מבוכה לליכוד: חוק יסוד השוויון של כחול לבן עבר בקריאה טרומית

החוק עבר ברוב של שני תומכים בלבד, כאשר מי שלא הגיעו להצבעה הם חברי הכנסת גדעון סער, מיכל שיר, חיים כץ ויועז הנדל • אם יעבור בקריאה השנייה והשלישית, חוק יסוד השוויון עשוי לאתגר את חוק הלאום

בני גנץ  / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

מבוכה לליכוד: כחול לבן הצליחו להעביר בקריאה טרומית את הצעת חוק יסוד השוויון בניגוד למשמעת הקואליציונית. החוק עבר ברוב של שני תומכים בלבד - 56 מול 54 מתנגדים, כאשר מי שלא הגיעו להצבעה הם חברי הכנסת גדעון סער, מיכל שיר, שרן השכל וחיים כץ וגם יועז הנדל. סער הכריז אתמול על פרישתו מהליכוד, אך היעדרותו מההצבעה הערב הובילה לזעם לא רק בליכוד אלא בעיקר בקרב הסיעות החרדיות, המתנגדות לחוק.

בימים האחרונים פעלו בכחול לבן להבטיח את העברת החוק כחלק מהמלחמה שלהם בליכוד ערב היציאה לבחירות נוספות, לאחר שבשבוע שעבר לא השיגו את הרוב הדרוש לכך. הצעת החוק, שיזם ח"כ איתן גינזבורג, למעשה מבקשת לעגן בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו את הזכות לשוויון והאיסור לאפליה.

בניגוד לחוקים אחרים העוסקים בשוויון, בימין מתנגדים לנוסח הזה של החוק שלא עוסק בשוויון במובן האזרחי בין אזרחי ישראל אלא יותר מזה במובן העמוק ועשוי להוביל לביטול חוק השבות וחוקים נוספים הפועלים מעיקרון היותה של ישראל מדינה יהודית, ועל ידי כך להפוך את ישראל הלכה למעשה למדינת כל אזרחיה.

בכחול לבן פעלו לתיקון החוק מאחר שבין שלל התחייבותיהם לבוחר טרם הבחירות הבטיחו לתקן את חוק הלאום. חקיקת חוק יסוד השוויון למעשה תהווה משקל נגד לחוק שחוקק הליכוד בממשלה הקודמת, אם יעבור בקריאה שנייה ושלישית.

"מי שמצביע נגד, מצביע נגד שוויון ובעד גזענות"

ח"כ איתן גינזבורג הציג את ההצעה ואמר: "לאורך השנים העקרונות האלה מצויינים באופן מפורש במגילת העצמאות קיבלו מימד חוקי באמצעות חוקי היסוד של מדינת ישראל. יחד עם זאת, הזכות לשוויון שהיא זכות כל כך בסיסית בכל דמוקרטיה וגם בדמוקרטיה הזאת, כפי שרצו האבות המייסדים של המדינה, הזכות לשוויון שמצוינת באופן ברור לא עוגנה בספר החוקים של מדינת ישראל, אלא רק בפסיקות של בית המשפט. החוק הזה הוא לא נגד אף אחד, הוא בעד".

השר זאב אלקין עלה להשיב לכחול לבן מעל דוכן הכנסת ואמר "אל תסתתרו מאחורי סיסמאות של השוויון האישי הפרטי, לא על זה החוקים האלה מדברים. אנחנו מדברים על מדינת כל אזרחיה ומדינה דו-לאומית, החזון של הרשימה המשותפת, אבל לפחות אומרים את זה באופן גלוי. חבריי מכחול לבן ומיש עתיד מה קרה לכם? אתם הולכים כאן בעקבות בל"ד. המשמעות של החוקים שאתם ניסחתם הוא לאו מוחלט לכל הסממנים היהודים של מדינת ישראל. לשנות את ההמנון, את הסמלים, את חוק השבות, את כל הסמלים של היותנו מדינה יהודית, לשם החקיקה הזו מכוונת. אתם באים לקעקע את חוק הלאום ואת האופי של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית".

השר אבי ניסנקורן ביקש להשיב גם הוא ואמר: "החוק הזה מדבר על שוויון לפרט, אנחנו לא מדברים פה על זכויות לאומיות. יש הצעת חוק של האוזר וסער, למה היא לא באה היום? אתם נגד שוויון במדינת ישראל. מדינת ישראל היא עדיין מדינה שרואים בה דמוקרטיה. העובדה שבכל הדמוקרטיות בעולם המערבי, עיקרון השוויון נמצא בחוק יסוד. מי שמצביע נגד, מצביע נגד שוויון ובעד גזענות".