העומסים בנתב"ג גוברים. למה עדיין לא אושרו בדיקות הקורונה המהירות

נדמה כי מדבקות הסימון על רצפת נתב"ג, המשקפות את המרחק הרצוי בין הנוסעים, הפכו לקישוט בלבד, והתורים הצפופים בנמל הולכים ומשתרכים • בתוך כך, מדינת ישראל עדיין לא מחייבת את הנכנסים אליה לבצע בדיקות קורונה

צפיפות בנתב"ג בימי קורונה / צילום: טיסות סודיות
צפיפות בנתב"ג בימי קורונה / צילום: טיסות סודיות

כך לא אמור להיראות שדה תעופה בימי קורונה - צפיפות של נוסעים בתורים או בהמתנה. בימים האחרונים מתפרסמות תמונות שממחישות היטב את העומסים ואת דוחס הנוסעים בנתב"ג, בעומסים שרחוקים מהציפייה להימנעות מהתקהלות או משמירה על ריחוק חברתי. מצד שני, גם העומסים בשווקים ובקניונים נראים דומים בהחלט ועדיין מצופה שבנתב"ג, בדומה למתרחש בנמלי תעופה אחרים בעולם, יישמר סדר כלשהו.

נדמה כי מדבקות הסימון על רצפת השדה המשקפות את המרחק הרצוי בין הנוסעים הפכו לקישוט בלבד, והתורים הצפופים הולכים ומשתרכים, למרות השטח העצום שבטרמינל בנמל התעופה. מספר הנוסעים אגב עדיין רחוק מהמספרים שבשגרה והוא משקף ירידה של 90% ביחס לתנועת נוסעים בימים רגילים. מה שהעיר את נתב"ג היא הרכבת האווירית לדובאי, שהיום בלבד כוללת כ-15 טיסות שממריאות ועוד כ-15 שנוחתות. מתוך אלו, ארבע טיסות מפעילה אל על לבדה והיא חונכת היום את הקו שלה רשמית (שפעל עד כה במסגרת של טיסות שכר). 11 אלף נוסעים אמורים לנחות ולהמריא בנתב"ג היום, תנועה של 4,300 נוסעים מתוכם היא בקווים לדובאי, שמלאים היום במיוחד לאור חופשת החנוכה.

צפיפות בנתב"ג בימי קורונה / צילום: טיסות סודיות
 צפיפות בנתב"ג בימי קורונה / צילום: טיסות סודיות

ברשות שדות התעופה מציינים לנוכח העומסים כי "רש"ת פועלת כדי להבטיח את זרימת הנוסעים בצורה בטוחה ובמטרה לא ליצור עומסים חריגים. על פי התו הכחול מותרת שהייה של עד 8 טיסות בשלוש שעות בטרמינל. אנו מבקשים מהנוסעים לשמור על ריחוק חברתי ולעטות מסכות. רשות שדות התעופה פנתה למשטרת ישראל להקצות שוטרים לשמירה על הסדר הציבורי וזאת בנוסף לעשרות עובדי רש"ת העוסקים בכך". ומדוע בנמלי תעופה אחרים בעולם נשמר הסדר, מתוך הבנה עמוקה לשמירה על הנוסעים האחרים ועל הצוותים שעובדים בשדה? כנראה שאלמנט ההרתעה בדמות קנסות עובד אחרת.

הנוסעים הישראלים נחתו בדובאי. שמירה על מרחק ומניעת התקהלות / צילום: טיסות סודיות
 הנוסעים הישראלים נחתו בדובאי. שמירה על מרחק ומניעת התקהלות / צילום: טיסות סודיות

בתוך כך, מדינת ישראל עדיין לא מחייבת את הנכנסים אליה לבצע בדיקות קורונה. מחד טוען משרד הבריאות לייבוא קורונה מחו"ל ועל בסיס זה אף העלה רעיון להפסיק את ההפרדה למדינות ירוקות ואדומות ולחייב בידוד מכלל הנוחתים, מאידך הוא נשען על ממצאים שעולים מחקירות אפידמיולוגיות בלבד ולא מממצאי בדיקה שיכולה להתבצע בלי קשר לאותן חקירות מיד לאחר הנחיתה.

לפני כחודש החלו לפעול בנתב"ג מערכי הבדיקות של חברת אומגה ובית החולים רמב"ם, שזכו במכרז שהפעילה רשות שדות התעופה על פי דרישות משרד הבריאות. הבדיקות שעל בסיסן זכתה החברה מיועדות לשני מסלולים: מסלול לתוצאות של עד 14 שעות לנוסעים יוצאים בעלות של 45 שקל, מסלול זה עובד בשבועות האחרונים ועל פיו הנוסעים מגיעים בתיאום תור מראש לביצוע הבדיקה בטרמינל 3 או בדרייב אין שבשטחי השדה. מסלול שני הוא לבדיקה מהירה בעלות של 135 שקל ושאת ממצאיה מקבלים הנוסעים תוך 4 שעות. המסלול המהיר מיועד גם לנוסעים שנכנסים לישראל, אלא שעד כה הוא לא אושר על ידי משרד הבריאות. בתגובה לפניית גלובס השיב משרד הבריאות כי "מעבדת נתב"ג טרם השלימה את התהליכים הנדרשים לשם קבלת האישור לבדיקות מהירות. משרד הבריאות נרתם ביוזמתו לסייע בהגדרת המעבדה בתהליכים אילו, וזאת למרות שמדובר במעבדה פרטית".

מאומגה נמסר כי "בימים אלו מתבצעת עבודה צמודה וטובה מול כלל הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות ואנו מקווים להשיק את מסלול הבדיקות המהירות בקרוב בכפוף לאישורי המשרד. כל זאת לטובת שמירה על בריאותו של הציבור כולו". 

בתוך כך, שמונה חודשים לפחות מאז פרוץ המשבר שטלטל את ענף התעופה, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין הודיעו היום על "הקמת צוות עבודה משותף, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ׳ איתמר גרוטו, שימליץ על הצעדים הנדרשים לביצוע בנמל התעופה בן גוריון במהלך תהליכי הנוסעים בטיסות היוצאות והנכנסות, במטרה לוודא שמירה קפדנית על הוראות משרד הבריאות בכל רחבי הטרמינל״.