"סוס העבודה האפור" של סקודה משנה כיוון

היחידה בחמישייה מותגי הרכב המובילה שהצליחה לשמור השנה על היקף מכירות דומה לזה של השנה שעברה, עם עלייה סמלית של אחוז בודד, הייתה סקודה • המיצוב החדש שומר על התמורה לכסף שהפכה אותו לחביב הציים, ומגיע הפעם בתוספת עיצוב מרשים, תא נוסעים מסוגנן והרבה הייטק

עיון בצמרת טבלת מכירות הרכב החדש בחודשים ינואר-נובמבר השנה מגלה תמונה ישנה-חדשה. מצד אחד, כל חמשת מותגי הרכב המובילים שמרו על מיקומם היחסי בטבלה ובעוגת המכירות. מצד שני, כמעט כל צמרת הטבלה נצבעה אדום, עם ירידה ממוצעת של כ-13% במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד כתוצאה מפגיעת משבר הקורונה.

היחידה בחמישייה המובילה שהצליחה לשמור השנה על היקף מכירות דומה לזה של השנה שעברה, עם עלייה סמלית של אחוז בודד, הייתה סקודה. הצלחתה נובעת ישירות מהמעבר ממיצוב של מותג VALUE מוטה ציים וליסינג למותג "סגנון חיים נגיש", עם מערך של דגמי "סגנון חיים" ואפילו דגמי סמי-פרימיום (קודיאק, סופרב).

התזוזה "מעלה" על מטריצת המפרט-תדמית-מחיר אפשרה לסקודה לשרוד את תהליך המעבר משוק הליסינג לשוק הפרטי בצל משבר הקורונה, והיא נמצאת רק בתחילתה. בשנה הקרובה יצטרפו למערך הדגמים של סקודה בארץ גרסאות פלאג-אין מתוחכמות וחזקות, קרוס-אובר אופנתי קומפקטי ואפילו קרוס-אובר חשמלי ("אנייאק").

המיצוב החדש בולט גם בעיצובה של האוקטביה החדשה, שהייתה עד כה "סוס העבודה האפור" של המותג. אחרי שנים שבהן נמנעו מעצבי סקודה מלפלוש לטריטוריה של האחיות הבכירות לקבוצה יוצאת האוקטביה מהמקרר עם חרטום נאה שמעוטר בפנסי LED דקיקים ומעוצבים וגריל נאה בצבע הגוף בחרטום, פרופיל צד שמחצין משטחים גיאומטריים מורכבים ומלוטשים וזנב כמעט ספורטיבי שנמתח לאחור בקו אלגנטי, כזה, שכל בעל אאודי היה גאה להתהדר בו. בגרסת ה"דינמיק" הבכירה שבה נסענו גם נוספו לחבילה כמה עזרים אווירודינמיים וחישוקים נאים וביחד עם הצבע, שחור-על-שחור, זו הייתה האוקטביה הראשונה בה נסענו אי פעם שהצליחה לשבור את חומת האדישות על כבישי ישראל.

גם תא הנוסעים לוקח את המשפחתית של סקודה לטריטוריה חדשה. במקום המוטו המוכר של "מקסימום מרחב עם מינימום עיצוב" מציע הדור החדש נגיעות של עיצוב עילי עם עמדת פיקוד בקו אלגנטי ומדורג בנוסח מרצדס, שילוב נאה של טקסטורות וגוונים והרבה חומרי דיפון איכותיים בטווח המגע של הנהג והנוסעים.

האבזור התקני בגרסה בה נסענו לקח אותנו לרגע לעולם דמיוני, שבו מחלקת השיווק של קבוצת פולקסווגן בגרמניה הייתה מציעה אבזור בשיטת "הכול כלול", כמו חלק מהמתחרות, במקום להוציא אנרגיה על המצאת חבילות אופציות שונות ומשונות בתוספת תשלום. המפרט כולל לוח מחוונים דיגיטלי על בסיס מסך LCD חד ורב תכליתי, מערכת מולטימדיה רחבה עם מסך דקיק, ערכת אקלים דיגיטלית מתקדמת וחבילה מקיפה מאוד של עזרי בטיחות מתקדמים, כולל מצלמה לנסיעה לאחור, שהיא אופציה יקרה אפילו בחלק מדגמי אאודי. יש גם מושבי ספורט גבוהים וחובקים, הגה ספורטיבי, חישוקים גדולים, פנסי LED ועוד.

תא מטען עצום ומסכי מגע

נהגי אוקטביה ותיקים שהתרגלו להנדסת האנוש נטולת ההתחכמויות של הצ'כים, יתקשו להסתגל לעובדה שמוט ההילוכים המסורתי פינה את מקומו לטובת מתג מתכתי קטנטן וקפיצי על הקונסול המרכזי. לא קל גם להסתגל גם לוויתור על מתגים פיזיים לתפעול מערכת האקלים לטובת שליטה הבלעדית ממסך המגע. גם מושבי הספורט חוסמים חלק לא מבוטל משדה הראייה של היושבים מאחור. אבל זה מחיר קטן שגובה העיצוב, ורבים ישמחו לשלם עבור "תחושה של אאודי במחיר של סקודה".

