שירביט | פיצ'ר

איש הביטוח האנונימי, הכתם ההיסטורי, והחברה שבלב פריצת הסייבר: מאחורי הקלעים של סערת שירביט

יגאל רבנוף הוא מאנשי הביטוח המבוססים בשוק, אף ששמו אינו מוכר • את דרכו בענף הביטוח החל כסוכן ביטוח, ובנה את עצמו במו ידיו, עד שהקים את שירביט והצטרף למועדון מצומצם של סוכני ביטוח שהקימו חברות ביטוח, דוגמת יאיר המבורגר ושלמה אליהו

יגאל רבנוף. מאנשי הביטוח המבוססים / איור: גיל ג'יבלי
יגאל רבנוף. מאנשי הביטוח המבוססים / איור: גיל ג'יבלי

בשבועות האחרונים הפכה חברת ביטוח קטנה וצנועה מנתניה לשם מוכר בכל בית בישראל. לדאבונה של אותה חברה - שירביט, זה קרה בעקבות פריצת סייבר למחשביה והעתקת מידע חשוב בהיקף אדיר והפצתו. מה ששירביט חווה עכשיו הוא הסיוט של כל חברת שירותים, ובטח גוף פיננסי שנתון לרגולציה רחבה, ושמחויב לחשאיות ביחס ללקוחותיו.

■ המשבר בשירביט עשוי לפגוע בתפיסת התחרות בענף הביטוח | רון שטיין

שירביט היא חברה פרטית שהחלה לפעול בשנת 2000 ושנמצאת בבעלותו המלאה של יגאל רבנוף, שהקים אותה על בסיס סוכנות ביטוח ותיקה שהייתה בבעלותו. החברה פועלת כמבטח ישיר (על התיק של סוכנות הביטוח של רבנוף) ובאמצעות סוכני ביטוח. היא פועלת בענפי הביטוח הכללי, ובעיקר בענפי רכב רכוש ורכב חובה וכן בביטוח דירות, בתי עסק, תאונות אישיות, בריאות, נסיעות לחו"ל, ביטוח ימי ועוד. שירביט היא מבטח גדול יחסית בתחום הביטוח ההנדסי, ובעבר היא מכרה את פעילות ביטוח החיים שלה לפסגות ב-12.6 מיליון שקל.

תחת שירביט רבנוף מחזיק בעוד חברות, רובן מחזיקות בנדל"ן. מדובר בחברה רווחית, הנמנית עם החברות הקטנות בענף הביטוח. בשלהי 2019 היו בינו לבין כלל ביטוח מגעים, שלא הבשילו, למכור לקבוצה את שירביט. 

רבנוף הוא מאנשי הביטוח המבוססים בשוק, אף ששמו אינו מוכר. הוא בן 73, מתגורר במושב אודים ובעל תואר ראשון בכלכלה וסטטיסטיקה. את דרכו בענף הביטוח החל כסוכן ביטוח, ובנה את עצמו במו ידיו, עד שהקים את שירביט והצטרף למועדון מצומצם של סוכני ביטוח שהקימו חברות ביטוח, דוגמת יאיר המבורגר ושלמה אליהו. בדוחות השנתיים האחרונים של החברה מצוין, בין היתר, כי בנו רן רבנוף וגיסו אברהם ריצ'קר מועסקים בחברה.

שירביט פועלת ממבנה צנוע באזור התעשייה בנתניה, וחלק מהותי מפעילותה הוא ביטוחי רכב לעובדי המדינה, כשכבר שנים רבות היא מהזוכות במכרז שהמדינה מפרסמת מדי שנה.

תגמול כולל בסך 72 מיליון שקל 

לאורך השנים רבנוף קיבל מהחברה הרווחית שבבעלותו הרבה כסף. לא תמיד הוא היו"ר של החברה, למרות שתמיד היה האיש החזק בה. כך, בעבר הוא לא היה יו"ר למרות שקיבל ממנה דמי ניהול. באוצר לא ראו בעין יפה את העובדה שרבנוף משך מהחברה הפרטית שבבעלותו דמי ניהול בהיקף שמשך, משום שראו בזה מעין מסלול עוקף דיבידנד (בחברות ביטוח הדיבידנד ניתן לשליטה, בתלות בעמידת החברות בדרישות ההון, בעוד שדמי הניהול פחות נשלטים). עקב כך, כתוצאה מדרישת האוצר, בינואר 2012 החליט דירקטוריון שירביט על סיום הסכם הניהול מול רבנוף, ובמאי באותה שנה שב לכהן בתפקיד רשמי בחברה, ולא כיועץ לה - כפי שהיה בעבר. כיום משמש רבנוף יו"ר החברה. 

