תגובה אלרגית לשני מתחסנים בחיסון של פייזר בבריטניה

שני אנשי צוות רפואי עם היסטוריה של אלרגיות חריפות הגיבו בתגובה אלרגית לחיסון אך כעת מצבם טוב • משרד הבריאות הבריטי: "לא לחסן אנשים עם אלרגיות בינתיים" • פרופ' בריטי לאפידמיולוגיה רוקחית: "גם ממרח מרמייט גורם לתגובות אלרגיות"

מבצע החיסונים לקורונה בבריטניה / צילום: Associated Press
מבצע החיסונים לקורונה בבריטניה / צילום: Associated Press

שני אנשי צוות רפואי בבריטניה עם היסטוריה של אלרגיות, הגיבו בתגובה אלרגית בעקבות החיסון של פייזר. זאת במסגרת מבצע החיסונים שהחל אתמול בבריטניה, המדינה הראשונה בעולם שנותנת את התחיסון מחוץ לניסוי קליני. בעקבות זאת הודיע המשרד כי אין לחסן אנשים עם היסטוריה של אלרגיות, עד שיתקבל מידע נוסף. מדובר בשני חברי צוות רפואי שסובלים, כאמור, מאלרגיה מאובחנת ברמה מהחייבת אותם לשאת מזרק אדרנלין. 

התגובה האלרגית לא הייתה ברמה של שוק אנפילקטי, שהוא אחד החששות אחרי חיסונים, אלא תגובה מתונה יותר של אלרגיה. נמסר כי החולים מחלימים ומצבם כעת טוב. משרד הבריאות הבריטי מסר כי "בכל חיסון חדש, אנחנו מציעים לאנשים עם היסטוריה של אלרגיה לא להתחסן ראשונים. בכל מקרה של מתן חיסון, חדש או ישן, יש לוודא כי ישנו כל הציוד הדרוש לטפל באלרגיות. רק במקומות כאלה יש לתת חיסונים".

בניסוי שערכה חברת פייזר, כ-0.61% מהמתנדבים שחוסנו בחיסון האמיתי סבלו מתגובה אלרגית לעומת 0.53% מקבוצת הביקורת. גודל הפער לא הצדיק התייחסות מיוחדת לתופעה בסיכום הניסוי.

פרופ' לאפידמיולוגיה רוקחית (תופעות הנגרמות מתרופות) סטפן אוונס מבית הספר לרפואה זיהומית וטרופית אמר כי "בעלון לצרכן של החיסון נאמר כי אין לתת אותו למי שרגיש לאחד ממרכיביו, אך לא כל מי שמקבל חיסון יודע על הגישות שלו מראש. לכן, אני חושב שכל מי שרגיש ברמה שהוא צריך להסתובב עם אפיפן, עדיף שלא יחוסן עד שיהיה יותר ברור למה בתוך החיסון אותם נפגעים היו בעצם רגישים. הציבור הרחב לא צריך לדאוג. נזכיר כי אפילו משהו תמים כמו ממרח מרמייט יכול ליצור תגובה אלרגית פתאומית".

חוקרים אחרים הסכימו איתו, וטענו כי הניסוי מעיד על מיעוט תגובות אלרגיות עודפות. לא נמסר כמה אנשים קיבלו את החיסון אתמול.

פייזר בחנה את החיסון על מגוון של נבדקים החולים במחלות רקע שונות, בעיקר כאלה שהם בקבוצת סיכון מוגברת לקורונה. עם זאת, בניסוי לא נכללו מספר קבוצות סיכון. כלומר, החיסון למעשה לא נבדק עד כה באנשים אלה, וביניהם בעלי אלרגיות ידועות למרכיבים שונים בחיסון.

קבוצות נוספות שלא נכללו בניסוי היו אנשים עם מחלת נפש הכוללת נטיה אובדנית, אנשים המטופלים בתרופות למניעת קורונה, אנשים הסובלים מכשל חיסוני, אנשים שנוטים לדימום יתר שיכול לגרום נזק גם מפציעה קלה כמו זריקה, אנשים המטופלים בתרופות המדכאות את מערכת החיסון או בכימותרפיה, ואנשים שקיבלו פלזמת דם 60 יום לפני הניסוי.