"ההרגשה היא שהמדינה לא רוצה שייפתחו כאן עסקים"

כך אמר אתמול עו"ד רועי כהן במהלך דיון מהיר שקיימה ועדת הכספים בנושא זכאותם של עסקים קטנים שנפתחו בשנת 2020, וקצת לפניה, למענקים ולפטור מארנונה עסקית ואגרות • ח"כ עודד פורר: המצב הוא "הפקרות"

רועי כהן, רשימת העצמאים / צילום: שלומי יוסף
רועי כהן, רשימת העצמאים / צילום: שלומי יוסף

"אבסורד העסקים החדשים - אנשים, יזמים, החליטו לפתוח עסק לאחר פרוץ משבר הקורונה. המדינה, במקום לסייע לעסקים בעת הזו, קל וחומר כשמדובר בעסקים חדשים והרי ידוע שהשנה הראשונה בעסק היא הקשה ביותר ליכולת ההישרדות שלו, מערימה קשיים. לאותם עסקים חדשים אין לא פטור מארנונה ולא מענק הוצאות קבועות. ההרגשה היא שהמדינה לא רוצה שייפתחו כאן עסקים, לא רוצה שהמשק יזוז קדימה. למישהו מאוד נוח שהקיבעון בכלכלה הישראלית ימשיך"- כך אמר אתמול (ב') עו"ד רועי כהן במהלך דיון בוועדת הכספים בנוגע לסיוע לעסקים החדשים שהוקמו בעיצומו של משבר הקורונה. זאת לאחר שכמעט שנה אל תוך משבר הקורונה הכלכלי, ועדיין לא נמצא פתרון לסיוע לעסקים אלה.

נופלים בין הכסאות

ועדת הכספים קיימה אתמול "דיון מהיר" בנושא זכאותם של עסקים קטנים שנפתחו בשנת 2020 וקצת לפניה למענקים ולפטור מארנונה עסקית ואגרות. נכון לעכשיו עסקים חדשים אינם זכאים למענקים ולהנחות בארנונה. הדיון התקיים בעקבות הצעתם של חברי הכנסת עודד פורר, היבה יזבק, יעקב אשר, מיקי זוהר, בועז טופורובסקי והילה שי וזאן, שדרשו פתרון למצב, וכן זעקתם של חלק מראשי ארגוני העצמאים שקוראים לטפל בבעיה מראשית המשבר.

ח"כ עודד פורר כינה את המצב "הפקרות", ואמר כי "אין מילה אחרת לתאר את המצב הזה. ההפקרות הכי גדולה היא זלזול בכל מי שפתח עסק סמוך לאירועי הקורונה או אפילו לאחריו. אי אפשר להמשיך ככה, הוועדה חייבת להתערב גם בנושא הזה. אי אפשר להמשיך לזרוק קבוצות שלמות, יש לתקן את החקיקה הקיימת או להאריך את התקופה ממנה נגזרת הזכאות כדי שאנשים יכנסו לתוך הסיוע הקיים".

ח"כ הילה שי וזאן הוסיפה כי "אי אפשר להותיר בצד הדרך את העסקים שקמו ב-2019 ו-2020 ולא קיבלו מענה הולם. צריך לחשוב מעבר למענקים, לראות איך מסייעים לעסקים בהוצאות השוטפות להם".

ח"כ יעקב אשר אמר, כי "יש הרבה מאוד כסף שמסומן היום ככסף שאמור לתת פתרונות לאותם עסקים, הרבה מאוד תקציבים, אבל יש בעיה אחת - שהרבה מאוד עסקים נופלים בין הכיסאות, ובאותה נקודה עליה דיבר עודד, אותם עסקים שאחרי הגל הראשון נכנסו לרגיעה והיו בטוחים שהינה אפשר לחזור לשגרה, והעסק הקודם שלהם נסגר ופתחו עסק חדש, ונכנסו להשקעות והגיע הגל השני ולקח אותם אחורה שוב, שבחוץ מסתובבים צ'קים והשקעות אחרות שלהם".

ח"כ אשר הציע כי משרד האוצר ומשרד הכלכלה יקימו גוף שיבחן את הבקשות הספציפיות של בעלי העסקים החדשים. "אנשים מתרסקים בין הכיסאות. הייתה כבר צריכה להיות מונחת כאן תכנית של יציאה מהקורונה - איך מעודדים אנשים לפתוח מחדש את העסקים שלהם, במקום לתת להם מענק על סגירת העסק. הבעיות הקטנות האלה מרסקות מאות עסקים בכל יום", אמר.

