חברת החשמל מקימה מערך סלולרי עצמאי שמדאיג את חברות הסלולר

החברות חוששות שהפיכתה של חברת החשמל למפעיל וירטואלי, גם אם כזה שמיועד לצרכים לא מסחריים ולצרכיה בלבד, ייצור תקדים שיוביל חברות אחרות גדולות במשק לפעול כמוה

יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

חברת החשמל תהפוך למפעיל סלולרי וירטואלי, וזאת בעקבות כוונתה להתקין מונים חכמים שייקראו דרך הסלולר. החברה פנתה למשרד התקשורת וצפויה לקבל אישור למהלך.

במסגרת המכרז שמנהלת החברה לקראת יישום הפרויקט, היא צפויה להקים ליבת רשת סלולרית אוטונומית ולרכוש את שירותי הדאטה מהמפעילים הסלולריים, שהביעו הסתייגות מהמהלך מול משרד התקשורת בשל האופן שבו חברת החשמל מתכוונת לתמחר ביניהם.

התוכנית של חברת החשמל היא להקים מערך סלולרי מבוסס IOT לטובת קריאת מונים שיחוברו לרשת הסלולר. בשל מעמדה של חברת החשמל והיקף הפרויקט, הוחלט להקים ליבת רשת עצמאית, ואת הרדיו או תקשורת הנתונים לקבל מחברות הסלולר עצמן.

אלא שחברת החשמל מתכוונת במכרז שלה ליצור תחרות בין חברות הסלולר על עלות התעבורה, והדבר יוצר אצל החברות חשש מפני תקדים של חברות נוספות במשק שיבקשו לעבור למודל כזה. נדגיש כי חברת החשמל אינה מעוניינת לנצל את הרשת שלה לצרכים מסחריים אלא לצרכים פנימיים בלבד, ואולם המהלך שלה עשוי ליצור תקדים שממנו חברות הסלולר מאוד חוששות.

חברת החשמל החלה כבר בפריסת מנייה חכמה במטרה לשכלל ולייעל את צריכת החשמל בישראל. במסגרת זו בשנת 2021 יותקנו 200 אלף מונים חכמים חדשים, ובהמשך המגמה תגדל. לצורך כך, החברה ביקשה ממשרד התקשורת לרכוש מרכז מערכת לניהול הסימים, שכן מדובר בתקשורת של מאות אלפי פריטים אל מול מערכות חברת החשמל.