אמזון מתכננת עליית מדרגה בכניסה לישראל: משלוחים ישירים מהמחסנים באמירויות

לגלובס נודע כי ענקית המסחר המקוון אמזון בוחנת לספק סחורה לשוק הישראלי באמצעות המחסנים שהיא מפעילה באיחוד האמירויות • המהלך יאפשר לה לספק משלוחים בעצמה

חבילות של אמזון. רוצה להתניע מחדש את הפעילות בישראל / צילום: Associated Press, D. Franklin
חבילות של אמזון. רוצה להתניע מחדש את הפעילות בישראל / צילום: Associated Press, D. Franklin

אמזון רוצה להתניע מחדש את הפעילות בישראל. לגלובס נודע כי ענקית המסחר המקוון מתכוונת בקרוב להשתמש במחסנים שלה באיחוד האמירויות כדי לעלות מדרגה בכניסה לישראל ולייעל את המשלוחים שהיא מספקת.

הצעד הזה צפוי להתרחש לאחר שהחברה צמצמה את מאמצי ההתרחבות שלה בעקבות התפרצות הקורונה. ענקית המסחר המקוון הורידה הילוך בפעילות שלה בשווקים בינלאומיים מאז התפשטות המגיפה בשוק הבית שלה, ארה"ב, ועקב כך הפסיקה את המשלוחים לישראל (שלא באמצעות מוכרים חיצוניים) וביטלה את המשלוח החינמי שהציעה לתקופה ממושכת. בהמשך החברה חזרה לספק סחורה לשוק הישראלי, אך הם הפכו לבלתי כדאיים ברבים מן המקרים בשל מחירי שילוח גבוהים בצורה יוצאת דופן.

עתה, על רקע הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבין איחוד האמירויות, בוחנת ענקית המסחר המקוון לספק סחורה לשוק הישראלי באמצעות המחסנים שהיא מפעילה באיחוד האמירויות מה שיאפשר לה לראשונה להציע משלוחים שהיא מספקת, ולא באמצעות מוכרים חיצוניים.

מגבירה את מאמצי ההתפשטות במזרח התיכון

בניגוד למדינות אחרות בהן פועלת אמזון ובהן היא הקימה את הפעילות מראשיתה, הפעילות שלה באיחוד האמירויות מתבססת על אתר סוק (Souq) אותו רכשה לפני כשלוש שנים בתמורה לכ-650 מיליון דולר, אשר הפך לחברה בת של אמזון בעולם הערבי. לפני כשנה וחצי השתנה שם האתר שלה באיחוד האמירויות מהשם בו רכשה אותו - "סוק" - לאמזון AE.

החברה מגבירה בימים אלה את מאמצי ההתרחבות שלה במזרח התיכון, כאשר לפני כשלושה חודשים דיווחו כלי תקשורת במזרח התיכון וביניהם מידל איסט מוניטור (MEMO) על כך שאמזון מתעתדת להקים מחסני ענק בשטח של 420 אלף מ"ר במצרים. לפני כשנתיים השיקה אמזון לראשונה את שירות המשלוחים שלה במדינה נוספת במזרח התיכון - טורקיה.

הפעילות המקומית הצטמצמה בקורונה

כאמור, הנוכחות של אמזון בארץ, כמו גם במדינות אחרות, הצטמצמה במהלך ששת החודשים האחרונים, והפעילות המקומית דשדשה ולא קודמה על ידה.

לפני כשנה וחצי אמזון הקימה אתר סחר מקומי ללקוחות ישראלים תחת השם לוקאל דליברי. מדובר אמנם בזירת מסחר אונליין, אבל כזו שנמכרים בה רק מוכרים חיצוניים (כאלה שמספקים בעצמם את הסחורה).

במסגרת זו חייבה אמזון את החברות המקומיות שרצו למכור באמצעותה לספק משלוחים בטווח של עד חמישה ימי עסקים. ואולם, החברה לא פעלה בכיוון של הקמת מרכז לוגיסטי בישראל, מה שמגביל את פעילות המכירה שלה, ולא אפשר ליהנות מהיתרונות המשמעותיים שהיא מציעה כמו זמני אספקת משלוח קצרים.

אמזון, שהוקמה בשנת 1994 בסיאטל, וושינגטון שבארה"ב, עוסקת במסחר אלקטרוני ושירותי מחשוב ענן. היא נמנית על החברות הגדולות ביותר בכלכלה העולמית. עד כמה רחבה הפריסה הבינלאומית של אמזון? כיום מחזיקה אמזון בפעילות בכ-18 מדינות מחוץ לארה"ב, בהן צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, סעודיה, סינגפור, ספרד, איטליה, אוסטרליה, ברזיל, הודו, קנדה, סין, יפן, ואיחוד האמיריות. מהן היא מוכרת ללקוחות מ-180 מדינות שונות בעולם, באמצעות 110 מחסני שילוח ברחבי העולם, בלמעלה מ-30 קטגוריות פעילות.