רחפנים | פיצ'ר

העתיד הקרוב של תיבת הדואר: כך יעוצבו מחדש בתים למען רחפנים

משטחי נחיתה על הגג ותיבות דואר מיוחדות: עתיד שבו רחפני משלוח מזמזמים בשכונות צריך לגרום לארכיטקטים ולקבלנים לחשוב מחדש

 

שדה רחפן עם חבילה.  לשרת שכונה שלמה חובה / צילום: Shutterstock
שדה רחפן עם חבילה. לשרת שכונה שלמה חובה / צילום: Shutterstock

נניח שאתם רוצים המבורגר.

בכמה הקשות על הטלפון - בלי בצל, בבקשה - אפשר לעשות הזמנה, עם משלוח שיגיע בשעה הקרובה. תוך זמן קצר, ההמבורגר העטוף שלכם מופיע באופק, נישא על ידי רחפן מזמזם. דלת נשלפת על הגג שלכם נפתחת וחושפת מתקן נחיתה וכלי קיבול למשלוח. הרחפן מניח את ההמבורגר בקופסה, עדיף כזו שחוממה מראש, ומעלית קטנה מורידה אותו לבית. "דינג". האפליקציה מודיעה לכם שמחכה לכם המבורגר חמים.

זה נעשה קרוב יותר: עתיד שבו ציי רחפנים מזמזמים בשמי השכונות מורידים ומעמיסים מצרכים, הזמנות מזון וחבילות. ייתכן שקבלנים וארכיטקטים יצטרכו לחשוב מחדש על עיצוב הבתים על מנת לאפשר משלוחים מרחוק, ומשטחי נחיתה לרחפנים יותקנו על תיבות דואר, על גגות או על אדני חלונות. זה בתורו יכול לעצב מחדש שכונות שלמות שיכללו שטח אווירי לרחפנים ונתיבי תחבורה שנועדו לשמור על בטיחות התושבים.

חטיבות רחפנים שהוקמו על ידי אמזון, UPS והחברה-האם של גוגל, אלפאבית (Alphabet) - קיבלו כולן אישור מרשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית לקיים משלוחים באופן מוגבל, אישור הסולל את הדרך לשירותי רחפנות מסחריים. Amazon Prime Air בוחנת טכנולוגיה לשילוח חבילות במשקל של עד 2.5 קילו תוך 30 דקות או פחות. חברת Wing של אלפאבית עושה ניסויים בכריסטיאנסבורג שבווירג’יניה, המאפשרים ללקוחות לקבל משלוחים מפדקס, מוולגרינס (Walgreen’s) וממסעדות מקומיות. Flight Forward, חברה-בת של UPS, ותאגיד בתי המרקחת CVS שולחים בפלורידה תרופות מרשם ללקוחות של הווילג’ס, קהילת הפנסיונרים הגדולה ביותר בארצות הברית.

בטיחות האנשים, בטיחות החבילות

עד כה, אף אחת מהשחקניות המרכזיות בכלכלה האמריקאית לא מצאה דרך חלקה שלקוחות יוכלו לקבל בה את המוצרים בבתיהם. נחיתות של משאות בחצרות אחוריות ובכניסות לחניות מעלה שאלות בטיחותיות לגבי האנשים ולגבי החבילות.

ישנו לפחות סטארט-אפ טכנולוגי אחד שעובד על פתרון. ולקארי (Valqari), חברה משיקגו שנוסדה בשנת 2017, מפתחת תיבות דואר למשלוח על ידי רחפנים שיכולות לקבל את כל סוגי המשלוחים, מחבילות מוצרים ועד ארוחות ממסעדות. החלק העליון של התיבות משמש כמשטח נחיתה, והרחפן מפעיל דלת מלבנית לחלל שבו ניתן להניח את החבילה בבטחה, מסביר מייסד ומנכ"ל ולקארי, ריאן וולש.

וולש אומר שהוא חוזה תיבות דואר לרחפנים מותקנות על גגות ועל אדני חלון כחלק מבנק מרכזי של תיבות שיכולות לשרת שכונה או קומפלקס דירות. יום אחד, תיבות דואר של רחפנים יהיו "נפוצות כמו חניה בבית", הוא אומר.

הרעיון אינו מופרך. בדרום פלורידה, בית הדירות Paramount Miami Worldcenter תוכנן לכלול פתח לשמיים, משטח על הגג שיוכל יום אחד לתמוך בכלים הממריאים והנוחתים באופן אנכי כאמצעי תחבורתי לתושבים.

