נאמן אי.די.בי נגד חברת Colu: מסתירה מידע ומתנהלת בחוסר שקיפות קיצוני

עו"ד אופיר נאור מבקש מביהמ"ש להורות לחברת הארנק הדיגיטילי ולמנכ"ל עמוס מאירי להעביר לו מידע ומסמכים • אי.די.בי מחזיקה ב-15% ממניות Colu לאחר שהשקיעה בה 15.5 מיליון דולר • Colu: "הנאמן דורש לקבל מסמכים שאינם מגיעים לו"

עמוס מאירי, מייסד-שותף ומנכ"ל Colu / צילום: איל יצהר
עמוס מאירי, מייסד-שותף ומנכ"ל Colu / צילום: איל יצהר

הנאמן שמונה לפירוק קבוצת אי.ד.בי, עו"ד אופיר נאור, פנה לבית המשפט בטענה כי חברת הארנק הדיגיטילי קולו (Colu) מסתירה מהנאמן מידע ומתנהלת בחוסר שקיפות קיצוני. אי.די.בי מחזיקה ב-15% ממניות קולו לאחר שהשקיעה בה 14.5 מיליון דולר, השקעה שהביאה להפסדים משמעותיים לקופת אי.די.בי.

עו"ד נאור מבקש מהשופט חגי ברנר להורות לקולו ולמנכ"ל עמוס מאירי להעביר לו מידע ומסמכים אותם היא מסרבת להעביר. זאת לאור חובתו לבחון את הסיבות להפסדי החברה.

קולו מפעילה אפליקציית תשלומים המעודדת משתמשים לשלם בעסקים מקומיים דרך מכשיר הסלולר. לפני כחודש היא הודיעה על הפסקת פעילותה בישראל בסוף 2020. קולו נוסדה בדצמבר 2014 והייתה אחת מחברות הבלוקצ'יין הבולטות בישראל, גייסה בשיאה 28 מיליון דולר באמצעות הנפקה של מטבע קריפטוגרפי (ICO), שנכשל בהמשך, והעסיקה 60 עובדים בבניין שלם ששכרה בדרך השלום בתל אביב. החברה הפסיקה את פעילות הבלוקצ׳יין בשנת 2019 והציעה לרכוש בחזרה את המטבעות שהנפיקה.

"לא יכול להיות שכספי משקיעים יהיו הפקר מוחלט"

נאור טוען כי קולו לא יכולה להסתיר מידע מהותי ממי שהשקיעה בה מיליוני דולרים. נאור אמר לגלובס כי "הגיע הזמן להעמיד למבחן משפטי את סטנדרט ההתנהגות של מנהלים בהייטק, את ההפקרות המוחלטת בניהול כספים ובזבוז הכספים שהושקעו". לדבריו, "לא יכול להיות שכספי משקיעים בעלי מניות בחברות הזנק יהיו הפקר מוחלט. יש להעמיד את סטנדרט ההתנהלות לביקורת משפטית שיתנו דין וחשבון".

"הבקשה מוגשת לאור התנהלותה של קולו אשר למרות פניותיו החוזרות והנשנות של הנאמן, בוחרת במכוון ובניגוד לכל דין, להסתיר מנאמן החברה מידע ומסמכים מהותיים הנוגעים במישרין להשקעותיה של החברה במיזמיה של קולו", נכתב בבקשה לבית המשפט.

עוד מוסיף נאור כי קולו נמנעת מהעברת המסמכים על אף "היותה של החברה מחזיקה בשיעור נכבד של כ-15% מקולו ולאחר שהשקיעה בה מיליוני דולרים ותרמה משמעותית להוצאתם אל הפועל של מיזמיה אשר הביאו להפסדים משמעותיים של מיליוני דולרים לקופת החברה".

נאור מציין בפנייה לבית המשפט כי מבדיקתו עולה כי קיים פער לא מוסבר בין הסכומים שהיו בקופת החברה בסמוך למועד צו הפירוק לבין הסכומים שיש בקופת החברה כיום, שהם נמוכים משמעותית.

נאור טוען כי התעקשותה של קולו שלא למסור את המסמכים "ולפעול במחשכים" מחזקת את החשש בנוגע לפעולות ומחדלים שנעשו והביאו להפסדים משמעותיים לקופת החברה.

עוד נטען כי קולו ממשיכה לעשות כל העולה על דעתה כשהיא משתמשת בכספי החברה ומתעלמת מפניות הנאמן. במסגרת הבקשה מציין נאור כי עמוס מאירי, מנכ"ל קולו, העתיק את מקום מגוריו לברצלונה ומנהל את החברה בשלט רחוק מזה זמן רב וכי החברה מתנהלת מבלי לשתף את הנאמן בצעדיה. "חברה עם כ-30 עובדים שמבזבזת מיליוני דולרים מידי שנה, 'מנוהלת' על-ידי מנכ"ל שבכלל לא נמצא בחברה ולא נמצא בארץ שבה פועלת החברה, תוך שהיא מסרבת לתת פרטים אודות עסקיה והתנהלותה".

תגובת קולו באמצעות עו"ד עופר שפירא ממשרד שבלת: "בקשת נאמן אי.די.בי היא חסרת בסיס. אי.די.בי היא רק בעלת מניות מיעוט (15%) בקולו, ונאמן אי.די.בי דורש לקבל מסמכים שאינם מגיעים לו. קולו סבורה כי בקשת בעלת המניות לקבלת מסמכים נעשית מטעמים זרים ולא לטובת החברה. גם יתר טענות נאמן אי.די.בי לגבי קולו הן חסרות בסיס, ונגיב עליהן בבית המשפט".