החוק לפיזור הכנסת עבר בקריאה ראשונה: תאריך הבחירות ייקבע ל-16 במרץ

חברי ועדת הכנסת דנו היום גם בצורך בהקטנת מימון מפלגות לקראת הבחירות הקרובות בשל המשבר הכלכלי והקורונה, אולם החלטות יתקבלו רק בדיון הבא של הוועדה בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית

הכנסת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאטיב
הכנסת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאטיב

בתום דיון קצר הבוקר (ד') בוועדת הכנסת אישרו עשרה חברי כנסת מול שבעה מתנגדים את החוק לפיזור הכנסת לקריאה ראשונה, והוא צפוי לעלות לאישור המליאה ביום שני הבא. עוד הוחלט במסגרת החוק כי תאריך הבחירות ייקבע ב-16 במרץ, ג' בניסן.

חברי הוועדה דנו גם בצורך בהקטנת מימון מפלגות לקראת הבחירות הקרובות בשל המשבר הכלכלי והקורונה, אולם החלטות יתקבלו רק בדיון הבא של הוועדה בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאה.

חברי הכנסת שהתנגדו לחוק פיזור הכנסת שייכים לגוש הימין-חרדים: הליכוד, ש"ס ויהדות התורה; ואילו כל יתר חברי הוועדה ממפלגות האופוזיציה וכחול לבן תמכו בחוק.

חשב הכנסת חיים אבידור התייחס במהלך הדיון לחובות המפלגות לכנסת ואמר כי "כל הסיכון עבר לכנסת. הגדלת מספר התשלומים היא הגדלת סיכון. מפלגה היום עד הגשת רשימות לוקחת הלוואות, וביום הגשת הרשימות מרוקנת את הסיעה מחברי כנסת, ואז מתמודדת במסגרת סיעה אחרת ובלי לקחת איתה את החובות - צריך לחשוב על מודל שמעביר את החובות יחד איתם".

ח"כ בועז טופורובסקי אמר בדיון כי "אם על המדינה נגזרו בחירות, עליהן להיות קצרות וזולות ככל הניתן. ההצעה להפחתת מימון המפלגות של כחול לבן היא בלוף". לכחול לבן יש הצעת חוק שמוביל רם שפע לקיזוז ביחידות המימון הנתנות למפלגות, בעיקר לגדולות מביניהן, אולם בוועדה הציבורית למימון מפלגות הביעו כבר אתמול (ג') התנגדות לתוכנית הזו בשל מצבן הכלכלי הבעייתי של המפלגות והגירעונות שהן צברו בשל שלוש מערכות הבחירות האחרונות. ההחלטה בנושא כאמור נדחתה לשבוע הבא.

בדיון שנערך אתמול בוועדה התנגדה מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, לקיצור 90 ימי ההיערכות ואמרה כי "כולם מבינים מהם האתגרים של מערכת בחירות בתקופת קורונה, מערכת בחירות רביעית. מערכת בחירות זה מגה-פרויקט שנוטלים בו כמאה אלף עובדים, ובתקופת קורונה יהיו הרבה יותר עובדים. האתגרים עצומים. אנחנו זקוקים להיערכות של 90 ימים כדי לאפשר קיום מערכת הבחירות ולנהל אותה באופן תקין ולשמור על בריאות הציבור. ואין לנו תקציב".

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג, השיב לעדס: "תתחילו להתארגן מהיום. אנחנו הולכים לבחירות. לא צריך להמתין ליום שבו החוק יעבור בקריאה השלישית".