להיות עם היד על הדופק: גם לשכירים מגיעות הטבות בסוף שנת המס

בסיום השנה, גם בעלי תלוש משכורת עשויים להיות זכאים להחזרים והטבות מס, בכפוף להגשת דוח שנתי • זה הזמן לבדוק את החסכונות, לבדוק זכאות במידה שהייתם בחל”ת ולמקסם את הטבות המס לשנה הנוכחית • המדריך המעשי לכיס שלנו

רבים חושבים שרק עצמאים מגישים דוח שנתי מדי שנה למס הכנסה, ודרכו מקבלים לעתים הטבות והחזרי מס. אבל האמת היא שגם שכירים עשויים להיות זכאים להחזרים והטבות בנסיבות מסוימות, ולשם כך עליהם להגיש דוח שנתי ולהיות עם היד על הדופק לגבי הפקדות שניתן לעשות כעת רטרואקטיבית, לפנסיה למשל.

אז מה שכירים צריכים לדעת לקראת סיומה של השנה? כדי לענות על כך, נעזרנו בשני מומחים: נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי, מרצה במכללת נתניה ובעל הבלוג "פנסיוני, להבין את הפנסיה"; ואייל אלון, יועץ מס ומשפטן, שמכהן גם כיו"ר מחוז ת"א ומשנה לנשיא בלשכת יועצי המס. עם זאת, אין לראות בנכתב כאן ייעוץ מס, פנסיוני או ביטוחי, ולכל אדם הצרכים האינדיבידואליים שלו.

1. יצאתם לחל"ת? ילדתן? בדקו את החזרי המס

חישוב מס הכנסה מתבצע באופן שנתי, אבל שכירים משלמים מס דרך תלוש המשכורת ברמה החודשית, בהתאם למדרגות מס. לכן, אם חוויתם השנה קטיעה בתעסוקה בשל כל סיבה שהיא - הרלוונטית מכולן בשנת קורונה היא חופשה ללא תשלום (חל"ת) או פיטורים - ובשל כך לא עבדתם תקופה מסוימת, כדאי לבדוק אם מגיעים לכם החזר מס.

בנסיבות כאלה, יש סיכוי טוב שאתם זכאים להחזר כזה, שהרי המס ששילמתם דרך תלוש המשכורת מייצג את ההכנסה של אותו החודש. אלא שייתכן כי ההכנסה החודשית הממוצעת, ובהתאם גם ההכנסה השנתית, הייתה נמוכה יותר מכפי שהייתה יכולה להיות לו הייתם ממשיכים לעבוד ברצף. הבדיקה יכולה להועיל לכל שכיר או שכירה שהפסיקו לעבוד בשנה נתונה מכל סיבה שהיא, לרבות החלק בחופשת הלידה שלאחר 15 השבועות הראשונים, שגם הוא למעשה חל"ת.

כדי לבדוק את זכאותכם להחזר, עליכם להגיש דוח הכנסות שנתי למס הכנסה החל מאפריל 2021. אפשר להגיש את הדוח לבד, ואפשר להיעזר ברואי חשבון ויועצי מס. יש גם חברות שמציעות לבצע את השירות הזה עבורכם, ואם מתברר שישנם החזרים, הן גוזרות מהם קופון.

אייל אלון, יועץ מס ומשפטן / צילום: אודי מוצני שירותי צילום
 אייל אלון, יועץ מס ומשפטן / צילום: אודי מוצני שירותי צילום

"דוח הכנסות שנתי אפשר להגיש עד שש שנים לאחור. יש הרבה אנשים שמגיע להם כסף, ואין להם מושג. המון כסף שמגיע לאנשים שוכב על רצפת רשות המסים. אם יש איזשהו ספק, תמיד כדאי לבדוק זכאות", אומר יועץ המס אייל אלון.

2. התחלתם עבודה חדשה? שימו לב להפקדות המעסיק לפנסיה

חוק פנסיה חובה קובע שמעסיקים חייבים להפריש לחיסכון הפנסיוני של עובדים חדשים בעלי חיסכון פנסיוני קודם, בתוך שלושה חודשים מתחילת מועד תחילת העבודה (התשלום הוא רטרואקטיבי לכל שלושת החודשים האלה).

אם התחלתם לעבוד בסמיכות לסוף השנה - למשל, ממש כעת בדצמבר - הרי שהמעסיק לא יכול לחכות שלושה חודשים, ועליו להפקיד לחיסכון החל מינואר 2021. עליכם להיות עם היד על הדופק בעניין הזה.

3. המעסיק לא מפריש לפנסיה על כל השכר? הפקידו לבד ותיהנו מהטבות מס

לא פעם מעסיקים אינם מפרישים לפנסיה בעבור מלוא רכיבי השכר של עובדיהם, אלא רק על חלקם. למשל, המעסיק יפריש לפנסיה את המוטל עליו - 12.5% במינימום, כולל פיצויי פיטורים - אך רק בעבור על שכר הבסיס, מבלי להחשיב את השעות הנוספות או את עמלות המכירה. במילים אחרות, יש חלק בשכר שאינו מבוטח.

