סחר חופשי | בלעדי

מחירי הרכב יירדו? ישראל תחתום על הסכם סחר עם דרום קוריאה בשבוע הבא

ההסכם יביא בין השאר לביטול המכס בגובה 7% על כלי רכב מתוצרת דרום קוריאה ועל כלי רכב חשמליים עם סוללות קוריאניות • ההסכם נחשף לראשונה בגלובס בספטמבר

רכבי יונדאי באולם תצוגה בדרום קוריאה / צילום: Reuters, Kim Hong-Ji
רכבי יונדאי באולם תצוגה בדרום קוריאה / צילום: Reuters, Kim Hong-Ji

בשבוע הבא צפוי להיחתם סופית הסכם הסחר החופשי (FTA) בין ישראל לדרום קוריאה. ההסכם נמצא בדיונים בין המדינות מזה למעלה עשור וכפי שנחשף לראשונה בגלובס במהלך ספטמבר סיכומו הסופי התאפשר בעקבות חתימת הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות. בהנחה שלא יחולו שינויים של הרגע האחרון ההסכם צפוי להיחתם ב"זום" בנוכחות בכירי שתי הממשלות והשגרירים משני הצדדים.

אחת ההשפעות המרכזיות של ההסכם צפויה להיות בתחום ייבוא הרכב מדרום קוריאה, שמהווה מרכיב מכריע במאזן המסחרי של שתי המדינות. על פי נתוני מכון הייצוא ב-2018 עמד היקף ייבוא הרכב וחלקיו מדרום קוריאה לישראל על כ-44% מכלל הייבוא ושוויו נאמד בכ-758 מיליון דולר לפני מסים.

השפעה על מחירי כלי הרכב

כמעט כל מכונית חדשה שלישית שנמכרת בישראל היא מתוצרת דרום קוריאה, בעיקר מכוניות של יונדאי וקיה (בנוסף לדגמים מסוימים של שברולט ורנו) ובשל העדר הסכם סחר הן "נענשות" כיום בישראל במכס בשיעור 7%, שצפוי להתבטל אחרי החתימה על ההסכם. יצוין כי בין 40% ל-60% מדגמי הרכב הקוריאנים, שמגיעים ארצה, מיוצרים כיום בפועל באירופה ובטורקיה אולם לפחות חלקם נחשבים קוריאנים מבחינת תכולת הרכיבים ולכן חייבים במכס.

עדיין לא ברור האם ובאיזה היקף יביא ההסכם להוזלת המחירים הרשמיים לצרכן של כלי רכב, שמיובאים מדרום קוריאה ב-2021. בענף הרכב טוענים כי במקרים דומים בעבר יצרני הרכב עצמם נוטים להעלות את המחירים ליבואנים כדי "לספוג לכיסם" את הפחתת המכסים. אולם בענף מעריכים כי המהלך בהחלט יגביר משמעותית את כושר התחרותיות של המותגים הקוריאנים ואת יכולתם להעניק הנחות "לא רשמיות", בעיקר לשוק המוסדי.

מהסכם הסחר עשויים ליהנות גם דגמים חשמליים רבים, שמיובאים כיום ארצה ושייובאו לישראל החל מהשנה הבאה. זאת בשל הדומיננטיות של חברות דרום קוריאניות בתחום ייצור הסוללות לרכב חשמלי. מחיר הסוללות הוא רכיב מפתח בעלות הכוללת של הרכב החשמלי, לעיתים עד כדי 60% מעלות הרכב, ולפיכך גם יבואני מכוניות חשמליות מתוצרת אירופה וארה"ב נדרשים לשלם בישראל מכס בגובה 7% על דגמי רכב חשמליים שמצוידים בסוללות מתוצרת קוריאה וסין. יצוין כי גם חלק גדול מדגמי טסלה, שאמורה להתחיל לייבא כלי רכב לישראל בשנה הבאה, מצוידים בסוללות מתוצרת דרום קוריאה ולפיכך עשויים ליהנות מביטול המכס.

אפשרות להסכמי סחר גם עם יפן וסין 

חתימת ההסכם עם דרום קוריאה עשויה לסלול את הדרך לחתימת הסכם סחר עם יפן, שגם הוא נידון מזה שנים רבות, ועוד לפני כן על חתימת הסכם סחר עם סין, שנמצא בשלבים מתקדמים. גם ההסכם עם סין, אם וכאשר ייחתם, עשוי להעניק דחיפה תחרותית דומה לייבוא רכב מסין ובאופן ספציפי כלי רכב חשמליים עם סוללות מתוצרת סין. כפי שנחשף בגלובס, ההסכם צפוי לכלול גם פרק ייחודי המתייחס לשת"פ טכנולוגי בין שתי המדינות כולל קרן משותפת להשקעות במו"פ.

יצוין כי ההסכם עשוי לקדם שיתופי פעולה משולשים בין ישראל, דרום קוריאה ואיחוד האמירויות. הדיונים בין דרום קוריאה למדינות המפרץ (GCC) על כינון הסכם סחר חופשי הופסקו בעשור הקודם ובדרום קוריאה שואפים לחדש אותם רשמית. היקף הסחר של חברות דרום קוריאניות עם מדינות במפרץ נאמד בעשרות מיליארדי דולרים בשנה.

דובר משרד החוץ אישר בתגובה לפניית גלובס כי החתימה הרשמית צפויה בשבוע הבא.