העצמאים סוגרים את 2020: עצות לימי קורונה ששוות כסף | המדריך המעשי לכיס שלנו

מדי חודש דצמבר עורכים העצמאים סדר בנתונים הפיננסים שלהם. בימי קורונה, יש כמה עדכונים שכדאי לשים לב אליהם • למשל, ההכרה בפחת על ציוד הוכפלה בהוראת שעה של רשות המסים, וניתן גם לקדם הכרה בחובות אבודים • המדריך המעשי לכיס שלנו

 / אינפוגרפיקה: גלובס
/ אינפוגרפיקה: גלובס

דצמבר הוא החודש שבו העצמאים עושים סדר בפיננסים שלהם, ומתארגנים לקראת הגשת הדוח השנתי למס הכנסה באפריל. אם עוד לא הפרשתם לקרן פנסיה וקרן השתלמות, למשל, יש לכם הזדמנות לעשות זאת עד סוף השנה ולזכות בהטבות מס. גלובס מציג את האפשרויות הנוספות העומדות בפניכם (אין לראות בנכתב כאן ייעוץ מס, פנסיוני או ביטוחי, ולכל אדם הצרכים האינדיבידואלים שלו).

1 פנסיית חובה לעצמאים: זה הזמן להפקיד

החל מ-2017 עצמאים חייבים להפקיד לפנסיה, ולכן אם לא הפקדתם עדיין השנה, אתם יכולים לעשות זאת רטרואקטיבית לשנה הזו. החובה הזו מוטלת על כל עצמאי בעל הכנסה מעסק, עם חצי שנת ותק לפחות, מגיל 21 ועד גיל 60.

אם אתם בקשיים כלכליים ולא יכולים להפקיד כעת סכום גדול, צפוי לכם קנס של 500 שקל. בשנה הבאה, כדאי להיערך בהתאם עם הפקדות ברמה החודשית - אשר מחושבות לפי צפי להכנסות החודשיות נטו (אחרי הוצאות מוכרות לניכוי) של העצמאי.

אם אינכם קרובים לגיל פרישה, הרי שיש חשיבות לכך שיהיה לכם חיסכון פנסיוני (כמו גם ביטוח חיים ונכות שמגולמים בו), מעבר לעצם קיומו של הקנס. "יש עצמאים שעד לחוק פנסיה חובה לא הייתה להם פנסיה, מתוך מחשבה ש'העסק הוא הפנסיה שלי'. אבל היום רואים מקרים שבהם העסק קרס בקורונה", אומר חיים נתן, מתכנן פיננסים ובעלים של 'השיא בוטיק'.

קרן-השתלמות-הטבות-לעצמאים
 קרן-השתלמות-הטבות-לעצמאים

"וגם ללא קשר לקורונה, כל עצמאי שיש עוד שנות עבודה רבות לפניו, כדאי שיהיה לו חיסכון פנסיוני. אני פוגש יום-יום עצמאים מסוגים שונים - פיזיותרפיסטים, בעלי חנויות ואחרים - שחסכו עשרות אלפי שקלים לפנסיה במקרה הטוב, או כלום במקרה הרע".

אז כמה צריך להפקיד? סכום ההפקדה משתנה בהתאם להכנסה השנתית. אם ההכנסה השנתית שלכם גבוהה מהשכר הממוצע במשק כפול 12 חודשים (126,612 שקל), אתם צריכים להפקיד לפחות 10,762 שקל בשנה. אם ההכנסה שלכם נמוכה מהשכר הממוצע במשק, החישוב עובד כך: עד מחצית השכר הממוצע, 4.45% מהכנסה, ומעבר למחצית השכר הממוצע במשק - 12.55%. את החישוב לחובת ההפקדה יש לבצע מהכנסה החייבת לאחר כל הניכויים המותרים (הוצאות שונות).

מעבר לכך שחשוב להפקיד לפנסיה, בהפקדות האלה גלומות גם כל מיני הטבות מס. הראשונה נובעת מכך שעצם ההפרשה לפנסיה היא הוצאה מוכרת. במילים אחרות, מס הכנסה מקטין את ההכנסה שלכם החייבת במס (מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות), ואז גם גובה המס שאתם צריכים לשלם פוחת.

איך זה עובד? נניח שעצמאי שנמצא במדרגת המס של 31% הפקיד 100 שקל לפנסיה בחודש נתון וכך הקטין את הכנסתו החייבת ב-100 שקל. המשמעות מבחינת הכסף שנחסך בתשלומי המס היא 31 שקל, לפי מדרגות המס השולי.

