עוד אקזיט מוצלח: המכירה שהניבה לקרן פימי של ישי דוידי רווח של פי 4 על ההשקעה

הושלמה מכירת ריווליס, שנרכשה מידי ג'ון דיר, לידי קרן ההשקעות טמאסק של ממשלת סינגפור בכ-450 מיליון דולר • חלקה של פימי - 60% באחת מהחברות המובילות בעולם בתחום מערכות ההשקיה

ישי דוידי / צילום: איל יצהר
ישי דוידי / צילום: איל יצהר

קרן ההשקעות פימי, בראשותו של ישי דוידי, השלימה עוד אקזיט מוצלח עם תשואה של מאות אחוזים, עם מכירתה של חברת ההשקיה ריווליס לידי קרן ההשקעות Temasek של ממשלת סינגפור, לפי שווי של כ-450 מיליון דולר. בכך משלימה כאמור פימי השקעה מוצלחת מאוד בריווליס, אותה רכשה ב-2014 (אז היא נקראה ג'ון דיר ווטר) בתמורה ל-57 מיליון דולר בלבד.

כבר ב-2015, פימי מכרה כ-15% מהחברה למשפחת פירודיה ההודית בתמורה ל-34 מיליון דולר, וב-2017 היא מיזגה את ריווליס עם חברת ההשקיה הרביעית בגודלה אז בעולם, יורודריפ, בעסקת מניות שהורידה את החזקת פימי ל-60%, והפכה את ריווליס לחברה השנייה בגודלה בעולם.

בעקבות העסקה, בעלת המניות ביורודריפ, קרן ההשקעות האמריקאית Paine & Partners, הפכה לבעלת מניות בחברה הממוזגת לצד פימי ומשפחת פירודיה. כעת נמכרת ריווליס בעסקה של כ-450 מיליון דולר, מתוכם חלקה של פימי הוא 60%, כך שהיא רושמת תשואה של למעלה מפי 4 על ההשקעה. 

חטיבת המים של ג'ון דיר כללה עם רכישתה על-ידי פימי את חברת פלסטרו הישראלית מקיבוץ גבת, וכן את החברות האמריקאיות T-Systems ו-Roberts Irrigation, מקבץ חברות העוסק בתחומים הקשורים למוצרי השקיה, התזה וטפטוף.

אולם, חוסר המיקוד הוביל את החטיבה שנרכשה להפסד של 50 מיליון דולר ב-2013 על הכנסות של כרבע מיליארד דולר. מאז שרכשה קרן פימי את ריווליס, היא הובילה בה מהלך הבראה שכלל בין היתר את החלפת הנהלת החברה. כיום, יו"ר ריווליס הוא גילון בק, שותף בכיר בקרן פימי, והמנכ"ל הוא ריצ'רד קלפהולץ. השניים הובילו תהליך השבחה משמעותי בחברה לאורך השנים.

ריווליס נחשבת לאחת מהיצרניות המובילות בעולם בתחום ההשקיה בטפטוף והשקיית מיקרו. החברה מפעילה 16 מפעלים ברחבי העולם, ומעסיקה כ-2,000 עובדים.

טמאסק, הרוכשת בעסקה, היא חברת השקעות שהוקמה בשנת 1974 ומנהלת למעלה מ-200 מיליארד דולר. 

גייסה את הקרן השביעית - הגדולה ביותר בישראל

קרן פימי, שהחלה לפעול בשנת 1996, היא קרן ההשקעות הפרטית הראשונה והגדולה בישראל. לאורך 25 שנותיה הקרן הציגה IRR (שיעור תשואה פנימי) שנתי ממוצע של 25%, נתון שמציב אותה כאחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הטובות בעולם.

הקרן הודיעה בשבוע שעבר על השלמת הגיוס לקרן השביעית שלה, פימי 7. הקרן גייסה סכום שיא של 1.2 מיליארד דולר, כאשר היקף הביקוש להשקעה בה עלה על 2 מיליארד דולר. בכך הפך הגיוס לפימי 7 לגדול ביותר אי פעם של קרן השקעות ישראלית. לאחר הגיוס, עומד סך ההון של פימי על 4.5 מיליארד דולר. הפעם כלל הגיוס גם חידוש: לראשונה בוצעה השקעה בקרן ישראלית של משקיע מוביל מאיחוד האמירויות.

עם השלמת הגיוס מסר דוידי כי "בעיצומו של משבר הקורונה, בתקופה מאתגרת לכלכלה הישראלית והעולמית, הצלחנו לגייס את הסכום אותו הצבנו בפנינו, עם ביקושי שיא הן ממשקיעים ישראלים והן ממשקיעים זרים. היקף הגיוס מדגיש את הבעת האמון של המשקיעים בקרן". דוידי הוסיף כי הקרן תמשיך לפעול על פי האסטרטגיה שלה לרכישת חברות והשבחתן, מתוך ראייה ארוכת טווח.

השקיה, ביטחון ועכשיו גם בריאות

פימי נוהגת לרכוש שליטה בחברות ואז לבצע בהן תהליכי השבחה משמעותיים. עד כה רכשה הקרן שליטה בכ-93 חברות ומימשה כ-63 מהן בעסקאות בהיקף של למעלה מ-5.5 מיליארד דולר. למעשה, היא הגוף התעשייתי הגדול במשק ואחד מהמעסיקים הגדולים בישראל. דרך חברות הפורטפוליו שלה היא מעסיקה יותר מ-30 אלף איש, מחזיקה כ-50 מפעלים בישראל ועוד כ-100 מפעלים וחברות ברחבי העולם. 

בין חברות הפורטפוליו הנוכחיות של פימי ניתן לציין את חברת עמיעד, גם היא מתחום המים, וכן את חברת התרופות קמהדע, חברת המכשור הרפואי סימפליוויה (לשעבר מפעל טבע בקרית שמונה), חברת הטכנולוגיה גילת והחברה הביטחונית מגל מערכות. כפי שפורסם בגלובס בשבוע שעבר, הקרן עשויה ליהנות בקרוב מהצפת ערך משמעותית במגל - החברה הביטחונית הישראלית אירונאוטיקס, שבבעלות אביחי סטולרו וחברת רפאל, נמצאת במגעים לרכישת חטיבת הפרויקטים של מגל. הקרן גם צפויה לקבל סכום של 10.6 מיליון דולר בחלוקת דיבידנד עליה הודיעה מגל.

הקרן הגבירה לאחרונה את הפעילות שלה בתחום הבריאות, והיא צפויה להשלים בקרוב את רכישת חברת התרופות הישראלית רפא, וזאת לפי שווי חברה של יותר מ-700 מיליון דולר. כחלק מהעסקה, פימי הציעה לגופים המשקיעים בקרן להשתתף איתה בעסקה, וכ-13% מהעסקה תכלול משקיעים כאלה, בהם חברת הפניקס, הפועלים שוקי הון וגופים זרים.

פימי רוכשת את השליטה בחברת רפא מידי משפחת סאקלר, שנקלעה באחרונה לסערה משפטית בארה"ב. המשפחה האמריקאית רכשה את השליטה ברפא ב-1973, והיא מגיעה לעסקה עם פימי עם החזקה של 74% ממניות החברה הישראלית. לצדה מחזיקים במניות משפחת לוין ומשפחת רשף (איש התקשורת רפי רשף, אחיו עו"ד צלי רשף, אירית רשף ויעל רשף-וייל). משפחת רשף תמכור את חלקה בחברה במסגרת העסקה, לצד משפחת סאקלר.