נתניהו על כינון היחסים עם מרוקו: "נקים מחדש משרדי קישור, יהיו קווי תעופה ישירים"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ העניק למרוקו הכרה בדרישתה לריבונות על חבל סהרה המערבית בתמורה לחידוש היחסים ישראל • מחר צפויה להתקיים שיחה משולשת בין טראמפ, נתניהו ומלך מרוקו

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו מוסר הצהרה מיוחדת לגבי כינון יחסים דיפולמטיים עם מרוקו. זאת לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ צייץ על כך היום בטוויטר. "מודה לנשיא טראמפ על מעשיו הכבירים למען ישראל ולמלך מרוקו מוחמד השישי על נכונותו לכונן שלום", אמר נתניהו. כולם מכירים את היחס החם בין קהילת יהודי מרוקו לעם המרוקני והם משמשים גשר לעם ישראל. זה היסוד שעליו אנו בונים את השלום. נקים מחדש משרדי קישור בין ישראל למרוקו ואחר כך שגרירויות. נכונן קווי תעופה ישירים ויהיה כאן שלום חם מאוד. יש לנו שלום והוא כבר מנצח".

"תמיד חלמתי על השלום הזה", הוסיף נתניהו. "בין מרוקו לישראל יש קשרים הדוקים. בין מרוקו לעם היהודי יש קשרים אמיצים".

מחר צפויה להתקיים שיחה משולשת בין טראמפ, נתניהו ומלך מרוקו. 

גנץ ואשכנזי קיבלו את העדכון הסופי מהבית הלבן

ראשי כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, ידעו על עצם קיום המגעים לכינון מחדש של היחסים עם מרוקו, אך לא עודכנו על ההתקדמות של הימים האחרונים ועל ההסכמה הסופית. את העדכון הערב הם קיבלו מהבית הלבן דווקא ולא ממשרד ראש הממשלה זמן קצר לפני הודעת טראמפ.

גנץ מסר בתגובה להסכם כי הוא "מברך על כינון היחסים הרשמיים הצפוי עם מרוקו. זו הזדמנות לעגן יחסים של שנים רבות, ושותפות היסטורית עשירה ומפוארת של שני העמים, שתהפוך כעת לרשמית. מדובר במהלך משמעותי, שיחזק את האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של שתי המדינות. אני מודה לממשל האמריקאי שפועל ללא לאות לחיזוקה של ישראל וליציבות האזור כולו".

אשכנזי מסר כי "אני מברך על החדשות המשמחות והחשובות המגיעות היום מוושינגטון על חידוש היחסים בין ישראל לבין מרוקו. מדינת ישראל מוקירה תודה לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ ולצוותו על קידום השלום והיציבות במזרח התיכון והתמיכה בישראל.  זהו יום גדול נוסף לדיפלומטיה הישראלית, יום של אור, כיאה לחג החנוכה. חידוש היחסים בין מדינת ישראל ובין ממלכת מרוקו הינו נדבך חשוב ומתבקש במסגרת 'הסכמי אברהם', המשקף את יחסי הידידות העמוקים והארוכים בין העמים. אני קורא למדינות נוספות להצטרף למעגל 'הסכמי אברהם'. ברכותיי החמות גם למלך מרוקו, מוחמד השישי, על ההחלטה האמיצה והנכונה. אני מצפה להדלקת הנרות בנציגות ישראל ברבאט בשנה הבאה".

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, שוחח בטלפון עם שגריר מרוקו לאו"ם, עומאר הילאלי (Omar Hilale) ובירך אותו לרגל כינון היחסים בין ישראל למרוקו. ארדן אמר כי מדובר ברגע מרגש מיוחד עבור שני העמים, ובהגשמת חלום עבור ישראלים רבים שנולדו במרוקו וגאים בשורשיהם ובתרבות העשירה שהביאו ממולדתם. ארדן התייחס לקרבה הגדולה הקיימת בין העמים והזמין את השגריר הילאלי להדליק עימו את נרות החנוכה באירוע חנוכה בהשתתפות שגרירי או״ם שיתקיים שבוע הבא בניו יורק. ארדן הוסיף: "בעוד הקורונה החשיכה את העולם, אור גדול יוצא מהמזרח התיכון בחג החנוכה. נס השלום משנה את המזרח התיכון ויביא לניצחון של האור על החושך".

קידום יחסים כלכליים

הנשיא האמריקאי הודיע זמן קצר לפני כן כי נתן למרוקו הכרה בדרישתה לריבונות על חבל סהרה המערבית, ומדובר בהישג נכבד למרוקו שנאבקת בבדלנים בחבל הזה, ובתמורה להסכמה לחדש את היחסים עם ישראל.

יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר בתדרוך לעיתונאים כי במסגרת ההסכם מרוקו תחדש קשרים רשמיים עם ישראל, ותאפשר למטוסים של חברות תעופה ישראליות לעבור במרחב האווירי של מרוקו, ויכוננו טיסות ישירות בין ישראל לבין מרוקו. הוא הוסיף כי מרוקו וישראל יפתחו משרדי אינטרסים דיפלומטיים בתל-אביב וברבאט, ובהמשך ייפתחו שגרירויות. במסגרת ההסכם מרוקו וישראל יקדמו גם יחסים כלכליים. קושנר העריך כי נורמליזציה עתידית בין ישראל וערב הסעודית היא "בלתי נמנעת".

לאורך השנים מרוקו התבלטה כמדינה ערבית מתונה ביחסה לישראל. המלך חסן השני תמך בפיוס ובפשרה בסכסוך הישראלי-ערבי ותיווך בין הצדדים בהסכם השלום בין ישראל למצרים ובמשא המתן בין ישראל לפלסטינים. בעקבות הסכם אוסלו בשנת 1995 כוננו יחסים דיפלומטיים מלאים בין המדינות. אולם בשנת 2000, בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה, ניתקה מרוקו את יחסיה עם ישראל.

מלך מרוקו מוחמד השישי אמר היום לאחר הודעת טרמפ, כי מרוקו מחויבת לפיתרון שתי המדינות בסכסוך הפלסטיני ישראלי. בשיחת טלפון לראש הרשות אבו מאזן, זמן קצר אחרי ששוחח עם טרמפ, ניסה המלך להרגיע את הפלסטינים ואמר: "מרוקו תמיד גילתה עמדות עקרוניות ואוהדות כלפי הסוגייה הפלסטינית, והיא תומכת בפיתרון שתי המדינות החיות זו לצד זו בשלום וביטחון".