השרה להגנת הסביבה: "בשבועות הקרובים נניח תזכיר חוק להתמודדות עם שינויי האקלים"

בעוד שמדינות שונות הפחיתו ב-18% את פליטות הפחמן שלהן, ישראל עלתה ב-17% • מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה התייחס ליעדי פליטות הפחמן, ואמר כי בכוונת המשרד להפחית כ-50% מפליטות הפחמן מפסולת, ועד שנת 2050 להגיע להפחתה של 92%

זיהום אוויר מעל תל אביב / צילום: תמר מצפי
זיהום אוויר מעל תל אביב / צילום: תמר מצפי

בצל אי הבהירות הפוליטית, במשרד להגנת הסביבה מתכננים לקחת את המאבק במשבר האקלים צעד קדימה. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, מודיעה כי משרדה יניח בשבועות הקרובים על שולחן הממשלה תזכיר חוק להתמודדות עם שינויי האקלים, במקביל לקידום מדיניות בנושא תמחור הפחמן. הדברים נאמרו היום במסגרת מושב בנושא "ממשבר הקורונה למשבר האקלים" בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה.

במסגרת הכנס, נערך מושב מיוחד בהשתתפות מנכ"לי המשרדים בממשלה אשר הסקטור עליו הם אמונים, אחראי לחלק נכבד מפליטות הפחמן בישראל. במסגרת הכנס, אמרה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, כי "המערכת הפיננסית צריכה וחייבת להיות חלק אינטגרלי מהמהפכה הסביבתית בישראל, ולאפשר למשקיעים לבחור מדעת כיצד לפעול לפי תפיסת עולמם, להשקיע בתאגידים ובמכשירים פיננסים שמטמיעים שיקולים סביבתיים, ולמשוך השקעות מגורמים מזהמים שמתעלמים מהשלכות פעילותם על הסביבה".

דוד יהלומי, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, התייחס ליעדי פליטות הפחמן, ואמר כי בכוונת המשרד להפחית כ-50% מפליטות הפחמן מפסולת, ועד שנת 2050 להגיע להפחתה של 92%. יהלומי הוסיף כי "אנו רחוקים מהסטנדרטים של האיחוד האירופי. בעוד שמדינות שונות הפחיתו ב-18% את פליטות הפחמן, ישראל עלתה ב-17%. צריך להבין שסביבה ירוקה יותר היא גם כלכלית יותר. נהיה חייבים לתמחר את מחירי הפחמן כי אם לא נעשה את זה האירופאים יעשו את זה בשבילנו, ואז גם נצטרך לשלם לאירופה לאותם תעשיינים אשר עומדים בדרישות וגם לא נהיה תחרותיים".

מנכ"ל משרד הכלכלה התייחס בדיון לנקודה מהותית הנוגעת לשרשרת הפסולת והניצול האנרגטי של חומרים בישראל. לדבריו, "90% מהטיפול בזיהום בישראל הוא בנקודת הקצה, בסוף התהליך, כאשר כבר יצא זיהום לסביבה ורק אז אנחנו מנסים לטפל בו. בעולם המגמה אחרת - 50% מהטיפול בזיהום הוא במקור של יצירת הזיהום, בהתייעלות התהליכים במפעלים. בעולם המערבי המתקדם שאנחנו רוצים להיות חלק ממנו לא נוכל להמשיך לזהם את הסביבה".

במשרד האנרגיה נוקטים במדיניות שעלולה להגדיל את היקף הפליטות

האם המדיניות הממשלתית דווקא מובילה להגדלת פליטות הפחמן? היום הכריז משרד האנרגיה על שיתופי פעולה עם איחוד האמירויות. מחד, ייתכן כי בקרוב יוכלו חברות אנרגיה פוסילית מהאמירויות להצטרף לחיפושי גז ונפט, דלקים מזהמים, במים הכלכליים של ישראל (לפי משרד האנרגיה, נציגי שתי המדינות דנים ב"בהשתתפות במכרזים של פיתוח המים הכלכליים"). בנוסף, חברת קצא"א, חתמה הסכם לשינוע נפט מאיחוד האמירויות. הדברים הללו בפועל, מעמידים בסימן שאלה את הצהרתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו רק ביום שבת, כי ישראל תסיים את עידן הדלקים המאובנים עד שנת 2050.

במסגרת הכנס, אמר מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, כי באמצעות מדיניות משרד האנרגיה, פליטות המזהמים בסקטור החשמל יופחתו ב-90%. לדבריו, "משבר האקלים מחייב אותנו בהסתכלות מעבר לטווח תכנון רגיל. בשנתיים האחרונות בנינו תכנית קונקרטית ל-2030 המורכבת מכמה אמצעי מדיניות. הראשון - סגירת כל התחנות הפחמיות בישראל עד שנת 2025, והפסקה מוחלטת של ייצור חשמל בפחם; הגדלת יעד האנרגיות המתחדשות של ישראל ל-30% עד לשנת 2030; תכנית העצמה אנרגטית של 1.3% בשנה; ויעד כללי של מעבר לתחבורה חשמלית, ותחבורה נטולת דלקים פוסיליים (נדגיש כי נכון לשעה זו אין תוכנית ממשלתית בנושא, והוא ממתין לקידומו של משרד התחבורה, ש.א)".