להפקיד עצמאית לפנסיה -  ולזכות בהטבות מס
 להפקיד עצמאית לפנסיה - ולזכות בהטבות מס

מה עושים? קודם כל, כדאי לבקש מהמעסיק להפריש לחיסכון בעבור כל השכר (כך החיסכון העתידי שלכם גדל, וגם הכיסוי הביטוחי, אם מדובר בקרן פנסיה, הוא רחב יותר). אם זה לא עובד, אתם יכולים להפריש באופן עצמאי לחיסכון פנסיוני עבור החלק שהמעסיק לא החשיב, והיתרון שטמון בכך נעוץ גם בהטבות מס.

מדוע? אולי לא ידעתם, אך את הטבת המס הזו - זיכוי ממס - אתם מקבלים אוטומטית ישירות לתלוש השכר, והיא שווה 35% מהסכום שהפקדתם מכיסכם. מדובר בשיעור קבוע.

ההפקדה שיוצאת מכיסכם בתלוש היא 7%-6% מסך השכר (המעסיק מוסיף עוד 12% בערך). אם שכר העובד הוא 7,000 שקל בחודש ברוטו, והוא מפקיד 420 שקל לפנסיה, מדובר בזיכוי של 147 שקל. בשנת 2020, ההפקדה המירבית שמזכה את העובד בהטבה היא 616 שקל.

כשאתם מפרישים לבד (על חלקים שעליהם המעסיק לא מפקיד), אפשר להפריש עד 16% מהשכר ולקבל את הטבת המס. איך עושים זאת? פונים לחברה שאליה רוצים להפקיד, פותחים קופת גמל במעמד עצמאי או שמפקידים לקרן הפנסיה הקיימת, ומבצעים העברה בנקאית או הוראת קבע. ייתכן שהמעסיק יסכים לעשות זאת עבורכם.

כמובן שאת ההפקדות האלה כדאי לעשות ברמה החודשית. אך אם לא עשיתם זאת לאורך השנה, ניתן לשלם רטרואקטיבית כעת, לקראת סוף שנת המס. כדי לנצל את הטבת המס על השכר הלא מבוטח, יש להגיש דוח שנתי למס הכנסה.

אם אתם "עמיתים מוטבים" (מי שהפקיד במהלך השנה יותר מ-20,257 שקל לחיסכון פנסיוני, כולל הפקדת מעסיק), יש עוד משהו שאפשר לעשות עם החלק של השכר שאינו מבוטח. אם בן או בת הזוג שלכם משתכרים פחות מכם, או שיש פער בחיסכון הפנסיוני שלכם, אתם יכולים להפקיד את הסכום שהפרשתם בחיסכון הפנסיוני על שם בן או בת הזוג, ואף בקופת גמל על שמם שנפתחת לצורך זה, וגם כך לקבל את הטבת המס.

מעבר לכך שקצבת הפנסיה שלהם תהיה גדולה יותר, הרציונל המרכזי הוא ניצול הטבת המס כעת, והקטנת המס בעת הפרישה. "במקום שהפנסיה שלי תהיה חייבת במס בפרישה ושל בת הזוג לא, ברגע שממצעים את ההכנסות, נקטין את המס שנשלם בפרישה, וזה עשוי להיות משתלם יותר", מסביר טסלר.

נדב טסלר, הלמן-אלדובי / צילום: פיגמנט
 נדב טסלר, הלמן-אלדובי / צילום: פיגמנט

לדוגמה, נניח כי לעובד קיימת הכנסה בגובה 10,000 שקל שעליה הוא והמעסיק מפקידים לפנסיה מדי חודש. בנוסף, יש הכנסה של 2,000 שקל בעבור שעות נוספות. העובד יכול להפקיד מדי חודש 300 שקל לחיסכון הפנסיוני שלו או של בת הזוג שלו, ולקבל הטבת מס נוספת בסך 79 שקל בחודש.

אפשר להפריש כעת רטרואקטיבית על כל השנה, אך האפשרות העדיפה יותר מעתה ואילך היא להפריש מדי חודש בחודשו. כמובן שיש להגיש דוח שנתי למס הכנסה, ולפרט את ההפרשות האלה.

4. לא ניצלתם את הטבות המס בביטוח הפנסיוני? אפשר גם בביטוח חיים או משכנתא

בהמשך לסעיף הקודם, ישנה אפשרות נוספת לקבלת הטבות מס במקרים שבהם יש חלק בשכר שלכם שאינו מבוטח, וזאת אם יש לכם ביטוח חיים או ביטוח משכנתה. מדובר בהטבת מס מסוג זיכוי, שמאפשרת לקבל 25% חזרה על כל שקל שנקנה בכל אחד מהביטוחים האלה.

כדי לקבל את הטבת המס יש להגיש דוח שנתי למס הכנסה, ואפשר גם לעשות זאת באופן מקוון. ביטוח חיים נועד לתת כסף לשארים - בן או בת זוג וילדים - אם חלילה אתם מתים, בסכום שאותו מחליטים לבטח. ביטוח משכנתא כולל בתוכו ביטוח חיים וביטוח מבנה.