פייסבוק | פרשנות

הדרישה לפירוק פייסבוק תיגמר בסוף בפשרה, השאלה איזו

ההיסטוריה על פירוק חברות מנכסים בארה"ב קצרה יחסית ומתייחסת בדרך כלל לשתי דוגמאות היסטוריות שהסתיימו בפשרה, גם אם הייתה בעלת תוצאות שונות

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis

התסריט שבו הרגולטורים דורשים מחברה להיפרד מאחזקות השייכות לה אינו נדיר, אך בדרך כלל דרישה כזו מגיעה כחלק מהתנאים לאישור מיזוג או רכישה שאותה חברה חפצה בו. דוגמה עדכנית היא תאגיד התרופות והכימיקלים באייר שנדרש ב-2018 לוותר על אחזקות בהיקף של 9 מיליארד דולר, כדי לקבל אישור רגולטורי בארה"ב לרכוש את יצרנית הזרעים מונסנטו.

■ הממשל האמריקאי נרדם בזמן שפייסבוק הפכה למפלצת. עכשיו הוא מתחרט

כאשר מדובר על פירוק חברה מנכסים, שלא בהקשר של אישור מיזוג, ההיסטוריה קצרה יותר ומתייחסת בדרך כלל לאחת משתי דוגמאות היסטוריות מרכזיות. שתי הדוגמאות הסתיימו בפשרה, אף כי בעלת תוצאות שונות.

פרשיית מיקרוסופט: אירוע שתרם לעליית גוגל

הדוגמה העדכנית ביותר היא תביעת ההגבלים העסקיים שמשרד המשפטים האמריקאי הגיש נגד מיקרוסופט ב-1998. הממשל האמריקאי טען כי מיקרוסופט השתמשה בשליטתה בשוק מערכות ההפעלה כדי לחייב יצרני מחשבים אישיים לספק את הדפדפן שלה בתור ברירת מחדל.

במסגרת התביעה הורה שופט פדרלי ב-2002 על פירוק מיקרוסופט לשתי חברות - האחת שתשלוט בווינדוס, והשנייה בשאר העסקים של מיקרוסופט. אולם צו זה לא יצא לפועל, לאחר שמיקרוסופט ערערה עליו ובהמשך הממשל והחברה הגיעו לפשרה שאושרה סופית ב-2002. במסגרת הפשרה מיקרוסופט לא הודתה בפעילות לא חוקית, ורק הסכימה ליצור שינוי קטן שיאפשר למשתמשים להסתיר את דפדפן האקספלורר שלה ולראות במקום מוצרים מתחרים.

אף שפירוק לא הושג, יש רבים שטוענים כי הפרשיה ונספחיה האטו את פעולת מיקרוסופט ותרמו לעלייתן של חברות כמו גוגל.

מקרה AT&T: פשרה שהולידה 7 חברות אחרות

הדוגמה ההיסטורית היותר רחוקה היא התביעה שהגיש ב-1974 משרד המשפטים בארה"ב נגד חברת AT&T, שהייתה השולטת היחידה באותם ימים בשוק הטלפוניה במדינה. בשלב הראשון ביקש משרד המשפטים להפריד בין החברה לבין אחזקתה בווסטרן אלקטריק, שייצרה את רוב ציוד הטלפוניה בארה"ב אז. אחרי שנים של דיונים AT&T חששה שהיא הולכת להפסיד והציעה פשרה משלה, שתוביל לפירוקה בתנאים אחרים.

ב-1 בינואר 1984, הפשרה יצאה לפועל, ו-AT&T הפכה לחברה האחראית רק על שיחות ארוכות בארה"ב. במקום קמו שבע חברות אזוריות שקיבלו אחריות על השיחות המקומיות בארה"ב. אף שההשוואה בין מקרי AT&T לפייסבוק מעניינת, צריך לזכור כי חברת הטלפוניה לא צמחה מחדשנות טכנולוגית אלא התבססה על מונופול שניתן לה מהממשל האמריקאי כספק יחיד לטלפוניה.