בית המשפט הורה לתקן את כתב האישום נגד נתניהו

המחוזי בירושלים הורה לפרקליטות לתקן את כתב האישום כך שיבהיר מהן העובדות המגבשות את יסודות העבירה ע"י רה"מ • עם זאת, טענת נתניהו כי כתב האישום הוגש בחוסר סמכות וכי עומדת לו הזכות להגיש בקשת חסינות מהכנסת - נדחתה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן - "הארץ", שלומי יוסף
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן - "הארץ", שלומי יוסף

הרכב בית המשפט המחוזי בירושלים, בראשות השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, קיבל חלקית את טענותיו המקדמיות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בית המשפט הורה לפרקליטות לתקן את כתב האישום כך שיבהיר מהן העובדות המגבשות את יסודות העבירה על-ידי נתניהו.

בהחלטה נכתב כי "בענייננו ניסחה המאשימה כתב אישום ארוך ומפורט הכולל שלושה אישומים. עם זאת, בתיאור העובדות המהוות את העבירות באישום הראשון, חסרים לא מעט פרטים, כנטען על-ידי באי-כוח הנאשמים. פרטים אלה מהותיים ורלוונטיים להגנתם של הנאשמים. בנסיבות אלה, אנו מורים על תיקון כתב האישום".

לדברי השופטים, "יש לעשות הפרדה בכתב האישום בין נאשם 1 לבין בני משפחתו, שאינם נאשמים, הן בפירוט הדרישות המיוחסות לכל אחד מהם, והן בפירוט 'המתן' שניתן, על-פי הנטען, לכל אחד מהם. ככל שטענת המאשימה, בסעיפים השונים של כתב האישום, היא כי דרישות של בני המשפחה וקבלת טובות הנאה על-ידיהם נעשו בידיעת הנאשם, עליה לציין זאת במפורש בכתב האישום".

עוד נכתב בהחלטה כי "על המאשימה למסור פירוט של טובות ההנאה שעל-פי הנטען ניתנו ונלקחו כשוחד ופירוט הזמנים, ככל שהללו ידועים. כן יש לפרט, ככל שהדבר ידוע למאשימה, באמצעות מי פעלו הצדדים. בתוך כך, אין מקום להכללות והיעדר פירוט תחת ביטויים כ'בין היתר'; 'לרבות'; 'דרישות משמעותיות'; 'פרשות שונות'; 'עובדים אחרים' ללא פירוט; 'גורמים שונים' ללא פירוט, 'גורמים מטעמו' ללא פירוט, וכיוצא באלה".

עם זאת, טענת נתניהו כי כתב האישום הוגש בחוסר סמכות וכי עומדת לו הזכות להגיש בקשת חסינות מהכנסת - נדחתה.

בית המשפט הורה כי כתב אישום מתוקן יוגש עד ל-30.12.2020, וכי המועד להגשת תשובה בכתב לכתב האישום יוארך עד ליום 8.1.2021. עם זאת, בית המשפט קבע כי מועד הדיון הקבוע ליום 13.1.2021 יעמוד בעינו.

מטעם הפרקליטות נמסר בתגובה כי "בית המשפט דחה את בקשת נאשם 1, ראש הממשלה נתניהו, לביטול כתב האישום בשל פגמים שנפלו בהליכים הנוגעים לחסינות הדיונית, וקבע כי זכויותיו של הנאשם לא נפגעו בדרך כלשהי בהליך. על-פי ההחלטה, משבחר הנאשם לוותר על בקשתו לחסינות, אין כל מקום להשיב כעת את הגלגל לאחור ולבטל את כתב האישום. כמו כן, בית המשפט קבע כי לא נפל פגם בניסוח האישום השלישי (1000).

"לעניין האישום הראשון, בית המשפט הורה לתקן מספר תיקונים בכתב האישום, והם ייעשו על-פי החלטת בית המשפט. יוזכר כי מועד הדיון במענה לכתב האישום נותר על כנו". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום בכפוף לשימוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.