הטבה אחרת היא הטבה בזיכוי, כלומר החזר מס. מס הכנסה מקטין את המס שצריך לשלם, בשיעור של 35% מהסכום שהפקדתם לפנסיה. אפשר להפקיד עד 5.5% מההכנסה החייבת (ולא יותר מהכנסה של 211,200 שקל בשנה). השיעור הזה הוא קבוע ולא תלוי בשיעור המס השולי של העצמאי. כדי ליהנות מהטבות המס האלה, ואם לא ביצעתם הפקדות ברמה החודשית, צריך לבצע את ההפקדות עד סוף השנה.

מה עצמאים שמפקידים לפנסיה צריכים לזכור? ראשית, שהפקדת המינימום צפויה להניב פנסיה נמוכה מאוד בזקנה, ולכן כדאי לשקול להפקיד יותר, בהתאם לצרכים. שיקול נוסף הוא הטבות המס. ההפקדה לקרן הפנסיה צריכה להיות עד לתקרה שמזכה בהטבות מס, כך לדעת נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי ובעל הבלוג 'פנסיוני, להבין את הפנסיה'. "לתפיסתי, לא שמים כסף שלא נותן לי הטבות מס בקרן פנסיה, אלא במקום אחר", הוא אומר.

אופציה טובה לחיסכון כזה, לפי טסלר ונתן, היא קופת גמל להשקעה. מדובר באפיק חיסכון נזיל, שמגלם בתוכו יתרונות רבים: גם דמי ניהול ממוצעים נמוכים ביחס לשוק (0.64%), גם אפשרות למשיכה של הכסף בכל עת ללא קנסות, בכפוף למס רווחי הון (25%), וגם אפשרות להמרת הכספים בפרישה לקצבת פנסיה פטורה ממס. "במיוחד היום, כשעצמאים מחפשים אפיקי חיסכון נזילים, כי מי יודע מתי יצטרכו את הכסף, אבל גם מעוניינים באפשרות להגדיל את החיסכון הפנסיוני, זהו מוצר חיסכון עם יתרונות רבים", אומר טסלר.

2 חוסכים בקרן השתלמות? שימו לב להטבות המס

עצמאים לא חייבים להפקיד לקרן השתלמות, אבל מי שכן מפקיד, נהנה מהטבות מס מהטובות שמעניקה המדינה. הטבה משמעותית, שניתנת לכל חוסך בקרן השתלמות, טמונה בכך שהרווחים על ההפקדה פטורים ממס רווחי הון (25%) במועד משיכת הכספים, עד תקרה מסוימת של הפקדה.

השנה גובה ההפקדה הפטור ממס רווחי הון הוא 18,600 שקל בשנה. אפשר לבצע הפקדות עד סוף השנה, וליהנות מהטבת המס הזו. גם שכירים נהנים מההטבה, בתנאים ספציפיים להם. שכיר שהוא גם עצמאי יכול ליהנות משתי הטבות, גם כשכיר וגם כעצמאי, בגובה תקרת ההפקדה שתואמת את הסטטוס.

הטבת המס השנייה היא לעצמאים בלבד: הכרה בהפקדה לקרן השתלמות כהוצאה מוכרת לצרכי מס. עצמאים יכולים להפקיד לקרן השתלמות עד 4.5% מההכנסה, כדי להחשיב את ההפקדה כהוצאה מוכרת, עד להפקדה מרבית של 11,925 שקל בשנה. כמו בסעיף הקודם, הטבת המס תקטין את ההכנסה החייבת במס הכנסה ובביטוח לאומי, ומס ההכנסה שיצטרכו לשלם תקטן בהתאם.

מי שיש לו קרן השתלמות ולא הפקיד אליה השנה, או שאין לו, יכול להפקיד עד סוף השנה רטרואקטיבית וכך לנצל את הטבות המס. "קרן השתלמות היא מוצר החיסכון היחיד בישראל שמעניק פטור ממס רווחי הון", אומר טסלר, "ולכן כדאי להפריש עד לסכום השנתי שפטור ממס זה".

3 יש לכם חובות אבודים? דווחו עליהם

מתי חוב לעצמאי נחשב כחוב אבוד? אם העצמאי סיפק את השירות או הסחורה והוציא חשבונית - כלומר, שילם למע"מ ולמס הכנסה - אבל לא קיבל את הכסף מהלקוח. בשלב ראשון, העצמאי צריך לנסות לגבות את החוב, למשל דרך ההוצאה לפועל או בהליכים משפטיים.

