הזמר ביבי וראש הממשלה נתניהו: במקום לשיר כדאי שמנהיגינו יעבדו למען החלשים בחברה

לפי נתונים ש"כן לזקן" פרסמה, חיים כיום בישראל למעלה מ-450 אלף זקנים חיי דלות ומצוקה • מוטב שרה"מ נתניהו יקשיב לזמר ביבי ששר על ההבדל "בין האתמול לעתיד... בין האוצר לתחתית... בין הילדות לזקנה..." ובמקום להבטיח ש"שיש עוד תקווה", יעשה את מה שצריך

הדואט של עדן בן זקן עם בנימין נתניהו / צילום: יוטיוב
הדואט של עדן בן זקן עם בנימין נתניהו / צילום: יוטיוב

קל להתפעל מיכולותיו הווקאליות של ראש הממשלה בנימין נתניהו כפי שבאו לידי ביטוי בשיר "יש בי אהבה" שהוא ביצע יחד עם עדן בן זקן במסגרת קמפיין גיוס כספים לעמותת "כן לזקן". יחסית למרבית הפוליטיקאים הישראלים שמזייפים בחוסר חן ניכר ובשיניים חורקות, לא רק שנתניהו גילה חוש קצב מוסיקלי אלא שגם קולו היה ערב מאוד לאוזן.

דוברי ראש הממשלה מיהרו להסביר שנתניהו מזדהה עם מטרות העמותה שפועלת לקידום זכויותיהם של זקנים בישראל ולכן ביקש לתמרץ את המאזינים לשיר לפתוח את ליבם וכיסם ולסייע במלחמה שמנהלת העמותה מזה קרוב לעשרים שנים כנגד חרפת העוני שפושה בין אלה שבנו את המדינה וגידלו את כולנו. ההסבר הזה הפך את הביצוע לשיר לא רק נעים לאוזן אלא גם מתוק ללב. מי יכול להחמיץ פנים אל מול מעשה שכזה?

תנו לי להנמיך את הווליום ואתנדב.

לפי נתונים ש"כן לזקן" בעצמה פרסמה, חיים כיום בישראל למעלה מ-450 אלף זקנים חיי דלות ומצוקה. אלה מהם שמצליחים למצות את "כל" הזכויות שמגיעות להם מגלים שזה לא באמת מחלץ אותם מהבחירה הנוראה בין תרופות למזון ובין חימום הבית לרכישת מנוי לטלוויזיה בכבלים (שבלעדיה הם נותרים בוהים בקירות כל היום). בעוד שזקן שמצליח למצות את כלל הזכויות האפשריות (קצבת אזרח ותיק עם השלמת הכנסה) יקבל בסביבות 3,250 שקל, ההערכה בדוח ששינסקי שפורסם ב-2018 היא שכדי לחיות במינימום כבוד דרושים לו לפחות 4,668 שקל וזה בתנאי שהוא בעל דיור משלו.

בנוסף, רבים מהזקנים אינם מצליחים למצות אפילו את הקצבאות המגוחכות הללו בשל מחסום הבירוקרטיה. האחרון שתמיד היה גבוה בישראל הפך עם מעבר לשירות מרחוק בלתי עביר לחלוטין לזקנים. אני טיפלתי באופן אישי במאות מקרים (חלקם, אגב, הופנו אלי על ידי אותה עמותה מושא זמרתו ההו-כה-נעימה של נתניהו) שבהם בשל הקושי להסתדר עם המענה הקולי ויתרו זקנים על המעט שמגיע להם וחיו בתת תנאים. זקנים שהיו משוכנעים שהמדינה שלה הם דאגו כשהיו חזקים תדע לדאוג להם חזרה לכשייחלשו.

מי יכול לתקן את כל זה? אולי זה יפתיע את הזמרים המוכשרים עב"ז וב"ן אבל זה בדיוק תפקידו של ראש הממשלה. הוא המחליט על סדר העדיפויות בתקציב המדינה והוא שיכול להורות על קיצור הבירוקרטיה בדיוק כפי שעשה עם תשלומי הקורונה (וכאן זה קל הרבה יותר שהרי הכול נמצא במחשבי הביטוח הלאומי וכידוע גיל לא מצריך עדכונים עתיים...). אם נתניהו סבור, כמו שעולה מהתגייסותו לקמפיין, שחייבים למגר את חרפת העוני של זקנינו, יש לו את כל הכלים לעשות זאת. אלא שבמקום זה הוא בוחר להצטלם לסרטון גיוס כספים לעמותה שמנסה לעזור בתקציב שנתי זעיר של כחצי מיליון שקל בלבד (!) לטפל באלה שממשלותיו שלו דחפו לחיי עוני.

מוטב שראש הממשלה נתניהו יקשיב לזמר ביבי ששר על ההבדל "בין האתמול לעתיד... בין האוצר לתחתית... בין הילדות לזקנה..." ובמקום להבטיח ש"שיש עוד תקווה/ קוראים לזה אהבה ומחכים לבואה" יעשה את מה שצריך. לחכות לאהבה הזקנים וגם אנחנו יודעים לבד. 

הכותב הוא דיקן הקמפוסים הרב-תרבותיים בקריה האקדמית אונו