הבורסה בת"א | סיקור שוטף

התחזקו העליות בנעילה: ת"א 35 זינק ב-1%, תדיראן הולדינגס ב-12.5%

מדד ת"א 90 טיפס ב-1.2%, מדד ת"א בנקים עלה ב-2.1% • תדיראן הולדינגס נכנסת לעולם האנרגיה הסולארית • פימי השלימה את מכירת ריווליס לקרן ההשקעות של ממשלת סינגפור Temasek עפ"י שווי של כ- 450 מיליון דולר

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

החיסונים מתחילים לזרום: איך זה ישפיע על התמונה המאקרו כלכלית ב-2021; וגם, האם הנפקת Airbnb המוצלחת מרמזת על בועה | דוח השווקים עם גיא בן סימון, הצטרפו לשידור החי עם דניאל יעקובוביץ', כלכלן ואסטרטג ראשי ב-HypoSwiss ויוסי פריימן מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים

16:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בעליות שהתחזקו לקראת הנעילה. ברקע: אישור ה-FDA לחיסון של פייזר מספק אופטימיות למשקיעים.

מדד ת"א 35 עלה ב-0.95%, ת"א 90 טיפס ב-1.2% ומדד הבנקים עלה ב-2.1%. 

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-744 מיליון שקל.

15:00

29 ממניות מדד ת"א 35 צבועות בירוק, כאשר העליות בבורסה מתגברות כמעה בשעה האחרונה למסחר. מנגד, מיטרוניקס , טאואר  ואנרג'יאן , יחד עם מניות הפארמה הדואליות אופקו הלת' , טבע , פריגו נסחרות בירידות נגד המגמה.

מליסרון , מטריקס , לייבפרסון , דיסקונט ועזריאלי קבוצה  מובילות את העליות במדד ת"א 35. אל על מזנקת ב-9%, ענבר גרופ ממריאה בכ-17%.

14:35

וויטסמוק  מזנקת ומשלימה עלייה דו יומית של 100% על רקע ההודעה כי החברה בוחנת להיכנס לפעילות בתחום הבלוקצ'יין.  צורך הכניסה לתחום, מבקשת חברת התוכנה למנות ליו"ר פעיל את יריב גילת, ממייסדי חברת ה אלגו טריידינג המצליחה Final.

13:00

המסחר בת"א מתנהל בעליות במחזור של 420 מיליון שקל בשוק המניות, וזאת בהמשך לאופטימיות סביב אישור החיסון לקורונה שניתן לפייזר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, ת"א 90 מטפס ב-1.1%.

מנייתה של תדיראן מזנקת ב-10% על רקע כניסתה לעולם האנרגיה הסולארית.

בין המניות הנוספות שבולטות בעליות ניתן למצוא את אלקטריאון , וויטסמוק , פורסייט  וענבר גרופ .

פנטזי נטוורק,  הנמצאת בהליך לרכישתה ומיזוגה של חברת ביו-מילק, מזנקת ב-14% על רקע ההודעה שפרסמה ולפיה ביו-מילק הודיעה לחברה על השלמה בהצלחה של ניסוי להגברת יעילות הפרשת רכיבי חלב ע"י התאים האחראיים לכך במערכות שפותחו בחברה. תוצאות אלה מקרבות את ביו-מילק לייצור כמויות מסחריות של חלב מתורבת, וכן ליכולת ייצור כמויות מסחריות של רכיבי חלב ספציפיים אשר לעיתים קרובות חסרים בשווקים, כגון שומן.

10:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב נפתח בטריטוריה הירוקה, וזאת על רקע האופטימיות בקרב המשקיעים לאחר אישר ה-FDA שניתן לחיסון של פייזר לנגיף הקורונה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, ת"א 90 ומדד הבנקים מטפסים גם הם בשיעור זהה.

ארקו החזקות בולטת בזינוק של 8%, פתאל עולה ב-2.5%, תדיראן הולדינגס קופצת ב-6.4% לאחר ההודעה על עסקה (ראו מטה), מנגד פלוריסטם צונחת ב-6%.

תדיראן הודיעה כי תרכוש 75% מאלירן סולאר תמורת כ-45 מיליון שקל. לתדיראן תוענק במסגרת העסקה גם אופציה לרכישת יתרת המניות (25%). סך ההשקעה של תדיראן בחברה במסגרת העסקה בשנתיים הקרובות יכול להגיע לכמעט 63 מיליון שקל. 

קרן פימי השלימה את מכירת ריווליס לקרן ההשקעות של ממשלת סינגפור Temasek על פי שווי של כ- 450 מיליון דולר.

חברת הייקון מערכות, שהשלימה לפני כשבועיים הנפקת מניות ראשונה בבורסת תל-אביב, הודיעה היום על מינוים של גיורא ביתן ועדינה שור, שניהם בעלי ניסיון בתעשיית הדפוס הגלובלית, כדירקטורים לחברה.

