גדעון סער | פרשנות

המכה לבנט והדימיון לכחלון: מה עומד מאחורי ההחלטה של גדעון סער ומה יעשה נתניהו?

הפרישה של גדעון סער מהליכוד כדי להתמודד מול בנימין נתניהו לא הפתיעה אף אחד, כוכבו במפלגה הלך ודעך • במקום להמשיך ולחכות למינוי מנתניהו, סער עושה את מה שכחלון עשה לפני בחירות 2015 • מי עומד להיפגע מהמפלגה החדשה, והאם יהיו כוכבים ברשימה?

חמש הערות על פרישתו הערב (ג') של ח"כ גדעון סער ממפלגת הליכוד לטובת הקמת מפלגה חדשה והתמודדות ראש בראש מול נתניהו.

1.

הפרישה עצמה לא מפתיעה. אחרי שהתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד והפסיד ומאז הודר מכל מוקדי הכוח בהקמת הממשלה חרף מיקומו הגבוה ברשימת הליכוד - כוכבו של סער הלך ודעך. מנגד, הוא צפה בכוכב אחר בשמי הימין הפוליטי הופך להיות המוביל לרשת את נתניהו מימין - נפתלי בנט. אם היה ממשיך לעמוד מנגד ונותן לבנט להמשיך ולגדול, היה לו קשה מאוד לשקם את תדמיתו כמנהיג אפשרי בימין ביום שאחרי נתניהו - אז הוא פרץ החוצה. שיטת הבכירים האחרים בליכוד "להמתין ליום שאחרי נתניהו", לא הוכיחה את עצמה בעשור האחרון.

2.

סער למעשה עושה את מה שכחלון עשה לפני בחירות 2015. הוא יוצא מהליכוד כדי להקים מפלגה חזקה, גם אם לא מפלגת שלטון, ויכול לחזור ביום שאחרי הבחירות להיות עם יד על ההגה של המדינה, במקום להמשיך ולחכות למינוי מנתניהו. כחלון הביא אז עשרה מנדטים עם כולנו ולמעשה ניווט את הממשלה כולה כי היה אבן חשובה בהקמתה ושותף מרכזי. הוא גם נעלם מהפוליטיקה כעבור חמש שנים, אבל זה עוד רחוק מדי.

3.

הרשימה של סער לא צריכה הרבה כוכבים מספיק לה אחד או שניים והרבה אנשי מעשה. אם ירצה לרוץ על הטיקט של "הליכוד האמיתי" יש באמתחתו כבר חברי כנסת של הליכוד שצפויים להצטרף אליו עם הרכבת הרשימה. ההערכות מדברות על מי שהיו שותפים במחנה סער בבחירות לראשות הליכוד - מיכל שיר, שרן השכל ואולי גם יואב קיש. נוסף להם גם הצמד בימין האוזר והנדל, נעדרי הבית הפוליטי שיכולים להיות מזוהים עם דרכו של סער באופן מלא (ההדר הבית"רי של פעם).

4.

מי שצפוי להיפגע באופן מידי ממפלגתו החדשה של סער הוא כמובן בנט, שעד עכשיו היה החלופה היחידה בימין והחזיק בלמעלה מעשרים מנדטים. הסקרים שייערכו בימים הקרובים ילמדו על עומק הפגיעה ובנט יידרש להגיב לצעד של סער בצעדים משלו, אולי בהכרזה על כוכבים חדשים. ההתמודדות של סער גם עשויה לדחוק את בנט חזרה למשבצת הציונות הדתית, שהיא הבייס היציב של מפלגתו. סמוטריץ' יכול להתרווח בכסאו בינתיים, כנראה שהסכנה מעל ראשו חלפה.

5.

בפוליטיקה - תזמון זה הכול. למרות שנראה שהמערכת הפוליטית כבר עמוק בתוך הבחירות לכנסת ה-24, הכרזתו של סער יכולה לדחוק את נתניהו לפשרות שלא רצה להגיע אליהן מול גנץ עד כה ולדחות את תאריך היעד. סער שצפוי מחר לפרוש מהכנסת עשוי להתייבש בחוץ ולאבד את המומנטום יקר הערך שבהכרזה בזמן ולהתחיל לאבד מכוחו מעכשיו ועד לרגע פתיחת הקלפיות. המשפט השחוק בפוליטיקה הוא שאתה יודע איך אתה יוצא לבחירות אבל לא איך תסיים אותם, נכון בעיקר לאלו שהחלו בנקודת זינוק גבוהה מאוד בסקרים ובאולפנים.