הציוצים, ההתכתשויות והרמזים: מה הסיכויים שעד המדינה פילבר יחזור בו מההסכם עם הפרקליטות?

שלמה פילבר הוא לא עד מדינה קלאסי • במקום לברוח מאור הזרקורים, הוא הקים חברת סקרים, מפרשן בערוצי הטלוויזיה ומתייחס בדרך מפולפלת בטוויטר לאירועים שהובילו לתיק 4000 ולהסכם עד המדינה שלו • מהביקורת על היועמ"ש ועד לדברי השבח לרה"מ: האם פילבר רומז על כוונה לחזור בו מההסכם?

שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

ההליכים המקדמיים במשפט נתניהו מתקדמים. הן התביעה והן ההגנה מתכוננות לשלב ההוכחות בתיק 4000, שצפוי להיות ארוך מאוד, מתיש מאוד ויצרי מאוד. בקרב חלק מן הסנגורים יש ציפייה שהולכת וגוברת בתקופה האחרונה למהפך דרמטי בתיק. הם מקווים שעד המדינה שלמה פילבר יחזור בו מההסכם עם הפרקליטות ויזעק בתוקף לחפותו ולחפותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ''.

הציפייה הזו לא באה בחלל ריק ומתוך דמיונות שווא. בדרך-כלל אנו רגילים לכך שעדי המדינה מסתתרים תחת האותיות א', ב', ג' או אם ממש רוצים להתפרע אז א"א, ב"ב, ג"ג. לא כך פילבר. הוא מנהל חברת סקרים ומתראיין בנושאים פוליטיים מגוונים לכלי התקשורת, כולל על האדם אותו הוא אמור להפליל. וזה לא הכול.

א"א, או בשמו המלא שלמה פילבר, מפזר בחשבון הטוויטר שלו ציוצים מעוררי תהייה. 12.5 אלף עוקבים יש לחשבון הטוויטר של עד המדינה. בחשבונו הוא תוקף בחריפות את בתי המשפט ואת "תקשורת השמאל", ומשבח את ראש הממשלה נתניהו - זה שהוא צפוי להעיד נגדו.

איך זה הגיוני? הרי במסגרת ההסכם אסור לפילבר להתבטא בנושאים הקשורים למשפט. אבל הוא, כמו יהודי טוב, מצא פתרון משפטי נאה, שיאפשר לו לדבר על התיק של ראש הממשלה למרות הכול. פילבר מדבר על דוח מבקר המדינה שעסק בעניינו, ממנו בסופו של דבר צמח תיק בזק שבסופו צמח תיק 4000. פילבר מרבה לכתוש את דוח המבקר ואת גורמי המקצוע במשרד התקשורת, עליהם בין היתר מתבססים תיק בזק ותיק 4000. פילבר חתם על הסכם עד המדינה והודה בביצוע מעשים פליליים (לא ברור באיזו עבירה), אך בדרכו הססגונית הוא מפזר את המסר שהוא חף מכל פשע.

ראו לדוגמה את הציוץ הבא של פילבר: "מי שהולך לישון בערב עם יאיר גולן, קם בבוקר עם סדי בן שטרית". צייצן פלוני השיב לו כי "כאחד שגרם נזק אדיר למדינה ותושביה גם ברמה הכספית, מוסרית, וממשל תקין והפך לעד מדינה, עדיף שתיקח עליך כמה איסורים". על כך ענה פילבר: "במדינה דמוקרטית מקובל להמתין להכרעת בית המשפט. אלא אם אתה דוגל ב'תרבות הגרדומים בכיכר השוק'". על מה מדבר פילבר? הרי הוא לא המתין להכרעת בית המשפט, הוא מיהר להודות ולחתום על הסכם עד המדינה שיפליל את נתניהו והזוג אלוביץ'.

פילבר משדר מבחינתו תום לב ורב בטוויטר על חפותו

דוגמה נוספת: שלמה פילבר צייץ את הבדיחה הבאה: "מסתמן, גנץ עובר ללמידה מרחוק בזום! יפסיק להגיע לבית הספר". שוב צייצן אלמוני השיב לו בדרך דומה: "רצחת מצחוק, תנסה קרירה של סטנד-אפ. שם אין סיכוי להסתבך להיות עד מדינה". תשובתו של פילבר לא הייתה רחוקה מאמירתו של נתניהו על כך שלא היה כלום כי אין כלום: "גם שם יהיה מי שילביש עלי האשמות, שחשבתי אחרת ושלא הקשבתי ל'דרג המקצועי' (הפקידים)".

ב-17 לנובמבר התקוטט פילבר בטוויטר עם דובר מבקר המדינה לשעבר שלמה רז. הדובר, שבינתיים פרש, כתב על פילבר: "דוגמא והיפוכה. 2 משרתי ציבור: אחת בהווה אחד בעבר. דינה זילבר - אמיצה, בעלת אינטגריטי. שלמה פילבר - 'רגולטור שבוי', כך הוא מוגדר בדוח מבקר המדינה". על כך השיב פילבר "'פקידים' כרסתניים אדומי לחיים מדושני עונג מעצמם, עצרו מיזם לאומי חיוני ל-3.5 שנים. (והעצוב, שהם אפילו לא מבינים, או שבכלל לא אכפת להם מה גרמו) הנזק לצמיחה ולמשק לפחות 40 מיליארד שקל".