שיח מדיקל גרופ מדווחת על הצלחה בגיוס של כ-3 מיליון שקל של חברת הבת טריכומשל. הגיוס בוצע לפי שווי חברה של 19 מיליון שקל אחרי הכסף.

אדגר השלימה הנפקת סדרת אג"ח חדשה (יא'). במסגרת המכרז התקבלו ביקושים בהיקף של כ-345 מיליון שקל מתוכם החליטה החברה לגייס כ-150 מיליון שקל. הריבית (צמודה למדד) במכרז נסגרה על 2.45% לעומת ריבית המקסימום במכרז שעמדה על 3.4%. ריבית הסגירה במכרז תהווה את ריבית המקסימום לשלב הציבורי אשר צפוי להתקיים בימים הקרובים.

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. המסחר בת"א ייפתח על רקע האופטימיות לאישור החיסון של פייזר

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לנעילה המעורבת בוול סטריט ביום שישי האחרון, כאשר מאז נעילת המסחר שם ביום שבת בבוקר דווח כי ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאית, הצביע לטובת אישור של החיסון נגד וירוס הקורונה (Covid-19). 

המניות הדואליות צפויות להכביד בפתיחה. אופקו הלת' חוזרת עם פער ארביטרז' שלילי של 4.7%, איי.סי.אל עם פער שלילי של 0.9%, טבע חוזרת עם פער שלילי של 3%, פריגו עם פער שלילי של 1.2% ומניית טאואר עם פער שלילי של כ-2%. מנגד, לייברסון חוזרת עם פער חיובי של 3.4%, נייס עם פער חיובי של 2.1%. 

2.  משרד הבריאות צפוי לאשר את החיסון של פייזר בעקבות האישור של ה-FDA 

ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאית, הצביע לטובת אישור של החיסון נגד וירוס הקורונה (Covid-19). משרד הבריאות בישראל צפוי לאשר את החיסון גם הוא בעקבות ה-FDA.  נראה כי החיסון יאושר לשיווק ב-20 לחודש וקמפיין החיסונים יחל ב-27 בדצמבר.

החיסון של פייזר וחברת ביונטק הגרמנית, שפיתחה את הטכנולוגיה, השיג יעילות של מעל 95% בניסוי שלב 3. מתוך כמעט 44 אלף המתנדבים שחוסנו בניסוי חלו בקורונה רק 170 בני אדם. מתוכם, 162 היו בקבוצת הביקורת, ורק 8 היו בקבוצת הניסוי. חלוקה דומה נשמרה גם במבט רק על כמה אלפי מתנדבים מעל גיל 65. 10 מן החולים חלו במחלה חמורה. מבינהם, רק אחד היה בין מקבלי החיסון, והיתר היו בקבוצת הביקורת.

3. אחרי מרוקו: כינון יחסים דיפלומטים עם בהוטן

ישראל חתמה אתמול על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים עם ממלכת בהוטן. טקס החתימה הרשמי נערך במעון שגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא, שם הוא החליף אגרות עם שגריר בהוטן בהודו וטסופ נאמגיאל. מדובר בתוצר של משרד החוץ ולא כחלק מנרמול היחסים עם מדינות ערב. שיתופי הפעולה בין המדינות מיוחסות בעיקר לתחום התיירות. מדינה נוספת שעשויה לחתום על הסכם שלום עם ישראל היא סעודיה, אן כי בתקופה האחרונה בממלכה הסעודית ציננו את הציפיות.

4. חשש מהגבלות נוספות בצל העלייה בתחלואה

צד ההערכות למבצע החיסונים בישראל, מספר הנדבקים היומי ממשיך לטפס, במקביל לעלייה החדה במספר הבדיקות. ביממה החולפת נרשמו 1,983 נדבקים מנגיף הקורונה. בסיכום שבועי נרשמה עלייה של 3% במספר הנדבקים ליותר מ-11,000 בני אדם.

5. ביקום רכשה עוד מניות בזק ב-40 מיליון שקל 

שנה לאחר שקרן סרצ'לייט האמריקאית ואיש העסקים הישראלי דוד פורר רכשו מניות השליטה בביקום בהשקעה של כ-630 מיליון שקל, הרחיבה החברה את השקעתה בבזק. ביקום רכשה עוד 10.58 מיליון מניות של בזק והגדילה את שיעור החזקתה ל-26.72%. לדברי ביקום, המניות נרכשו כשהן נקיות וחופשיות מכל משכון, משכנתה, שעבוד, עיקול או זכות אחרת כלשהי של צד שלישי כלשהו, לרבות מכל התחייבות אחרת לבנקים, למוסדות פיננסיים ולאחרים.