בעוד האפשרות של מוניות אוויריות עוד רחוקה, "יכולתי לנחש ששילוח חבילות יגיע מוקדם יותר", אמר הקבלן דן קודסי, מנכ"ל חברות רויאל פאלם. "יש לנו יכולת משום שהמעליות מגיעות עד הגג". הוא מוסיף שהרעיון של הדלתות לשמיים היה אטרקציה של מכירות בפרויקט, אשר יש בו נכסים במחירים בין 750 אלף דולר לדירה ל-11 מיליון דולר לפנטהאוז. "יש אנשים שקנו יחידות כי הם ידעו שזה יכול להעלות את ערך הנכס", אמר.
רעיון נוסף לשילוב פוטנציאלי של שילוח על ידי רחפנים בפיתוח למגורים בעיר מגיע מחברת וולמארט. החברה הקמעונאית הגישה בקשה לרישום פטנט על פתח שילוח המותקן על גבי בניין דירות. ניתן יהיה להפיל משלוחים מרחפנים דרך הפתח אל חגורת מסוע, שאז תיקח את החבילות לחדר הדואר של הבניין למיון.

אבן הפינה לערים חכמות

כשברוב הבתים יהיו תיבות למשלוח על ידי רחפנים ומשטחי נחיתה, הם יוכלו להיות אבן הפינה של "ערים חכמות", חוזה וולש. אם יותקנו עליהם פאנלים סולאריים, יוכלו תיבות הדואר לספק חשמל לעצמן - ואולי אפילו לייצר מספיק חשמל כדי למכור בחזרה לרשת.
נתונים מחיישנים מטאורולוגיים יכולים לוודא שהרחפנים יוכלו לנחות בשלום, עם היתרון הנוסף שחיזוי מזג האוויר יהפוך למקומי ברמה קיצונית. מסה של תיבות דואר תוכל גם להיות מקום להניח בו חיישני תחבורה שיוכלו לדווח בזמן אמת על תנאי כביש ועומס או טכנולוגיית טלפוניה שתוכל לחזק אותות אלחוטיים, מה שיהפוך ערים לחכמות יותר. חיישני מיפוי יהיו שימושיים בעיקר באזורים מרוחקים או כפריים, שנוטים להיות פחות ממופים.

אנשים התומכים ברעיון אומרים שבשילוח על ידי רחפנים נחוץ פחות כוח אדם לעומת משאיות ושהדבר יפחית פקקים ופליטות מזהמות.

לפני שהמבורגרים יעופו בשמיים

אבל לפני שהמבורגרים יעופו בשמיים, צריכים לקרות הרבה דברים. העיקרי שבהם הוא הקמת מערכת שליטה לתחבורה אווירית של רחפנים אשר תנהל את כלי הטיס הלא מאוישים ותגן על השמיים מתקיפות. כיום רשות התעופה הפדרלית מחפשת דרך לקשר רישום רחפנים לנוהלי מעקב חבילות אחידים, כך שהסוכנות תוכל לזהות באופן דיגיטלי מפעילות של רחפנים ולעקוב אחרי כלי הטיס מהמראתם עד נחיתתם. חידושים טכנולוגיים צריכים לוודא שטכנולוגיה למניעת התנגשויות תגן על הרחפנים מהתרסקות אל רחפנים אחרים. והחברות צריכות להתמודד עם קשיים לוגיסטיים באחסון, טעינת והזנקת רחפנים.

מהצד הצרכני, הציבור ירצה הבטחות שהשקט והפרטיות שלהם מוגנים. באוסטרליה, לדוגמה, ניסיונות שילוח על ידי רחפנים של Wing הסתיימו בתלונות מתושבים בפרברי קנברה שהכלים רועשים ומציקים. בהתבסס על המשוב פיתחו בחברה פרופלור עם רעש נמוך יותר, אמרה נציגה של אלפאבית. לגבי פרטיות, היא אמרה שמצלמות הרחפן מצלמות תמונות סטילס ברזולוציה נמוכה שמשמשות רק לניווט הכלי.

באופן כולל, החשש העיקרי הוא בנושא בטיחות, אמר החוקר הגרמני מריו שארשמידט, המתמחה בלוגיסטיקה, טכנולוגיה וחדשנות בניהול שירותים. מוקדם יותר השנה, ד"ר שארשמידט וצוותו באוניברסיטת קובלנץ-לנדאו פרסמו מחקר שביקש להעריך האם צרכנים יאמצו שילוח ברחפנים. אנשים שהתראיינו למחקר הזכירו לעתים קרובות חששות בנוגע לבטיחות האישית שלהם, ואת החשש מסיכון כלכלי עקב אובדן רכוש.
לאורך זמן, שארשמידט סובר ששימוש נרחב במשלוחים על ידי רחפנים יכול להפוך לנורמה בבתים, "אך רק אם המשלוחים הראשונים שיתבצעו על ידי רחפנים יהיו חלקים. אם יורגשו בעיות, אנשים לא יקבלו אותם".

רחפנים בערים חכמות

● תיבות דואר עם פאנלים סולאריים יוכלו לספק לעצמן את החשמל ואולי למכור חשמל בחזרה לרשת
● נתונים מחיישנים מטאורולוגיים יכולים לוודא שהרחפנים יוכלו לנחות בשלום
● חיזוי האוויר יהפוך מקומי עוד יותר
● על מסה של תיבות דואר אפשר יהיה להניח חיישני תחבורה שיוכלו לדווח בזמן אמת על עומס
● חיישני מיפוי יהיו שימושיים באזורים מרוחקים או כפריים שנוטים להיות פחות ממופים