ת"א רואה ירוק בעיניים: רבע מההנפקות השנה - של חברות מתחום האנרגיה הירוקה

המצטרפת הטרייה לבורסה: נופר אנרג'י הבטיחה גיוס הון ענק של כ-600 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל "לפני הכסף" • מניית בלייד ריינג'ר זינקה 30% ביום המסחר הראשון

השקת שדה סולרי - אנרגיה ירוקה / צילום: דוברות הכנסת
השקת שדה סולרי - אנרגיה ירוקה / צילום: דוברות הכנסת

רצף הנפקות האקוויטי הראשוניות (IPO) בבורסה בתל-אביב לא נפסק, ובסך הכול, עם השלמת כמה הנפקות נוספות מהימים האחרונים, היקף גיוסי ההון הראשוניים מתחילת השנה ועד כה מצטברים לסכום של כ-4.5 מיליארד שק ל, על-ידי 24 חברות חדשות שהצטרפו לבורסה - מספרים המהווים שיא מאז שנת 2007 . כרבע מהמנפיקות השנה משתייכות לטרנד הלוהט של תחום האנרגיה הירוקה, על נגזרותיו השונות. 

לקראת סיומה של 2020 הבטיחה השבוע חברת האנרגיה הירוקה נופר אנרג'י את גיוס ההון הגדול ביותר שנעשה עד כה בת"א השנה, בהיקף של כ-600 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל "לפני הכסף" (תהפוך לשלישית בשוויה בענף אחרי אנרג'יקס ואנלייט). 

פעילותה של נופר מתרכזת בפעילות ייזום והשקעה במערכות סולאריות (פוטו-וולטאיות) בישראל ובאירופה, וכן בהקמה, הפעלה ותחזוקה של מערכות סולאריות בישראל.  

בסיכום המחצית הראשונה של השנה הכנסותיה של נופר נותרו ללא שינוי, ברמה של כ-66 מיליון שקל, אולם עלויות ההקמה וההפעלה של הפרויקטים שלה הצטמצמו, כך שהיא שיפרה את הרווח הגולמי, והרווח הנקי שלה קפץ פי 8 והתקרב ל-5 מיליון שקל. זאת אחרי רווח נקי של כ-600 אלף שקל במחצית הראשונה של 2019.

בסיכום שנת 2019 כולה, נופר נהנתה מהרחבת הפעילות והקמת מערכות חדשות, כך שהכנסותיה הוכפלו והגיעו ל-142 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה טיפס ב-120% לכ-5 מיליון שקל.

לקראת הנפקתה, בחודשים האחרונים סיכמה נופר על השקעה של כ-225 מיליון שקל מקרן נוי, במסגרתה רכשה קרן התשתיות מהחברה ומבעל השליטה בה מניות שהיוו כ-25% מהונה של נופר באותה עת, בעסקה ששיקפה לנופר שווי חברה של פחות מ-1 מיליארד שקל - "הנחה" של יותר מ-50% על המחיר בהנפקה.

מלבד העובדה כי מרבית המנפיקות הטריות המגיעות לבורסה נהנות מביקושים גבוהים במהלך גיוס ההון, הצלחת הנפקתה של נופר נתמכה גם בפופולריות הגדולה של תחום האנרגיה הירוקה בת"א, הבא לידי ביטוי בעליות משמעותיות שמציגות מניות הענף, לצד צמיחה בפעילות.

הנפקת נופר, בהובלת אוריון חיתום, נעשתה בדרך של הצעה לא אחידה (Book Building), הצוברת פופולריות ותומכת גם היא בגל ההנפקות המתרחב, והיא כללה גם הצעת מכר מצד בעלי השליטה והשותפים בה, בראשות המייסד והיו"ר עופר ינאי, בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים.

הרובוט המנקה שמטפס עד הגג

הנפקתה של נופר מגיעה לאחר שבחודשים האחרונים הושלמו בהצלחה הנפקות ראשוניות כמה חברות אנרגיה ירוקה קטנות יותר, בהן דוראל ומשק אנרגיה, שמניותיהן נהנו מעליות חדות מאז החלו להיסחר, וכאשר הנפקות של כמה חברות נוספות מהענף עומדות על הפרק.

מנייתה של בלייד ריינג'ר, המצטרפת הטרייה לבורסה העוסקת בייצור רובוט נייד אוטונומי לניקוי פאנלים סולאריים, הדגימה בתחילת השבוע את המתרחש בשוק, כשסיכמה את יום המסחר הראשון שלה בזינוק של כ-30%.

בלייד ריינג'ר השלימה בימים האחרונים גיוס הון ראשוני של כ-22 מיליון שקל, לפי שווי שוק של קצת יותר מ-90 מיליון שקל "אחרי הכסף", וכעת שווי השוק שלה הגיע כבר לכ-160 מיליון שקל.

מלבד הביקושים הגבוהים לסחורה חדשה והסנטימנט החיובי ממנו נהנות מניות ענף האנרגיה הירוקה, המנפיקות החדשות נהנות גם מדרך ההנפקה החדשה, של הצעה לא אחידה, אשר מרבית המניות המונפקות בדרך זו נהנות מעליות משמעותיות בימי המסחר הראשונים לאחר ההנפקה.

בלייד ריינג'ר, שהוקמה בשנת 2015 על-ידי המנכ"ל אסף פרידלר ושותפו פרופסור גל קמינקא, המכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות ראשי, "מפתחת טכנולוגיה ייחודית לניקוי וניטור מתקנים סולאריים פוטו-וולטאיים". בלייד ריינג'ר פעלה עד אמצע שנת 2018 כחברת חממה תחת חממת חברת הון הטבע, ואת הנפקתה הובילה רוסאריו קפיטל.

בשלב הנוכחי בלייד ריינג'ר לא מייצרת הכנסות ורואי החשבון שלה מפנים את תשומת לב המשקיעים בדוחותיה להפסדיה, שהצטברו עד כה לכ-6.5 מיליון שקל, וזאת משום השלב המוקדם שבו נמצאת פעילותה, של מחקר ופיתוח.

עוד הם מציינים בדוחות, כי פיתוח פעילותה של בלייד ריינג'ר ויצירת פעילות רווחית תלויים בין היתר בהזרמת הון "למימון פעילות הפיתוח", וכן מציינים כי יכולתה להמשיך ולפעול מותנה במימוש תוכנית ההנהלה לגיוס כספים.