למי יצביעו חצי מיליון עובדי הקבלן?

האם תהיה מפלגה שתצליח בבחירות הקרובות לנצל את התסכול והזעם של עובדי הקבלן ששווים 11 מנדטים?

הפגנת עובדי קבלן / צילום: ההסתדרות
הפגנת עובדי קבלן / צילום: ההסתדרות

שיעור ההצבעה בבחירות הוא אחד המדדים למעורבות הציבור בחיים הפוליטיים ונחשב למבחן חשוב של מידת האמון במערכת הפוליטית בישראל. לפי המכון הישראלי לדמוקרטיה, מאז ראשית שנות האלפיים חלה ירידה בשיעורי ההצבעה בקרב בעלי מעמד כלכלי-חברתי נמוך. נתון זה משקף את אי-האמון שלהן במפלגות הקיימות בישראל. הם לא נמצא בכיס של אף מפלגה. הם יכולים בקלות לשנות את המאזן הבין-גושי.

שכרם של 42% מעובדי המשק ירד במחצית הראשונה של 2020, כלומר בסגר הקורונה הראשון ואחריו - כך עולה ממחקר שפרסם הביטוח הלאומי. לפי המחקר, שכר העובדים ירד ב-11% בממוצע, כמעט מחצית מבני ה־55 ומעלה ספגו ירידה בשכרם, ושכר הצעירים בני פחות מ-24 הופחת בכמעט 20%.

חברות קבלן מונעות מהעובדים תשלומי שעות נוספות עבור ימי שישי בהיקף של כ-100 מיליון שקל בשנה - כך עולה מבדיקה שערכה מחלקת בקרת שכר בפירמת רואי החשבון פאהן קנה. ההתעלמות מהחובה לשלם על שעות נוספות מקיפה, לטענת החברה, לפחות חצי מחברות הקבלן במשק.

לפי הדוח האחרון שפרסם החשב הכללי במשרד האוצר על עובדי קבלן בשירות המדינה, כ-71% הועסקו בשיעור של עד 25% משרה, 96% מכלל עובדי הקבלן משתכרים שכר נמוך מהשכר הממוצע במשק, ול-34% מהם לא מעבירים כסף לפנסיה. כאשר עובד רוצה להיאבק על זכויותיו, הוא נאלץ לקחת עורך דין פרטי ולשלם לו 20% מהזכייה או מהסכם הפשרה.

גם בשנים הקודמות המצב היה דומה: שכר המינימום בענף האבטחה היה תמיד מעל שכר המינימום במשק. כך זה עבד תשע שנים, אמר פיני שיף, מנכ"ל הארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל, בדיון בכנסת. על-פי ההסכם הקיבוצי שנחתם בין ההסתדרות וארגוני חברות האבטחה, שכר המינימום באבטחה היה צריך לעלות בדצמבר 2017 ל-5.580 שקל, אך שר העבודה חיים כץ לא חתם על כך, כי הממשלה לא העבירה כסף, וההסתדרות מצדה ביטלה את תמיכתה בהסכם שחתמה עליו, ושכר המינימום של המאבטחים נשאר עד היום 5.300 שקל לחודש.

"במשק הישראלי נוצרה סיטואציה קשה בה יש יותר מדי עובדים עניים, יותר מדי עובדים לפי שעות, יותר מדי עובדים במשרות חלקיות" - כך אמר ב-2015 יו"ר ההסתדרות דאז והיום שר המשפטים, אבי ניסנקורן. מאז היו כמה מערכות בחירות, הממשלה התחלפה, ומצבם רק החמיר.

גם בכנסת הבאה - מי שמרוויח הרבה ומאשר העלאת שכר לעצמו, יתקשה להבין מצוקה כלכלית של אנשים אחרים. ישראל זקוקה למנהיגות שתדע לקבל אחריות למעשיה, ולפוליטיקאים שלא רק דואגים לעצמם, אלא גם לעם.

נשאלת עדיין השאלה האם תהיה מפלגה שתצליח בבחירות הקרובות לנצל את התסכול והזעם של עובדי הקבלן ששווים 11 מנדטים? 

הכותב הוא יו"ר מטה למען עובדי קבלן