האם הקורונה באמת הכפילה את מספר העניים בישראל?

הקורונה הביאה עלייה באבטלה והחמרה בעוני. וגם נתונים מוגזמים של אביגדור ליברמן • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן / שלומי יוסף
אביגדור ליברמן / שלומי יוסף

הקורונה הולידה אלפי מובטלים. הקורונה גרמה לעלייה בעוני. אלה עובדות מוצקות וחשובות. אבל הן לא נותנות לפוליטיקאים צ'ק פתוח להפליג במספרים. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התראיין לפני שבוע לגלי צה"ל, והזכיר שלמרות חידוש הלימודים ומבצע החיסונים הצפוי, הסוף עדיין רחוק. "מה שצריך לראות זה כמות האנשים מתחת לקו העוני - והמספר הוכפל. גם מבחינת המובטלים אנחנו עדיין במיליון איש".

כמו בטענה אחרת של ליברמן שבדקנו לפני שבוע, המספרים האמיתיים מדאיגים כשלעצמם, אבל ליברמן מתעקש להגזים בהם. נתחיל בהחמרה בעוני. בסוף 2018 דיווח הביטוח הלאומי על כ-1.8 מיליון עניים. מאחר שנתוני העוני המלאים מתפרסמים תמיד באיחור של שנה, אין עוד אומדן רשמי על השינוי שגרמה הקורונה; אבל ניתוח שחוקרי ביטוח לאומי פרסמו החודש, בין השאר לפי סימולציות, העריך שהמשבר הוסיף למעגל העוני 56.2 אלף נפש - גידול של כ-3%.

נשמע מעט? לא מזמן פורסם דוח העוני האלטרנטיבי של ארגון "לתת", שהתבסס על סקרים מאוגוסט. הוא משתמש בהגדרת עוני רחבה יותר, שמתחשבת בגורמים כמו ויתור על מוצרים וקבלת תרומות מזון, והוא לא סופר יחידים אלא משפחות. הממצאים: ערב המגפה היו בישראל 582 אלף משפחות עניות, ובקיץ כבר היו 850 אלף. זו עלייה של 46% - הרבה יותר מהערכת ביטוח לאומי - אבל לא הכפלה.

איפה ליברמן קרא שהמספר הוכפל? "בדקנו מה הפער בין העלייה בעוני במהלך 2019 ובמהלך 2020", הסביר לנו הדובר: ב-2018 שיעור העוני עמד על 18%; ב-2019 על 20.1%; ב-2020 הוא זינק ל-29.3%. אז קודם כול, "הכפלה של קצב העלייה" היא לא הכפלה של המספר. ושנית המספרים עצמם מטעים: הנתון מ-2018 הוא של הביטוח הלאומי, הנתונים האחרים מדוח "לתת".

מה בדבר מיליון המובטלים? ליברמן הפנה אותנו לנתוני שירות התעסוקה, שמדווח כמה אנשים היו רשומים ללשכה. בשיא הסגר, באוקטובר, דווח על כ-940 אלף דורשי עבודה. אבל ליברמן דיבר בתחילת דצמבר, חודש וחצי אחרי שהחלו ההקלות. שירות התעסוקה מדווח שמאות אלפים חזרו מאז למעגל העבודה. נתוני האבטלה הרשמיים של למ"ס מובילים למסקנה דומה: נתון האבטלה ה"רחב" - כולל מחול"תי קורונה ואנשים שהפסיקו לחפש עבודה מאז מרץ - עמד על 937.5 אלף איש במחצית הראשונה של אוקטובר. כעבור שבועיים הוא ירד ל-732.5 אלף, וכעבור חודש - ל-603.1 אלף. זה הנתון העדכני ביותר שיש.

בשורה התחתונה: דברי ליברמן לא נכונים. מספר העניים לא הוכפל בשל הקורונה. הוא עלה ב-3% לפי הערכת הביטוח הלאומי, או 46% לפי ארגון "לתת". בשיא הסגר היו כמיליון מובטלים, אך מספרם ירד מאז במאות אלפים.

תחקיר: ארן רונדל