מלכה לייפר תוסגר לאוסטרליה: ביהמ"ש העליון דחה את ערעורה

משפט ההסגרה מתנהל מאז 2014 לאחר שלייפר נמלטה לישראל, בהליך שנפרס על למעלה מ-70 דיונים וידע תהפוכות רבות • שר המשפטים ניסנקורן: "הגיעה העת לעשות צדק עם קורבנותיה של לייפר. בכוונתי לחתום על צו ההסגרה ללא דיחוי"

מלכה לייפר / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של כאן 11
מלכה לייפר / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של כאן 11

בית המשפט העליון דחה היום (ג') את ערעורה של מלכה לייפר וקבע כי היא תוסגר לאוסטרליה לשם העמדתה לדין בגין עבירות מין בתלמידותיה כשאלה היו קטינות.

שר המשפטים אבי ניסנקורן בירך על ההחלטה: "לאחר שנים ארוכות ומייסרת, הגיעה העת לעשות צדק עם קורבנותיה של לייפר. בכוונתי לחתום על צו ההסגרה ללא דיחוי".

השופטים יצחק עמית, ענת ברון ועופר גרוסקופף דחו את הערעור פה אחד. השופטת ענת ברון כתבה בהחלטה כי מאז שהוגשה בקשת ההסגרה - "אין הליך שהמערערת לא נקטה, ואין טענה שפסחה עליה, בניסיון למנוע את הסגרתה".

עוד הוסיפה ברון כי "כידוע, יש לכבד הסכמי הסגרה שכרתה מדינת ישראל שתכליתם שיתו-פעולה בינלאומי למיגור פשיעה, יידע כל מי שמבקש למלט עצמו מן הדין כי לא יימצא בישראל עיר מקלט".

מארגון מגן, המלווה נפגעות ונפגעי עבירות מין בחברה החרדית, ומלווה את נפגעות מלכה לייפר נמסר: "אנו שותפים להקלה הגדולה שדסי, ניקול ואלי חוות כרגע. לאחר כל כך הרבה שנים ארוכות, מעייפות ומייאשות, מערכת המשפט של מדינת ישראל אימתה את מה שאנו טענו לאורך כל הדרך: מלכה לייפר כשירה נפשית להסגרה לאוסטרליה ולהעמדה לדין בגין פשיעה לכאורה. האחיות הגיבורות הפכו לאבוקה של אור לקורבנות של פגיעות מיניות בכל רחבי העולם. הן העבירו מסר שהצדק הינו בר השגה ושווה להילחם למענו. אנו אסירי תודה על אומץ ליבם ועוצמתם אל מול הלחץ האדיר שהופעל מולן. סוף כל סוף, הן תקבלנה הזדמנות לעמוד מול לייפר בבית המשפט. אנו מקווים כי זהו צעד קטן בקרב החשוב שלנו להבטיח שמדינת ישראל לא תשמש כמקום מקלט בטוח לעברייני מין".

ההחלטה מסיימת שש שנים של הליכים משפטיים מייגעים, חוות-דעת פסיכיאטריות ולמעלה משבעים דיונים שהתקיימו בסוגיית הכשרות הנפשית של לייפר. לאחר החתימה על צו ההסגרה עומדת ללייפר האפשרות להגיש בג"ץ אך לאור ההחלטות הרבות שניתנו בהליך ההסגרה סיכויי עתירה כזו נמוכים מאוד.

נמלטה לישראל ב-2008

במסגרת הערעור טענו עורכי דינה של לייפר, איתן מעוז וניק קאופמן כי קיימים הבדלים בין החוק האוסטרלי לישראלי ועל כן לא ניתן להעמידה לדין באוסטרליה בחלק מהעבירות.

הכלל הוא שניתן להסגיר למדינה אחרת אם העבירות הפליליות מוגדרות ככאלה בשתי המדינות. אחת הטענות שנדחתה בערעור היתה כי בעוד באוסטרליה יש חזקה בדבר ניצול ביחסי מרות בין תלמיד למורה, בישראל יש להוכיח את ניצול של המרות. בית המשפט דחה את הטענה וקבע כי מספיק שהיסודות המהותיים של העבירה יוגדרו בשתי המדינות ואין צורך בכל הרכיבים. עוד נקבע כי במקרה של לייפר, מיוחסות לה עבירות נוספות שלא בהסכמה, ואלה קיימות בשתי המדינות.

לייפר ביקשה בערעור לקבוע כי היא תושבת ישראל ולכן יש להתנות את הסגרתה בכך שאם יוטל עליה מאסר באוסטרליה, היא תישא אותו בישראל. בית המשפט דחה את בקשתה מאחר והוכח כי לייפר העבירה את מרכז חייה לאוסטרליה באופן קבוע, פרנסתה וחיי הקהילה שלה היו שם ולא היה מדובר בתקופה קצובה. לצד זאת, היא תוכל בעתיד לבקש לרצות את עונשה בישראל בהתאם לחוק.

לייפר, מנהלת בית ספר חרדי במלבורן אוסטרליה נמלטה לישראל בשנת 2008 לאחר שהפרשה נחשפה שם והיא הושעתה מבית הספר. המעשים נחשפו במסגרת טיפול פסיכולוגי שעברה אחת הקטינות לאחר שעלתה לישראל.

חקירה משטרתית נגד ליצמן

הליך ההסגרה החל בשנת 2014 וידע תהפוכות רבות. במסגרת בקשת ההסגרה נטען כי בין השנים 2004-2008 ביצעה לייפר עבירות מין חמורות בשלוש קטינות אחיות שהיו תלמידותיה בתיכון החרדי אותו ניהלה. לייפר חשודה בעבירות אינוס ומעשים מגונים בקטינות בניגוד לרצונן ותחת יחסי מרות, לפי החוק האוסטרלי.

בשנת 2016 הופסקו ההליכים נגד לייפר בשל מצבה הנפשי. בהמשך, בשנת 2017 נפתחה נגדה חקירה משטרתית בחשד להתחזות לחולת נפש במטרה להתחמק מהליך ההסגרה. לייפר נעצרה בשל כך מחדש ב-2018 ומזה שנתיים היא במעצר. חידוש ההליכים הוביל לניהול הליך מורכב, הגשת חוות-דעת רבות ופאנל מומחים שהוקם על-ידי בית המשפט.

לאחר 6 שנות דיונים קבע בית המשפט העליון כי לייפר כשירה להסגרה בספטמבר 2020 קבעה השופטת חנה מרים לומפ שלייפר מתחזה לחולת נפש, היא מסוגלת לעמוד לדין ואישרה את הסגרתה.

במהלך הדיונים בעניין כשירותה של לייפר, נפתחה בתחילת 2019 חקירה משטרתית נגד שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן בחשד כי בעת שכיהן כשר הבריאות ניצל את מעמדו במשרד הבריאות במטרה להשפיע על שיקול-דעתם של גורמי המקצוע הכפופים לו בנוגע לחוות-דעת בעניינה של לייפר. ליצמן מכחיש וטען כי לא עסק בעניין. היועץ המשפטי לממשלה טרם קיבל החלטה בעניין.

*** חזקת החפות: יודגש כי מלכה לייפר ויעקב ליצמן הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, הם לא הואשמו או הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.