בדיקת גלובס העלתה כי לאחר שבתשע השנים בין 2003 ל-2011 קיבל רבנוף משירביט דמי ניהול בהיקף מצרפי של כ-50 מיליון שקל, בשנים 2012 עד 2019 הוא קיבל מהחברה תגמולים ודיבידנד בעלות בסך של 19.4 מיליון שקל. סביר שעם שקלול 2020, התגמול הכולל של רבנוף בשירביט בשנים 2003 עד סוף 2020 יסתכם בסדר גודל של כ-72 מיליון שקל.

מינוי יוצא דופן של נציג האוצר

לשירביט כבר יש סימון חריג בהיסטוריה שלה, עוד לפני אירוע הסייבר: ב-2011 הפיקוח על הביטוח ערך ביקורת חריגה ומעמיקה בחברה, שהתמקדה בממשל התאגידי. בעקבות ממצאים חריפים שמצא, הפיקוח בחר להשתמש בסמכות שכמעט ולא נדרש לה בעבר: מינוי נציג מטעמו בחברה, שהיה אמון על בקרה שוטפת וצמודה של אופן התנהלותה, וליווי המהלכים שהיא מבצעת, נוסף על קנס

. מי שעשה זאת היה יוסי וינשטוק, שניהל בעבר את שומרה. כבר הרבה שנים שאין לשירביט ליווי שכזה וממזמן היא חזרה לפעול "כרגיל".

לאנשים בענף הביטוח אין ספק שרבנוף הוא זה שנותן את הטון בחברה, היום כמו אז. "ככל שהחברה קטנה יותר", אומרים בענף, "כך הבעלים יותר מעורב. שירביט היא חברת ביטוח שהיא הצגה של איש אחד וזה הבעלים". עוד אמרו אותם בכירים, כי "צריך גם לשאול, איך רשות שוק ההון, שעורכת ביקורות מדי תקופה, לא עלתה על כך שיש כשלים".

בשירביט של היום יש עוד דמות בולטת, שניצבת מול התקשורת: המנכ"ל צבי ליבושור, שנאלץ לעמוד בחזית הציבורית של ההתמודדות עם מתקפת סייבר. ליבושור, 68, הוא מנהל ותיק בענף הביטוח ובעולמות שמשיקים לו. הוא החל את דרכו בחברת המגן, שעם השנים הפכה לחלק ממה שהיום היא קבוצת מגדל. ברבות השנים הוא היה מנכ"ל שלמה ביטוח, מנכ"ל סוכנות הביטוח הגדולה והמצליחה מדנס, מנכ"ל יורופ אסיסטנס ומנכ"ל קבוצת שחר. ב-2011 הוביל ליבושור מיזם יוצא דופן, בשיתוף עם קבוצת רמי לוי: מכירת ביטוחים בסניפי רמי לוי.

ליבושור מורגל בעבודה עם בעלי שליטה דומיננטיים ומקצועיים "שנמצאים עמוק בתוך העסק" והוא החליף בתחילת השנה הנוכחית את שלומי נחום, שעזב את שירביט לטובת תפקיד בכיר במגדל. ליבושור הגיע לשירביט עוד קודם מינויו כמנכ"ל כשבתפקידו הקודם בה שימש כמשנה למנכ"ל ומנהל תחום הביטוח הכללי, פעילות הליבה של החברה.

בשלב זה נראה כי שירביט לא ממש הצליחה להרגיע את הלקוחות, וגם לא ממש משתלטת על האירוע וחוזרת לשגרה. בענף יודעים לספר, כי בחמש השנים האחרונות התחלפו בחברה לא פחות מארבעה מנמ"רים (מנהלי מערכות מידע). אחת מהם, שמונתה ביולי האחרון, עזבה כעבור חודש וחצי בלבד.

מרשות שוק ההון נמסר בתגובה כי היא אינה יכולה להתייחס לטענות בעת שמתרחש אירוע כה רגיש. הרשות תפרסם עובדות בעניין זה ואת התייחסותה וצעדיה בתום האירוע".

משירביט נמסר בתגובה לפריצה כי היא אינה משלמת כופר לפורצים בהמלצת מומחי הסייבר והמו"מ שמנהלים את האירוע ובתיאום עם גורמים ממלכתיים נוספים. לדבריה, החברה ממשיכה לתת שירות מלא ללקוחותיה. המוקד ממשיך להעניק שירות כבעבר, ואף תוגבר. "אנו נערכים לעליית אתר האינטרנט של החברה בזמן הקרוב, כאשר הוא מאובטח בסטנדרטים מחמירים ביותר".