ח"כ ינון אזולאי הוסיף, כי "אי אפשר לגלות אטימות מול אותם עסקים מסכנים, אתם רוצים שיסגרו את העסקים? שהמדינה תהייה משותקת לגמרי? צריך לקבל פטור מארנונה על עצם קיום של עסק, לא יכול להיות שאנשים שפתחו ב-2020 אולמות למשל, יקרסו. אנחנו יודעים כמה כסף הם הפסידו שם".

ח"כ אוסמה סעדי אמר כי "בכל הדיונים בנושא תמיד העלנו שתי סוגיות - הצעירים בני 18 עד 20, שעד עכשיו לא קיבלו מאומה והם הראשונים להיפלט משוק העבודה, וגם העסקים שנפתחו בסוף 2019 ותחילת 2020. אמרנו אז, העסקים צריך לסייע להם יותר מאשר לכולם, אבל דווקא עסקים חדשים שלקחו הלוואות ונסגרו, נפלו ולא מקבלים כלום".

במהלך הדיון, ביקרו חברי הכנסת את האוצר על כך שאינו מעמיד פתרונות לבעיה.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני הפנה את הדברים לאוצר ושאל: "משרד האוצר, האם יש לכם בשורה? המציאות היא שאנשים איבדו את כל רכושם, המציאות שיש להם עסק חדש ולא מקבלים כלום, לא מענק ולא ארנונה".

על כך השיב הראל שליסל, מאגף תקציבים במשרד האוצר כי "זה לא נכון שהעסקים לא מקבלים שום דבר. עסקים חדשים מקבלים גם נגישות לקרן בהלוואות מדינה וגם ארנונה במידה ונפתחו במהלך החודשים ינואר-פברואר. הקריטריון שלנו לתת מענקים, הוא אם עסק נפגע וזאת אנחנו בודקים בירידת מחזור".

ח"כ גפני הקשה ואמר: "לא הבנת, אנחנו יודעים על ינואר פברואר. אנחנו יודעים את זה. אנחנו מדברים על החודשים לאחר מכן, מה קורה עם מי שנפתח במרץ או אפריל, העסקים לא מקבלים כלום על החודשים הבאים, על זה נקראת לכאן בכדי להסביר מה הפתרון".

שליסל השיב כי "ממרץ ואילך בהחלט אנחנו מבינים שיש בעיה, אנחנו לומדים את זה ומנסים לראות מה אפשר. הסיפור בסוף שצריך לראות ירידה במחזור, על עסקים ב-2019 אפשר לראות את הירידה שלהם".

אמיר דהן, מנהל מחלקת פיצויים ברשות המסים, הוסיף כי "לגבי החקיקה הקיימת, עסקים שנפתחו בינואר פברואר מקבלים מענק מאתנו של 4,000 שקל לחודשיים ומקבלים פטור מארנונה. מי שאחרי פברואר - אין לי תשובה לגביהם כי זו חקיקה. החקיקה הקיימת אומרת עד 29 לפברואר, עסק שנכנס לאחר מכן אין לנו אפשרות לטפל בו".

תפסיקו להתעלל בעסקים הקטנים

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים, הגיב בזעם בדיון על תשובות האוצר ואמר: "יש אלפי עסקים כיום שלא מקבלים מענה ראוי או פתרון לוגיסטי כלשהו. הכסף כבר נמצא בתוך המיליארדים שהאוצר הקציב לצורך העניין. אין סיבה לא לעזור אז שיפסיקו להמציא במשרד האוצר וברשות המסים שקיימות סיבות לוגיסטיות ומערכתיות כי אנשים מופקרים לגורלם. רשות המסים יודעת שמגיע להם והם מתעכבים לתת בשל בעיה טיפולית. תפסיקו להתעלל בעסקים הקטנים בישראל".

גפני סיכם את הדיון בביקורת על האוצר ובדרישה כי ימצא פתרון לבעיה בהקדם. הוא אמר כי "ועדת הכספים מביעה מורת רוח וזעם על כך שלא קיבלה אפילו לא חצי תשובה ממשרד האוצר לגבי פתרון לעסקים הקטנים שנפתחו ממרץ ואילך. אתם יודעים מה עמדתנו בנושא ובכל זאת אתם באים לא מוכנים ואומרים נבדוק את זה. אני מבקש למצוא פתרון עכשיו לפטור מארנונה ולנושא של המענקים, אי אפשר להשאיר קבוצה גדולה משמעותית בחברה הישראלית שתרעב ללחם. במקביל אני מבקש להכין מיד הצעת חוק שתבטל את ה-29 בפברואר, והיא תעשה את זה עד סוף 2020, נחתים את כל חברי הוועדה מהר כדי להעביר את החוק. אם הכנסת תמשיך ונספיק, נעביר את החוק הזה ויהי מה".