הבורסה ממשיכה להתרחב: אחרי אלמדה, סולטן מביא לבורסה את ביג-טק 50

מדובר בשותפות המשקיעה בחברות טכנולוגיה, ובכוונתה לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים בבורסה בת"א • מתכננת לייצר אינדקס של 50 חברות עם שווי שוק של כ-1 מיליארד שקל, כדי "לעודד את שוק ההייטק ולהשקיע בחברות טכנולוגיה גדולות בשלב ה-pre-IPO"

צחי סולטן / צילום: תמר מצפי
צחי סולטן / צילום: תמר מצפי

2020 ממשיכה להיטיב עם הבורסה בת"א: זמן קצר אחרי השלמת הנפקת שותפות אלמדה ונצ'רס, הפועלת בתחום הבריאות הדיגיטלית, פועל החתם צחי סולטן להנפקת שותפות נוספת שבה הוא שותף, הפעם בתחום הטכנולוגיה. מדובר בשותפות ביג-טק 50 (BigTech50) המשקיעה בחברות הפועלות בענפי הטכנולוגיה, ואשר ככל הידוע מעוניינת לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים בבורסה בתל אביב.

סולטן, יו"ר חברת דיסקונט חיתום (שתוביל את ההנפקה), הוא חתם ואיש עסקים עם השקעות במגוון תחומים, ונמנה עם בעלי השליטה בשותף הכללי של ביג-טק 50, יחד עם אריה צ'רניאק, יזם ושותף בקרן הון סיכון Axon.

ביג-טק, שנוסדה בחודש פברואר האחרון, מסבירה בטיוטת תשקיף ציבורית ראשונה שפרסמה לקראת הגיוס המתוכנן, כי בכוונתה "לייצר אינדקס של 50 חברות טכנולוגיה עם שווי שוק של כ-1 מיליארד שקל, לפי קריטריונים ברורים להשקעה", כל זאת תוך שלוש שנים.

באמצעות השותפות היא מבקשת לאפשר לציבור "לעודד את שוק ההייטק והטכנולוגיה", וכן "להשקיע בחברות טכנולוגיה גדולות בשלב ה-pre-IPO, ובכך במקרה של אירוע אקזיט באותה חברת טכנולוגיה, להשתתף בהצלחת החברה".

חתמה על שתי עסקאות עד כה

מדיניות ההשקעה של ביג-טק קובעת כמה קריטריונים להשקעה בחברות, ביניהם היותה של קרן הון סיכון אחת מבעלי המניות של החברה שבה מתבצעת ההשקעה, שווי שוק של יותר מ-200 מיליון דולר המשתקף מסבב גיוס אחרון, הכנסות שנתיות של יותר מ-10 מיליון דולר, צמיחה ולפחות שלוש שנות פעילות.

השותפות "תפעל לרכוש את ניה"ע של חברות העונות על מדיניות ההשקעה שלה... ולהכלילם באינדקס החברות שלה". מנכ"ל השותפות הוא יוחאי זייד רונן.

עד כה חתמה ביג-טק על שתי עסקאות, המותנות בהשלמת ההנפקה, להשקעה של כמה מיליוני דולרים במניות חברת הנסיעות השיתופיות ויה טרנספורטיישן (Via Transportation) ובמניות איירונסורס (ironsource), העוסקת בהפצה, פרסום ומוניטזציה למוצרים דיגיטליים - בשתי עסקאות העשויות להניב לצ'רניאק עד 2 מיליון דולר תמורת מכירת החזקותיו בחברות המטרה.

בויה מתכננת ביגטק להשקיע בין 2 ל-3.5 מיליון דולר, ובמסגרת העסקה מולה עשוי צ'רניאק, המחזיק כיום במניותיה בשווי של כ-1 מיליון דולר, למכור לביגטק עד כמחצית מהחזקותיו, בעוד באיירונסורס מתכנן צ'רניאק למכור לביג-טק נתח מהחזקותיו תמורת 1.5 מיליון דולר.

נוסף על כך, ביג-טק חתמה על עסקאות המותנות בכמה תנאים, להשקעה בחברות פאנדבוקס (fundbox), פייוניר (payoneer), זרטו (Zerto), סיסנס (Sisense) ופרימטר איקס (PerimeterX).

עוד עולה מפרטי טיוטת התשקיף, כי השותף הכללי של ביג-טק יהיה זכאי לדמי ניהול רבעוניים שינועו בין 0.2% ל-0.12%, בהתאם לסך נכסי השותפות, וכן יהיה זכאי לדמי יוזמה על בסיס הכנסות השותפות או מימושים שתבצע.

תוכניות הנפקתה הראשונית של שותפות ביג-טק מבקשות לנצל את הביקושים הגבוהים להשקעות בחברות טכנולוגיה על-ידי המשקיעים, כפי שמתבטא בגל הנפקות האקוויטי הראשוני האינטנסיבי הנרשם בבורסה בתל אביב, אשר בליבו ניצבות שלל חברות טכנולוגיה מתחומי פעילות שונים.

חברות אלה נהנות מעדנה בפעילות בעקבות משבר הקורונה, בזכות החסינות שרבות מהן הפגינו במהלך המשבר, וצמיחה מהירה שנתמכה בתנאי המשבר.

אלמדה ונצ'רס, המשקיעה בתחומי הבריאות הדיגיטלית והמכשור הרפואי, השלימה בתחילת חודש אוקטובר גיוס של כ-70 מיליון שקל בהנפקת יחידות השתתפות, במה שהיה ככל הידוע הנפקת שותפות מו"פ ראשונה בבורסה בתחום מדעי החיים. את אלמדה מוביל סולטן יחד עם ד"ר אירית יניב ואמיר בלאט, שפרשו לשם כך מתפקידם בניהול קרן של קבוצת קרנות ההון סיכון אקסלמד.

מאיר שמיר הבטיח גיוס של 200 מ' ש' במניף

החברות של סולטן הן רק חלק משרשרת הנפקות מתארכת, שמייצרת רווחים לשורה של משקיעים, ובהם גם מאיר שמיר. כך, עוד ברצף הנפקות האקוויטי הראשוניות, חברת האשראי החוץ-בנקאי מניף, שבשליטת מבטח שמיר הבורסאית ושותפתה במניף דיסקונט קפיטל, הבטיחה גיוס סכום של כ-200 מיליון שקל בשלב המוסדי של ההנפקה, לפי שווי חברה של כ-660 מיליון שקל "אחרי הכסף".

בסך הכול, מתחילת השנה ועד כה החלו 21 חברות חדשות להיסחר בבורסה לני"ע המקומית לאחר שהשלימו גיוס הון ראשוני (IPO). מספר זה מוביל את הבורסה לשבור שיא שנתי שלא נרשם מאז שנת 2007 - גם מבחינת מספר החברות החדשות המצטרפות להיסחר בה, וגם מבחינת היקפי הגיוס שהתבצעו בדרך זו, המצטברים עד כה לכ-3.7 מיליארד שקל.

בזכות תנאי השוק התומכים, בשלב הנוכחי שינוי כיוון לא נראה באופק, וזאת בזמן ששלל הנפקות נוספות ניצבות בפתח, וחלקן עוד צפויות להיסגר לפני סיומה של השנה הנוכחית.

"בצנרת" נמצא מספר שיא של כמה עשרות חברות שכבר הגישו טיוטות תשקיף לקראת הנפקה אפשרית, מתוכן בולט חלקן של חברות מתחום ההייטק על ענפיו השונים - ביומד, טכנולוגיה, קלינטק ושותפויות מו"פ.