אם זה לא מצליח, ייתכן שהחוב ייחשב כהוצאה מוכרת, ואפשר יהיה לדווח עליו ככזה בדוח השנתי, וכך תקטן ההכנסה החייבת ותוכלו לחסוך מס. אפשר גם לנסות לפנות לשלטונות מע"מ ולקבל חזרה את המע"מ ששילמתם.

החוק מתיר לבעלי עסקים מסוימים להוציא חשבונית רק עם קבלת הכסף, ואם יש כסף שלא מתקבל במצב כזה, הרי שלפחות בעל העסק לא שילם כבר למע"מ ומס הכנסה. במקרה זה, לא יהיה מדובר בחוב אבוד שניתן להכרה כהוצאה, וההתחשבנות מול בעל החוב תוכל להיעשות בבית משפט. אז מה אפשר לעשות בעניין כעת, לקראת סוף השנה? "לבדוק מה מצב החובות, אילו מהם יוכלו הלקוחות להשיב, ואילו לא, והאם ניתן יהיה להכיר בחלקם לפחות כחובות אבודים", מסביר יועץ המס אייל אלון.

4 צריכים להחליף ציוד? שימו לב להוראת השעה החדשה

אם אתם זקוקים לציוד חדש לעסק, במקום ציוד ישן שמכרתם - מחשב, למשל - הרי שכדאי לכם לבצע את החילופים האלה באותה שנה. ובשנת קורונה, זה כדאי עוד יותר. מדוע? מכיוון שציוד חדש מלפני כמה שנים שנמכר השנה בהפסד - נניח, של 8,000 שקל - יוכל להיחשב כהוצאה מוכרת, אם אני קונה במקום זאת מייד מחשב חדש.

מה השתנה כעת? בשנים רגילות, מכירים בפחת של 33% בשנה על ציוד מחשב. כך שאם קניתם מחשב ב-10,000 שקל, הרי שבשנה אחר כך אפשר להכיר ב-3,300 שקל פחת כהוצאה מוכרת. כעת, בהוראת שעה של רשות המסים, מכירים בפחת של שנתיים בשנה אחת. בדוגמה הספציפית, פירוש הדבר 6,600 שקל פחת בשנה נתונה, שיכולים להיחשב כהוצאה מוכרת. 

ההפקדות החכמות עבור עצמאים

"כשעצמאים מפרישים כיום לפנסיה, הם יכולים להפקיד את המינימום, ולזה אני קורא ‘המסלול הצודק’, או שהם יכולים להפקיד יותר במסלול ‘חכם’, ובכך לדאוג לעצמם ולמשפחתם. בהפקדה חכמה מנצלים הטבות מס, דואגים לכיסוי ביטוחי רחב יותר וגם משיגים קצבת פנסיה גבוהה יותר" - כך הסביר אייל סיאני, סמנכ"ל מקצועי בפסגות גמל ופנסיה, במסגרת שידור "גלובס לייב" בשבוע שעבר.

את השידור הנחו כתבי גלובס, הילה ויסברג, גיא בן סימון וקרן קירש. מרואיינים נוספים היו גת מגידו, מנהלת השקעות ראשית בפסגות גמל ופנסיה; ורונית כהן, מנהלת מחלקת קופות גמל ברשות המסים.

סיאני וכהן דיברו על היתרונות הגלומים באפיק החיסכון שנקרא קופת גמל להשקעה, עבור שכירים ועצמאים. אמנם בקופה ניתן להפקיד רק עד 71 אלף שקל בשנה, אך אפשר להפקיד את הסכום הזה עבור כל בן משפחה בקופה משלו, ולכן משפחה בת חמש נפשות יכולה להפקיד בסך הכול 355 אלף שקל בשנה.

כהן הדגישה כי בנוגע למענקים לעצמאים שחילקה השנה רשות המסים - מענק השתתפות בהוצאות ומענק סוציאלי, שנועד לפצות על אובדן הכנסות - הרי ששני המענקים נחשבים כהכנסה, וחייבים במס. כדי שעצמאים יהיו בחבות מס, עליהם להיות ברווח.

לדברי מגידו, החיסונים מקרבים אותנו לדלת היציאה. "אנחנו מצפים ליציאה מהמשבר ולהתאוששות כלכלית מרשימה", אמרה. באשר לשער הדולר, הסבירה כי המטבע "נחלש בכל העולם, כי כך הבנק המרכזי האמריקאי רוצה. נראה שהמגמה הזו רק תמשיך".

גילוי מלא: הכנס נערך בשיתוף ובמימון פסגות.