גם חברות המימון מגייסות: מלרן תנפיק לפי שווי של 180 מיליון שקל

על פי ההערכות, מלרן מבקשת לגייס כ-45 מיליון שקל, בהנפקת כ-20% מהונה, לפי שווי חברה מינימלי של כ-180 מיליון שקל "לפני הכסף"

ריאן מואנד - מלרן פרויקטים / צילום: יונתן בלום
ריאן מואנד - מלרן פרויקטים / צילום: יונתן בלום

הנפקת מניות ראשונית נוספת הצפויה להיסגר בימים הקרובים היא של חברת המימון  החוץ בנקאי מלרן, הנסחרת בבורסה באמצעות אג"ח זה כשנה, ונמצאת בשליטת המייסד והמנכ"ל, ריאן מואנד.

מלרן נוסדה בשנת 2008 ופעילותה מתמקדת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים במגזר הערבי בעיקר, באמצעות מסחר בממסרים דחויים - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של צ'קים דחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

כעת, על פי ההערכות, מלרן מבקשת לגייס כ-45 מיליון שקל, בהנפקת כ-20% מהונה, לפי שווי חברה מינימלי של כ-180 מיליון שקל "לפני הכסף".

במסגרת ההנפקה, מלרן מתכננת לגייס כ-30 מיליון שקל שייכנסו לקופת החברה, ואילו בעל השליטה מואנד וחברת ההשקעות הבורסאית עילדב, השותפה עמו במלרן, ימכרו מניות בתמורה של כ-15 מיליון שקל.

מניף הבטיחה גיוס ואקסיו בוחנת הנפקה ראשונית

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, הכנסות המימון של מלרן צמחו ב-8% ל-42 מיליון שקל בזכות צמיחה בהיקפי פעילותה. נוסף לכך מלרן גם הצליחה לצמצם את הוצאות המימון שלה, בעיקר בזכות הנפקת אג"ח, כך שלמרות עלייה בהפרשה להפסדי אשראי ובהוצאותיה, הרווח הנקי שלה בין ינואר לספטמבר הוכפל והגיע לכ-15 מיליון שקל, כשבדרך לשורה התחתונה היא גם נהנתה משערוך נגזרים פיננסים בהיקף של קרוב ל-1 מיליון שקל. מלרן מדווחת על תיק אשראי לקוחות נטו של כ-287 מיליון שקל.

הנפקה זו, בהובלת פועלים אי.בי.אי (המחזיקה בנתח ממניות מלרן), תתבצע בדרך של מכרז, וזאת כדי לחסוך לחברה את הליך המו"מ מול המוסדיים לגבי תנאי ההנפקה, כפי שמתבצע בהנפקה לא אחידה (Book Building) ולהשלים את הגיוס כבר בימים הקרובים.

מהלך ההנפקה של מניות מלרן מגיע ימים ספורים לאחר שחברת האשראי החוץ בנקאי מניף, שבשליטת מבטח שמיר הבורסאית (בראשות המנכ"ל מאיר שמיר) ושותפתה במניף דיסקונט קפיטל (שהובילה את הגיוס), הבטיחה גיוס של כ-200 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-660 מיליון שקל "אחרי הכסף".

עוד בתחום, כפי שנחשף בגלובס בשבוע שעבר, חברת האשראי החוץ בנקאי אקסיו (AXIO), בבעלות ובניהולו של שגיב ביטון, בוחנת אפשרות לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים בדרך של הנפקת מניות ראשונית, לפי שווי חברה שהוערך בכ-160-170 מיליון שקל. לצורך כך שכרה אקסיו את בנק ההשקעות ווליו בייס ומינתה ליו"ר החברה את שלמה זהר, בעברו בין היתר יו"ר בנק דיסקונט.