הנובעות מכך הם בעלי פוטנציאל התעצמות גם בעשור הבא. לדברי הרשות, ככל שהמגמות אכן יימשכו, המשקיעים המוסדיים בישראל צפויים לשלוט על חלק משמעותי מהקצאת האשראי וההון למשקי הבית ולעסקים. ברשות מציעים כמה כיווני פעולה שעשויים לשנות את המגמות הללו, ובהם עידוד הקמה של גופים מוסדיים נוספים; עידוד כניסת גופים מוסדיים בינלאומיים; בחינה של הקמת ועדה ציבורית שתדון בהכנסת תחרות מצד גופים מוסדיים זרים מובילים לפלחי שוק המנוהלים בלעדית על ידי הגופים המוסדיים המקומיים, דוגמת ניהול כספים פנסיוניים; עידוד הגדלת הכמות הצפה בשוק ההון המקומי והקטנה נוספת של נתח בעלי השליטה בחברות הנסחרות; וכן עידוד עשיית שוק על ידי הבנקים והבאת עושי שוק בינלאומיים.

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה אמרה, כי "הגופים המוסדיים הפכו לבנקים החדשים של המגזר העסקי בישראל. אנו רואים מספר מועט של גופים מוסדיים מרכזים בידיהם כוח והשפעה רבה על הקצאת המקורות במשק והפעילות בשוק ההון. ישראל, מדינה צעירה, צמאה לשינויים מבניים שיובילו לשוק הון משוכלל ומתקדם. בחלוף למעלה מעשור מאז הרפורמה המבנית של בכר הגיע הזמן לחשוב על רפורמה משמעותית נוספת שתפעל להגביר את התחרות על מנת להגדיל את כמות השחקנים המוסדיים הפעילים בשוק ההון, מה שצפוי לתרום ליעילות השוק בהיבטי תמחור, נזילות והקצאה נכונה של מקורות. עלינו לפעול במגוון דרכים, ובין היתר לאפשר לציבור החוסכים בישראל לבחור במנהלי השקעות בינלאומיים שיאפשרו גם את כניסתם לשוק המניות המקומי, לבחון אפשרות להגברת התחרות באמצעות עידוד כניסת משקיעים מוסדיים זרים לפלחי שוק המנוהלים בלעדית על ידי המשקיעים המוסדיים המקומיים".