הוצאה להורג של עיתונאי מתנגד שלטון מסבכת את איראן באירופה

צרפת וגרמניה מגנות את הוצאתו להורג של רוהולה זאם, שנחטף על ידי כוחות איראניים בעיראק

העיתונאי רוהולה זאם, במשפטו ביוני / צילום: Reuters, Mizan News Agency/WANA
העיתונאי רוהולה זאם, במשפטו ביוני / צילום: Reuters, Mizan News Agency/WANA

ההוצאה להורג באיראן של עיתונאי המתנגד לשלטון מותחת את החוט של יחסי טהרן עם אירופה. זאת כאשר צוות המעבר של הנשיא הנבחר בארה"ב מעלה ציפיות לפתיחה מחדש של יחסים דיפלומטיים בין איראן למערב.

משרד החוץ של איראן זימן בשבת את השגרירים מגרמניה ומצרפת, לאחר שהאיחוד האירופי גינה את ההוצאה להורג של העיתונאי רוהולה זאם, אשר נידון למוות על תפקידו בעידוד ההפגנות נגד הממשלה בשנת 2017. משרד החוץ האיראני ביקר את ההצהרות מאירופה כהתערבות לא מקובלת בעניינים איראניים פנימיים, כך לפי סוכנות הידיעות האירונית אירנ"א.

העימות הוא הנסיגה השנייה המשמעותית בפחות משבועיים ביחסים הדיפלומטיים בין איראן לאירופה, כאשר הממשל הנכנס בארה"ב מתכונן לחשב מחדש האם להמשיך בסנקציות על איראן במתכונתן הנוכחית או לשנות אותן.

בתחילת דצמבר, מחוקקים איראניים ניציים העבירו חוק שמצווה על המדינה להגביר את העשרת האורניום - צעד שאם יתבצע יהפוך להפרה החמורה ביותר של הסכם הגרעין משנת 2015 - ולהגביל את גישת פקחי האו"ם למתקני גרעין באיראן אם הסנקציות לא יוסרו עד פברואר.

אם ייושם החוק, הוא יסכן מאמצים שנעשים בין האיחוד האירופי לממשלתו של הנשיא האיראני חסן רוחאני, שהתנגדה לחוק, להציל את ההסכם משנת 2015, שנועד להגביל ולנטר את פעילותה הגרעינית של איראן בתמורה להקלה בסנקציות. ההסכם נפגע משמעותית כאשר הנשיא היוצא דונלד טראמפ החליט שארה"ב תיסוג ממנו בשנת 2018, אז הפעיל סנקציות מחמירות על איראן.

אחת מההשלכות של ההוצאה להורג של זאם הייתה ביטול של כנס מקוון בן שלושה ימים של פורום העסקים של אירופה ואיראן, אשר אמור היה להתחיל ביום שני, מומן על ידי האיחוד האירופי ואמור היה להתכנס בחסות ארגון הסחר הבינלאומי וארגון קידום הסחר של איראן. השגריר הצרפתי והשגריר גרמני, שזומנו על ידי משרד החוץ האיראני, היו שניהם אמורים לשאת דברים בכנס.

הריגתו של זאם מדגימה את נכונותן של הרשויות באיראן לפעול למרות התנגדות בינלאומית לדיכוי התקשורת ופעילי אופוזיציה שמתרחשים באיראן, ומראה עד כמה סוכנויות הביון של המדינה פעילות מעבר לגבולותיה.

נחטף בעיראק

זאם, שהתגורר בצרפת מאז 2011, ניהל ערוץ חדשות פופולרי בטלגרם שנקרא Amad News ובו שיתף ידיעות ומודיעין לוגיסטי הקשורים לפעילות נגד הממשלה באיראן בשנת 2017, אז ניסו כוחות ביטחון של הממשלה לדכא את ההפגנות. זאם פותה להגיע לעיראק בשנת 2019, שם נלכד על ידי משמרות המהפכה, כוחות הביטחון העיקריים במדינה שתפקידם להגן על מוסדותיה נגד אויבים מחוץ ומבית.

זאם היה בנו של איש דת המקורב לממסד, ואת ההתנגשות הראשונה שלו עם הרשויות במדינה חווה במחאות התנועה הירוקה של 2009 כאשר נעצר לראשונה. לאחר ששוחרר, ברח מאיראן ולאחר מכן התיישב בצרפת.

השנה נשפט זאם בבית דין של משמרות המהפכה והואשם ב"שחיתות על פני האדמה", אישום שמוטח לעתים קרובות נגד פעילי אופוזיציה המואשמים בניסיונות הפיכה. ביוני גזר עליו בית הדין עונש מוות, עונש שאושרר בחודש שעבר שוב, אמר דובר משרד המשפטים האירני גולמוסיין עיסמאילי ביום שלישי.

בשבת הוציאה צרפת הודעת גינוי על הוצאתו להורג של זאם כ"צעד ברברי ולא מקובל". בגרמניה אמרו שהיו מזועזעים מההוצאה להורג ומהדרך שבה נחטף בעיראק.

בתגובה לביקורת, הודיעו משמרות המהפכה ביום ראשון שזאם הודה בפשעים שביצע.

מוחד עלי זאם, אביו של העיתונאי שהוצא להורג, כתב באינסטגרם שגרמו לבנו להאמין שישוחרר בהחלפת שבויים בעתיד ושההודאות שמסר הבן היו שקריות.