מי ישלם על שיפוץ אצטדיון טדי? עיריית ירושלים עתרה לבג"ץ נגד משרד התרבות והספורט

לטענת העירייה, משרד התרבות מסרב להעביר חלק מהתקציב למימון עבודות השדרוג שבוצעו באצטדיון בסכום של 7 מיליון שקל • משרד התרבות: עבודות השיפוץ היו אמורות להסתיים עד ספטמבר 2014, אך העירייה לא סיימה את העבודה בזמן

אצטדיון טדי / צילום: שאטרסטוק
אצטדיון טדי / צילום: שאטרסטוק

עיריית ירושלים עתרה לבג"ץ נגד משרד התרבות והספורט והמועצה להסדר ההימורים בספורט, על-מנת שבג"ץ יורה למדינה לעמוד בהתחייבויותיה לתשלום עבור שיפוץ אצטדיון טדי. לטענת העירייה, משרד התרבות מסרב להעביר חלק מהתקציב למימון עבודות השדרוג שבוצעו באצטדיון בסכום של 7 מיליון שקל, והעירייה נאלצה לשלם את הסכום על חשבון תושבי העיר.

בעתירה נטען כי משרד התרבות והספורט והמועצה לא מקיימים את ההתחייבויות שנטלו על עצמן, ובזאת להעביר את מלוא הסכום שהוקצב לשדרוג האצטדיון וכי משרד התרבות בחר "להלאים" חלק מהכספים.

לטענת העירייה, המיוצגת על-ידי עורכי הדין איתן הברמן ומיכל רומנו ברטהולץ ממשרד שרקון, בן-עמי אשר ושות', אין זה סביר כי מלוא עלויות שדרוג האצטדיון "המשמש לאירוח אירועים בינלאומיים ומשרת את כלל תושבי מדינת ישראל" יוטלו על קופת עיריית ירושלים ותושבי ירושלים.

"לא זו בלבד שהתנהלות שלטונית זו, מנוגדת לחובות הבסיסיות ביותר החלות על רשויות המדינה ופוגעת בלגיטימציה השלטונית ובאמון הציבור בגורמיו, אלא שהיא אף מותירה את העותרת, אשר הסתמכה על מצגי הרשויות בפניה והוציאה כבר את הכספים אשר הובטחו לה, בפני שוקת שבורה, ופוגעת באופן ממשי ברווחתם ובזכויותיהם של תושביה" נטען בעתירה.

המחלוקת נובעת מרפורמה של הממשלה

אצטדיון טדי, הממוקם בשכונת מלחה שבירושלים, הוא אצטדיון הכדורגל השני בגודלו בארץ. האצטדיון הוקם בראשית שנות ה-90 של המאה הקודמת במימון עיריית ירושלים, המועצה להימורים בספורט וקרן ירושלים. כיום משמש האצטדיון כמגרשן הביתי של קבוצות הכדורגל בית"ר ירושלים, הפועל ירושלים ושל אגודת ספורט נורדיה ירושלים ומארח חלק נכבד ממשחקיה הביתיים של נבחרת ישראל, חלק מטקסי הפתיחה והסיום של המכביה וטורנירים בינלאומיים שונים ביניהם משחקי יורו ומוקדמות המונדיאל.

המחלוקת בין העירייה למשרד התרבות נובעת מהרפורמה שנכנסה לתוקף בשנת 2019. עד אותה העת תקציבי הספורט ניתנו על-ידי משרד התרבות (15%) ועל-ידי המועצה להימורים בספורט (85%) מהכנסותיה.

בשנת 2018 אישרה הכנסת את חוק ההסדרים שניתק את התלות בין תקציב הספורט בהכנסות מהימורים. כך שמתחילת 2019 הסמכות לחלק את תקציב הספורט נמצאת רק בידי משרד התרבות והספורט ורווחי המועצה מועברים לאוצר המדינה.

במסגרת הוראת שעה נקבע כי חובות המועצה שלא שולמו עד לתחילת הרפורמה, ישולמו על-ידי משרד התרבות והספורט. על-פי העתירה, המועצה אישרה בעבר תקציב בסכום של כ- 64 מיליון שקל לשיפוץ האצטדיון שכלל בניית יציע דרומי. לטענת העירייה, בהסתמך על אישור התקציב שנעשה לפני הרפורמה ביצעה העירייה את העבודות להן יועדו הכספים ושילמה לצדדים שלישיים.

תגובת המועצה להסדר ההימורים: "אין עילה נגד המועצה"

בעתירה נטען כי "משפנתה העירייה לממש את התחייבויות המועצה ולקבל את הכספים המובטחים, הסתבר לה, להפתעתה, כי, בחסות הרפורמה שנערכה בתקצוב הספורט, במסגרת חוק ההסדרים לשנת התקציב 2019, מבקשים המועצה ומשרד התרבות והספורט (אשר עליו הטיל החוק לקיים את התחייבויות המועצה), שניהם כאחד, להתנער מהתחייבויות אלה, להותיר את הכספים שיועדו והובטחו לעיריית ירושלים, בידי משרד התרבות והספורט, ואת העירייה עצמה - בפני שוקת שבורה".

טענת משרד התרבות, כפי עולה מהעתירה ולה מתנגדת העירייה, היא כי עבודות השיפוץ היו אמורות להסתיים עד ספטמבר 2014, אך העירייה לא סיימה את העבודה ולא קיבלה אישור להארכה. מטעם זה מסרב משרד התרבות להעביר את יתרת הסכום.

עוד נטען כי משרד התרבות לא אישר את העברת הסכום שנותר מהתקציב בשל החלטת רו"ח וועדה, בהתאם למתווה שנקבע במסגרת חוק ההסדרים. לטענת העירייה, החלטת משרד התרבות לבטל את העברת הכספים נסמכה על הנחה עובדתית שגויה כי העירייה לא קיבלה ארכה להשלמת קירוי היציע הדרומי של האצטדיון.

המועצה להימורים בספורט מיוצגת על-ידי משרד קמחי פלד פוזנר שילה ושות'. משרד התרבות והספורט מיוצג על-ידי מחלקת הבג"צים בפרקליטות. מהפרקליטות נמסר: "תגובתנו תימסר לבית המשפט, כמקובל".

תגובת עו"ד יאיר שילה המייצג את המועצה להסדר ההימורים בספורט מסר כי :"מעיון ראשוני נראה שאין עילה נגד המועצה. תגובה מפורטת תימסר לבית המשפט".