הממדים הכלליים של המכונית לא השתנו מהותית וגם לא מרחב הפנים הענק, שכבר הפך לסימן ההיכר של המכוניות. מרחב הראש מלפנים ומאחור נדיב דיו עבור נוסעים בגובה 1.9 מ' פלוס, המושב האחורי יכול להכיל ללא קושי שלושה מבוגרים ומרחב הרגליים לא יבייש מכוניות מנהלים. בהתאם למסורת של האוקטביה, תא המטען נמצא מתחת לדלת אחורית מתרוממת ומכיל נפח עצום של כ-550 ליטר לפני קיפול המושבים האחוריים. די והותר להובלה מזורזת של ריהוט מאיקאה בטרם תיסגר שנית. חבל רק שהדלת העצומה עדיין דורשת כושר גופני לפתיחה ולסגירה.

גרסת הבסיס שבה נסענו מצוידת במנוע הטורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 110 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. סקודה הייתה אחת הראשונות שהצליחו לשבור בישראל את הסטיגמה השלילית של "מנוע קטן על מכונית גדולה", והטריק ההנדסי שלה הוא משקל עצמי נמוך באופן מרשים למכונית כה גדולה (כ-1.24 טון בלבד) ותכנות אגרסיבי של ניהול המנוע והתיבה.

עם תאוצה ב-10.6 שניות מאפס ל-100 קמ"ש אלה לא ביצועים מסעירים, אולם ב-90% ממצבי הנהיגה המקובלים אין תחושה של מחסור בכוח או בדחף. בעת האצה בעליה תלולה, עם תא מאוכלס במלואו, התגובה הראשונית ללחיצה קצת מהוססת, אולם לאחר מכן הרכב צובר תנופה בקצב מכובד. הכביש המהיר הוא הטריטוריה הביתית של יחידת ההנעה הזו עם שיוט שקט ונינוח במהירויות רציניות ותגבוה זריזה ל"קיקדאון" לצורך עקיפות מזדמנות. מערכת ניהול מחוכמת גם מנתקת את המנוע לסירוגין בעת שיוט במהירויות גבוהות והתוצאה היא צריכת דלק מרשימה מאוד, כמעט 17 קילומטרים לליטר בנהיגה אגרסיבית עם הרבה האצות ועליות. נהגים רגועים יותר יוכלו לבקר בתחנת הדלק רק אחת ל-750 קילומטרים.

80% אאודי ב-30% מהמחיר

גרסת הדימיק בה נסענו מגיעה עם כיול מתלים ייחודי למותג, שכולל מרכב מונמך, בולמי זעזועים מוקשחים וגיאומטריית היגוי שונה. הבונוס הוא התנהגות מהנה בנהיגה נמרצת, עם היזון חוזר מדויק ומאוזן היטב מההגה בפניות הדוקות, אחיזת כביש מרשימה והזמנה לשעשועים לרוחב האספלט. המינוס הוא ספיגת זעזועים קשיחה מהמקובל בפלח המשפחתי עם מתלה אחורי שנוטה לקפץ על מהמורות קטנות וגדולות. קרוב לוודאי, שעבור נהגים משפחתיים ונטולי אמביציות הגרסאות הרגילות יציעו פשרה מתאימה יותר בין נוחות להתנהגות.

מחיר הבסיס הרשמי של אוקטביה 1 ליטר מתחיל בכ-137 אלף שקל אך המחיר בפועל במבצעים מתחיל בכ-132 אלף שקל. גרסת הדינמיק מוסיפה עוד כ-6,000 שקל למחיר ומציעה תמורה מרשימה באבזור ובהתנהגות הכביש, למי שזה מה שהוא מחפש. יש גם גרסת 1.5 ליטר טורבו-בנזין עם ביצועים רציניים יותר (8.6 שניות) וטורבו-דיזל לעדת נהגי המוניות.

בשורה התחתונה, למי שטרם המיר את דתו לקרוס-אובר, זו משפחתית שמשלבת מרחב מרשים, הייטק, הנדסה עילית ולראשונה גם עיצוב וסגנון חיים, משהו שלא חשבנו שאי פעם נראה באוקטביה החדשה. זו אולי אחת המכוניות האטרקטיביות ביותר מבחינת תמורה למחיר בקבוצת פולקסווגן כולה. 80% אאודי ב-30% מהמחיר. 

מתחרות

ניסן סנטרה 

135 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של הסנטרה החדשה. למכונית יש עיצוב עדכני וספורטיבי, וממדים מכובדים אם כי תא המטען מסתפק ב-405 ליטר. המנוע הוא 2 ליטר בנזין עם 150 כ"ס, שמשודך לתיבה רציפה ויש חבילת בטיחות אקטיבית עדכנית

ניסאן סנטרה / צילום: יח"צ
 ניסאן סנטרה / צילום: יח"צ

פורד פוקוס סדאן 1 ליטר

130 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של הפוקוס סדאן החדשה. תא הנוסעים עתיר בטכנולוגיות נוחות ובטיחות מדור אחרון. מנוע הבסיס בסדאן הוא טורבו בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 125 כ"ס ומאיץ ל-100 ב-11.1 שניות

פורד פוקוס / צילום: יח"צ
 פורד פוקוס / צילום: יח"צ

טויוטה קורולה 1.6

לצד ההיברידיות המתקדמות משווקת טויוטה עדיין גרסת 1.6 ליטר "רגילה" של הקורולה החדשה שמחירה 135 אלף שקל. הממדים החיצוניים נדיבים ותא הנוסעים מרווח. מנוע הבנזין מייצר 132 כ"ס, משודך לתיבה רציפה ומאיץ ל-100 קמ"ש ב-10.2 שניות

טויוטה קורולה / צילום: יח"צ
 טויוטה קורולה / צילום: יח"צ