עיכוב באישור הפטור מוויזה לישראלים הטסים לאמירויות

ממשלת איחוד האמירויות עדיין לא חתמה על אגרת הפטור, ולכן תיירים ישראליים ידרשו לוויזה לפחות עוד 30 יום • לגלובס נודע כי החל מיום שבת הקרוב תחל הממשלה לגבות מכל תייר ישראלי כ-95 דולר עבור ויזה אלקטרונית

שדה תעופה באיחוד האמירויות / צילום: שאטרסטוק
שדה תעופה באיחוד האמירויות / צילום: שאטרסטוק

הפטור הדדי מוויזת תייר בין איחוד האמירויות ובין ישראל מתעכב. בהמשך להסכמי אברהם נקבע כי על-מנת לעודד תיירות הדדית, המדינות יעניקו פטור הדדי מוויזות לתושבים שמעוניינים לבקר.

אחרי החלפת אגרות הדדית החתומות בידי הממשלות, אמורים להיספר 30 ימים עד לכניסת הפטור לתוקף, אלא שאגרת כזו נחתמה על-ידי ממשלת ישראל אולם טרם נחתמה על-ידי הממשלה האמריתית - ולכן תקופת 30 הימים עוד לא החלה להיספר. כעת, במקרה הטוב הפטור ייכנס לתוקפו בסוף ינואר. פטור זה אגב לא קיים בהסכם עם בחריין. 

בשבוע שעבר הכריזה ממשלת איחוד האמירויות על שינוי בנוהלי הכניסה של הישראלים - הממשלה תגבה מכל נוסע סכום של 405 דירהאם (כ-95 דולר) עבור ויזה אלקטרונית. הגבייה תיעשה דרך חברות התעופה או דרך סוכני הנסיעות ולמעשה היא כבר החלה.

לגלובס נודע כי הנוהל הזה ייכנס לתוקף רק ביום שבת הקרוב ולא מחר (10.12) כפי שעודכן בתחילה. הפתרון שתקף עד כה, איפשר לישראלים להיכנס לאיחוד האמירויות עם אשרת כניסה שסודרה על-ידי חברות התעופה. יצוין כי מרגע שיכנס לתוקפו הפטור מוויזה, לא יגבה תשלום מישראלים בכניסה לאיחוד. 

בשבוע שעבר נוסעי חברת פליי דובאי שהמריאו מתל אביב עוכבו לשעות ארוכות בכניסה לדובאי בטענה לכשל בירוקרטי בנושא האשרות. אחרי שהנוסעים נכנסו לדובאי פרסם משרד החוץ האמירתי את הנוהל החדש ולפיו הישראלים יידרשו לשלם על ויזת הכניסה כאמור.

בשלב זה ההדדיות מוגבלת - רק ישראלים מורשים להיכנס לאיחוד האמירויות אולם הכניסה לאמירתים כמו גם לשאר הזרים לישראל איננה אפשרית (למעט באישורים מיוחדים לאנשי עסקים, ביקורי משפחה וכד'). לא ברור האם האיסור הזה ישתנה עם כניסת הפטור הרשמי מוויזות לתוקף, אולם מה שברור שהוא ייקח עוד מספר שבועות.

בינתיים מי שנהנה מההסכם הם לא רק הנוסעים הישראלים שכובשים את היעד החדש שנגלה אליהם אלא גם העסקים באמירויות שנהנים מהכסף שמשאיר שם התייר הישראלי.

בתוך כך, נציין כי אחרי שמשרד הבריאות שקל להפוך את איחוד האמירויות למדינה אדומה, לחצים שהפעיל משרד החוץ שינו את ההחלטה ואיחוד האמירויות תישאר מדינה ירוקה ברשימה המצומצמת (יחד עם רואנדה ואיי סיישל) שמאפשרת לישראלים כניסה ללא בידוד בהלוך ובחזור. בקרב חברות התעופה והעוסקים בתיירות נשמו לרווחה היות שמאות טיסות לדובאי כבר רשומות בלוח הטיסות של חודש דצמבר ואלפי נוסעים כבר רכשו כרטיסים.