משרד התקשורת: גמלאי המשרד דרשו להיות חלק מגמלאי הדואר

במסגרת תביעת גמלאי משרד התקשורת נגד המשרד נטען לאי סדרים כספיים שהועברו לחברת דואר ישראל

דואר ישראל / צילום: איל יצהר
דואר ישראל / צילום: איל יצהר

בימים אלה מתבררת בבית הדין האיזורי לעבודה, תביעתם של גמלאי משרד התקשורת נגד הנהלת המשרד, נציבות שירות המדינה ומשרד האוצר - בנוגע לאחריותם לטיפול בגמלאים. התביעה, אשר החלה כתביעה מתחום יחסי העבודה לגבי היקף אחריות משרד התקשורת כלפי גמלאי המשרד בהתאם להוראות תקנון שירות המדינה (התקשי"ר), קיבלה בימים אלה תפנית לכיוון של פרשה שבה מאשימים הגמלאים את משרד התקשורת באי סדרים כספיים חמורים והעברת מיליוני שקלים מתקציב משרד התקשורת לחברת הדואר, ללא בקרה ופיקוח.

משרד התקשורת השיב לתביעה וטען כי דינה להידחות בשל התיישנות. כן טען כי הגמלאים לא מילאו אחר חובתם להעביר למשרד התקשורת רשימות מעודכנות של גמלאים כדי שניתן יהיה לטפל בהם ולכן העתירה שלהם מוקדמת מדי ועליה להיפסל.

כדי להבין את הפרשה יש לחזור מעל שלושים שנים לאחור, לשנת 1987 בה הופרדה רשות הדואר ממשרד התקשורת, דבר אשר יצר צורך להסדיר את הטיפול והתקצוב, של קבוצת גמלאים שעבדו ב"שירותי הדואר" כשאלה עוד היו תחת משרד התקשורת. באותה עת נוצר הצורך להסדיר גם את עניין הגמלאים אשר עבדו ב"שירותי הבזק" שהופרדו גם הם ממשרד התקשורת ועברו לחברת הבזק, עוד בשנת 1984.

הוראות התקשי"ר רואות בגמלאים חלק מהמשרד ומחייבות אותו להעניק לגמלאים שירותי רווחה וכן, לשמור עימם על קשר. כך נוהגים כלל משרדי הממשלה, כלפי הגמלאים. יחד עם זאת, בהתאם להסדר "הייחודי" במשרד התקשורת, הועברו גמלאי המשרד "ההיסטורי" לטיפול עמותת גמלאי הדואר, כאשר המשרד מעביר מזה מעל שלושה עשורים, לעמותה, תקציב עבור אלפי הגמלאים הנ"ל, לפי מפתח של כשמונים שקל לגמלאי. בנוסף, מעביר משרד התקשורת לחברת הדואר מימון עבור ארבעה חצאי משרות עובדים, לצורך הטיפול בגמלאים הנ"ל.

במסגרת תביעת גמלאי הדואר נגד המשרד, נחשף לאחרונה, כי מיליוני השקלים הנ"ל אשר עברו במהלך השנים ממשרד התקשורת לחברת הדואר ולעמותת גמלאי הדואר, הועברו, לכאורה, שלא כדין וללא הסכם המסדיר את העברת הכספים והשימוש בהם. ההסכם בין המשרד לעמותה נחתם רק בשנת 2011, דהיינו: 24 שנים לאחר הפרשת רשות הדואר ממשרד התקשורת.

יתרה מכך, נחשף, כי חרף העובדה שרשות הדואר נפרדה, כאמור, ממשרד התקשורת לפני יותר משלושים שנה, משרד התקשורת מעביר לחברת הדואר מימון, כאילו מדובר ב"כאלף" גמלאים, זאת למרות שמדובר בהיקף בלתי סביר לחלוטין שכן, בחישוב פשוט עולה ש"הצעירים" מבין הגמלאים, אשר פרשו בשנת 1987 (ורבים כמובן פרשו קודם לכן), אמורים להיות היום בני מאה.

משרד התקשורת אינו יודע להסביר את פשר העניין ומפנה את האצבע לכיוון "מינהלת הגמלאות במשרד האוצר" האחראית על הנתון הנ"ל של היקף הגמלאים. יש לציין בעניין זה, כי גם רשות התאגידים, אשר ערכה השנה חקירת עומק בעמותת גמלאי הדואר, מפנה את האצבע לכיוון "מינהלת הגמלאות", וכן חשפה הרשות, כי העמותה כוללת ברשימות חבריה, גמלאים אשר הלכו לעולמם.

עוד נחשף לאחרונה במסגרת התביעה שמנהלים גמלאי משרד התקשורת נגד המשרד, כי במשך עשרות שנים העביר המשרד לעמותת גמלאי הדואר, מימון גם עבור גמלאים שאינם חברים כלל בעמותה ואינם מקבלים ממנה כל שירות.

ממשרד התקשורת נמסר: "הנושא מתברר בימים אלו בבית משפט, המשרד ימסור את תגובתו במסגרת ההליך המשפטי". את הגמלאים מייצגים עו"ד חיים גרון ועו"ד יגאל לוי.