סדרת הציוצים וההתכתשויות ממשיכה. "שלטון הפקידים הוא התקלה הכי חמורה שקרתה למשילות. והברית בין הפקידים והיועמשי"ם (שכולם יותר ותיקים ומנוסים מחלק מחברי הכנסת) ביטלה למעשה את הרעיון של דמוקרטיה ונבחרי ציבור. השר והמנכ"ל מבחינתם חותמת גומי במקרה הטוב וסתם מפריעים במקרה הרע", הוסיף בציוץ אחר. ההקשר הישיר הוא חוק ההסדרים, אבל צריך להיות נאיבי כדי לא להבין שכאשר פילבר מדבר על פקידים ויועמ"שים למול מנכ"ל ושר, הוא מדבר על פקידי משרד התקשורת ומבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה למול מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר ושר התקשורת ראש הממשלה.

אפשר לתת עוד דוגמאות רבות, חלקן אפילו מפורשות יותר. אבל המסר ברור: פילבר משדר מבחינתו תום לב, אני זך ונקי, הרפורמות שהובלתי היו מצוינות שנבלמו על ידי פקידים ומשפטנים שוטים.

התקווה של הסנגורים היא החשש של הפרקליטות

כאמור, לאחרונה כמה סנגורים מדברים בחדרי חדרים על האופציה שפילבר יחליט להתנער מהסכם עד המדינה. התקווה של הסנגורים היא החשש של הפרקליטות. כולם עוקבים בדריכות, חלקם בדאגה, חלקם בשמחה, אחר חשבון הטוויטר של עד המדינה, ומנסים להבין מה האיש זומם.

רגע לפני פרישת עו"ד שי ניצן מתפקידו כפרקליט המדינה הוא נשא נאום אחרון. בכנס של העמותה למשפט ציבורי בישראל הוא דיבר על חזרתו של עד המדינה מיקי גנור מההסכם עליו חתם עם הפרקליטות. באותו יום ניצן שלח זימון לשימועים לחשודים בתיק הצוללות, וביניהם גם למיקי גנור. לדבריו, "הסכם צריך לקיים, עד מדינה שלא מקיים את ההסכם, למשל משנה את עדותו או לא משתף פעולה - אין להתפלא שנעמיד אותו לדין. כך היה וכך יהיה". רבים פירשו, ובצדק לדעתי, את האמירה של שי ניצן כקריאת אזהרה לעדי המדינה בתיק ראש הממשלה: אם תעשו תרגילים, גורלכם יהיה כגורל גנור. ניר חפץ לא יחזור מההסכם, גם לא ארי הרו. העיניים נשואות לפילבר.

האם הוא יקריס את תיק 4000? התשובה לשמחת הפרקליטות ולמגינת הסנגורים היא: לא. פילבר לא יחזור בו מהסכם עד המדינה. למרות הביקורת הנוקבת שלו על מערכת המשפט, למרות הביקורת הנוקבת שלו על פקידי משרד התקשורת ומבקר המדינה, פילבר לא ייסוג מעדותו. פילבר יודה במסגרת ההליך כי נתניהו נתן לו הנחייה לסייע לאלוביץ'. פילבר יטען כי הרפורמות היו מצוינות ונכונות, אך לא יכחיש את העובדה הדרמטית עבור הפרקליטות: בניגוד לטענת נתניהו, הוא כן קיבל ממנו הוראה לסייע לאלוביץ' בעניין בזק.

יש גורמים במשרד המשפטים שדווקא שמחים מהחגיגה שעושה פילבר על הגב שלהם

מה המשמעות של ציוציו בטוויטר? הסנגורים יטענו שפילבר מאותת לציבור שהוא שבוי בידי המשטרה והפרקליטות. לפני שנה פרסמתי כאן כי לאחר שכבר חתם על הסכם עד המדינה ומסר את גרסתו המלאה, פילבר הסביר לראש צוות החקירה כי הסיבה שהחליט שלא ללכת למשפט "ולצאת זכאי" אלא לחתום על הסכם עד מדינה, היא כי "אין לי לא שלוש שנים מיותרות ולא 2 מיליון שקל מיותרים, אז חתמתי על ההסכם". מבחינת פילבר, הוא זכאי. מבחינת הפרקליטות, ממש לא.

אם יחזור בו מעדותו, יועמד לדין ככל הנראה באשמת הפרת אמונים ואולי אף בגין קבלת שוחד בצוותא. אך למרבה ההפתעה, יש גורמים במשרד המשפטים שדווקא שמחים מהחגיגה שעושה פילבר על הגב שלהם בטוויטר. לדעתם, העובדה שפילבר מצייץ לטובת נתניהו, נגד הפרקליטות, הפקידים, בתי המשפט והמשטרה מחזקת את העובדה שגרסתו של פילבר היא אמת. הוא לא מחפש להפליל את נתניהו, הוא לא מעוניין לנקום בנתניהו או להזיק לו. הוא עדיין איש המחנה הלאומי, דעותיו לא השתנו והוא לא החליף את עורו. הוא פשוט החליט לחשוף את האמת.

שלמה פילבר בחר שלא להגיב לדברים.

חזקת החפות: יודגש כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני הזוג איריס ושאול אלוביץ' ומיקי גנור הם בגדר נאשמים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות